Noen som har bruksanvisning eller bilder av koblingsboksen til akvastabil?

Noen som har bruksanvisning eller bilder av koblingsboksen til akvastabil?

Såklart greide 2 ledninger å dete ut samtidlig så jeg vet ikke hvor skal hvem:P Noen som har bruksavisninger eller bilder av denne boksen uten beskyttelsesdekslet på.

Akvariet er da 5 år gammel.

Ble kvitt strøm tingen i akvariet når jeg korta ned ledningene litt var mye einig på ledingne. Men såklart datt 2 ledninger ut samtidlig på slutten så da husker jeg ikke hvem som skal stå hvor:P
Inaktiv bruker
Hvor mange ledninger har du? Og er det ledninger internt i lystoppen eller er det de som er i kabelen med støpsel i enden?

Hvis det er i kabelen med støpsel skal de kobles til i en koblingsklemme(sukkerbit) de to som er farget brun/svart/blå/hvit. Det er forskjellige farger på lederne inni kabelen. Hvis det er jordet støpsel, er det en tredje leder der i kabelen som er gulgrønn, og den skal festes i selve lystoppen (metallet)
Hmm
Er i selve støpslet ikke i lysarmaturet.

Det er slik: x= ledning koplet. 0= ingen leding i hullet.
Den ledningen jeg har greid å slitt ut er svart, blå og brun.
Den svarte ledningen står koblet ytterst i L2 og den går til lysarmaturet.
så da er brun og blå løs på samme ledning.

L= der står det en blå kabel.
N= står det en brun kabel.
L1= ingen kabler koblet inn.
L2= svart kabel står koblet i.

Da er brun og blå jeg skal finne plassen sin her:P


L N L1 L2
xo xo 00 0x
Støpselet har bare max 3 tilkoblingspunkter.

Fint om du kan legge ved et bilde.

Dersom det er der man kobler ledningen fra støpselet til lysarmaturet, er det nok L og N, uten at jeg kan garantere noe.
Inaktiv bruker
MadShadow
???


Hei igjenn.

Ut i fra den forklaringen din er jeg litt satt ut.
Er det ikke et vanlig støpsel med to pinner som du putter i veggen?

Evnt kan du ta et bilde og legge ut så kan jeg prøve og hjelpe deg.

Mvh
Kai R.
Her
Vist du går på denne linken:

[URL=http://www.febo.no/akvastabil_030_(120_x_97).jpg]http://www.febo.no/akvastabil_030_(120_x_97).jpg[/URL]

inni den svarte boksen som ligger atmed armaturet forstår du bedre da?

Jeg skal uansett ta bilde å legge ut når jeg kommer hjem.
Inaktiv bruker
MadShadow
[IMG]http://s726.photobucket.com/albums/ww269/madshadowbike/[/IMG]

Ut i fra bilde og beskrivelse kan det se ut som blå leder skal kobles sammen med blå leder, og brun leder kobles til L1 hvis L2 er på rett plass.

Jeg kan IKKE garantere at dette er riktig, men det er logisk hvis du ikke har byttet om de andre lederne i begge kabler.

NB!!! Husk at du kobler til og tester på egen risiko og du kan ikke holde andre ansvarlige for dine handlinger.

Er du usikker på eller ikke tør er det beste du kan gjøre å ta med lystoppen til en el. installatør og ber om hjelp til å koble til.

Mvh
Kai R
Fra ledningen som kommer fra stikkontakten skal BLÅ på N, og BRUN på L.
Ledningen som går videre ut fra trafoen, til lyset, så skal den BLÅ være på N,
BRUNT på L1 og SORT på L2.
Den kabelen som inneholder 3 ledere har felles BLÅ og en farge til hvert lys.
Faen heller.
Har fikset og støvet opp og koblet i boksen men er fremdeles strøm i akvariet.

Så da ligger problemet mest sannysynelig i toppen:/

Hva kan jeg sjekke i toppen for å få dette problemet bort:/

eller må jeg bite i det sure eple å kjøpe nytt armatur:/
Hmm
Joda såklart er det på eget ansvar, heldigvis bor vi ikke i USA hvor man kan saksøke folk for den minste ting.

