Rammekar vs helglass i reol.
Har jo lært etterhvert at rammeakvarier (akvastabil feks) er bygd for å hvile på ramma og ikke skal ha noe under bunnplata (isopor feks), det jeg lurer på er da: Når man har helglass i reol, burde/ må man ha ei plate under, eller er det nok med at den hviler på langsidene??
Rammekar går det vel helt greit med siden de er bygd for å hvile på ramma eller??
Rammekar går det vel helt greit med siden de er bygd for å hvile på ramma eller??
Postet 14.12.08 kl 11:08
Hei!
Jeg startet en tråd i sommer en gang om det samme, siden jeg hadde bestilt reol til 6 små helglasskar (54 litere). Meningene var delt omtrent på midten om en bør ha plate i bunn eller ikke.
Jeg valgte å ikke ha det, men jeg har lagt en tynn film med slik plast-greie som karene ofte er pakket inni under. Noe tynt og lite bør du ha i tilfelle reolen er litt ruglete, så du unngår punktbelastning.
Tankegangen min var som følger:
Rammekar i reol: Karet hviler kun på langsidene, og her er det metall (ramma) mot metall (reolen). Midt under karet er det glass, og dette henger jo i løse lufta.
Helglass i reol: Karet hviler kun på langsidene, men her er det glass mot metall, derav en tynn film med et eller annet som hindrer direkte kontakt mellom glass og metall. Midt under karet henger glasset i løse lufta akkurat som i et rammekar.
Sånn sett ser ikke jeg helt forskjellen, og det går da bra hos meg. Men er en usikker og vet at en ikke vil sove godt om natta, er det ikke all verdens jobb å kutte til mdf plater og sette karene oppå platene
Jeg startet en tråd i sommer en gang om det samme, siden jeg hadde bestilt reol til 6 små helglasskar (54 litere). Meningene var delt omtrent på midten om en bør ha plate i bunn eller ikke.
Jeg valgte å ikke ha det, men jeg har lagt en tynn film med slik plast-greie som karene ofte er pakket inni under. Noe tynt og lite bør du ha i tilfelle reolen er litt ruglete, så du unngår punktbelastning.
Tankegangen min var som følger:
Rammekar i reol: Karet hviler kun på langsidene, og her er det metall (ramma) mot metall (reolen). Midt under karet er det glass, og dette henger jo i løse lufta.
Helglass i reol: Karet hviler kun på langsidene, men her er det glass mot metall, derav en tynn film med et eller annet som hindrer direkte kontakt mellom glass og metall. Midt under karet henger glasset i løse lufta akkurat som i et rammekar.
Sånn sett ser ikke jeg helt forskjellen, og det går da bra hos meg. Men er en usikker og vet at en ikke vil sove godt om natta, er det ikke all verdens jobb å kutte til mdf plater og sette karene oppå platene
Postet 14.12.08 kl 11:23
Oki, er bare det at rammekar er bygd for at glasset skal henge i løse lufta, altså at vekten skal presse glasset ned. Når man setter fra seg ett rammeglass på ei plate ol, vil uansett ikke glasset under være i kontakt med plata.
Mens helglass er bygd for at glasset under skal hvile på ei plate ol, det er derfor det er så viktig at man har noe under, isopor eller slikt for å unngå punktbelastning hvis litt bøss tilfeldigvis skulle ha kommet seg under. Det er såklart litt margarin når det gjelder hvor mye bunnglasset tåler når det gjelder "skjevheter"
Mens jeg uten problemmer kunne bært et rammeakvarie med litt vann og sand i, er jeg nok heller tvilsom til å gjøre det samme med helglass. Om du skjønner tankegangen
Mens helglass er bygd for at glasset under skal hvile på ei plate ol, det er derfor det er så viktig at man har noe under, isopor eller slikt for å unngå punktbelastning hvis litt bøss tilfeldigvis skulle ha kommet seg under. Det er såklart litt margarin når det gjelder hvor mye bunnglasset tåler når det gjelder "skjevheter"
Mens jeg uten problemmer kunne bært et rammeakvarie med litt vann og sand i, er jeg nok heller tvilsom til å gjøre det samme med helglass. Om du skjønner tankegangen
Postet 14.12