Men begynner å ligne USA tilstander nå som Gørild Mauseth fikk medhold i retten på det lattelige scenen på brent frost.
Inaktiv bruker
MadShadow
Har fikset og støvet opp og koblet i boksen men er fremdeles strøm i akvariet. Så da ligger problemet mest sannysynelig i toppen:/ Hva kan jeg sjekke i toppen for å få dette problemet bort:/ eller må jeg bite i det sure eple å kjøpe nytt armatur:/


Da synes jeg for din egen sikkerhets skyld at du ikke gjør noe mer med problemet enn at du trekker ut støpslet til lystoppen og spør en elektrikker om å måle lystoppen evnt sjekke installasjonen i huset for feil på det elektriske anlegget.
Hvis det er du som er eieren av boligen er du også ansvarlig for at installasjonen er i forskriftsmessig stand.
Er du leietaker plikter du å varsle huseiern om evnt. mangler på anlegget og han må sørge for at installasjonen er i forskriftsmessig stand.

Nå har det allerede vært tre tragiske branner denne helga med minst 11 omkommne.
Feil i det elektriske anlegget kan ofte føre til brann.

Ikke ta sjanser. Jeg er elektrikker av yrke og har sett hva feil kan føre til.

Mvh
Kai R.
Hmm
svarte også da får jeg bare ringe elektrikeren da..
hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke ringt elektriker. her i stavanger koster det ca 600 kr\t for en. der jeg jobber så skriver vi 1 time omtrent uansett hvor lite vi er der,så da blir det jo 600 minst :p

så det blir dyrere å ha en elektrikere på besøk enn å kjøpe et nytt amatur.
skulle elektrikeren finne feil i ledning eller amaturet så koster det en formue skal han bytte noen av delene.

så hadde jeg vært deg så hadde jeg bare kjøpt nytt.
Ja
Ja jeg kom til å tenke på det for det er jo armaturet det er feil med med en gang jeg tar ut støplset til det så blir strømmen i akvariet borte. Å det knitrer i armaturet i begynnelsen når jeg slår på lysene.

Å elektriker er dyrt å armaturet er gammelt så da er det bedre å fleske til med en nytt armatur i julegave til meg selv?

Men hvor mye watt skal jeg kjøpe med?
Tja, du kan jo begynne med å lese din egen tråd om dette!
:)
man poster å poster å har ikke kontroll unnskyld for det:P
MadShadow
Ja jeg kom til å tenke på det for det er jo armaturet det er feil med med en gang jeg tar ut støplset til det så blir strømmen i akvariet borte. Å det knitrer i armaturet i begynnelsen når jeg slår på lysene. Å elektriker er dyrt å armaturet er gammelt så da er det bedre å fleske til med en nytt armatur i julegave til meg selv? Men hvor mye watt skal jeg kjøpe med?


Høres veldig ut som overledning. Dersom du legger armaturet opp ned på gulvet og skrur det opp, vil du sikkert se problemet med en gang.

Vær obs på at det nok er en kondensator et sted, så du ta ut stikkontakten og vente en stund før du gjør noe med det.

Dersom du kjøper nytt armatur, er det sikkert noen som vil kjøpe det gamle, er neppe noe problem å fikse for en litt nevenyttig og teknisk anlagt person.
kairo
[QUOTE=MadShadow]Har fikset og støvet opp og koblet i boksen men er fremdeles strøm i akvariet. Så da ligger problemet mest sannysynelig i toppen:/ Hva kan jeg sjekke i toppen for å få dette problemet bort:/ eller må jeg bite i det sure eple å kjøpe nytt armatur:/


Da synes jeg for din egen sikkerhets skyld at du ikke gjør noe mer med problemet enn at du trekker ut støpslet til lystoppen og spør en elektrikker om å måle lystoppen evnt sjekke installasjonen i huset for feil på det elektriske anlegget.
Hvis det er du som er eieren av boligen er du også ansvarlig for at installasjonen er i forskriftsmessig stand.
Er du leietaker plikter du å varsle huseiern om evnt. mangler på anlegget og han må sørge for at installasjonen er i forskriftsmessig stand.

Nå har det allerede vært tre tragiske branner denne helga med minst 11 omkommne.
Feil i det elektriske anlegget kan ofte føre til brann.

Ikke ta sjanser. Jeg er elektrikker av yrke og har sett hva feil kan føre til.

Mvh
Kai R.

Det er også mange branner som IKKE skyldes elektrisitet, deriblandt (overveiende sannsynlig) to av brannene. Den siste har jeg ikke lest om.
Inaktiv bruker
Trygve Lillefosse
Det er også mange branner som IKKE skyldes elektrisitet, deriblandt (overveiende sannsynlig) to av brannene. Den siste har jeg ikke lest om.


Jepp det er det. Men i følge tall fra DSB skyldes 40% av branner feil med det elektriske anlegget.
Jeg vil tørre å påstå at det er mange.
Tilfeldig bekjentskap
© Elin Pedersen
Reklame for plussmedlemskap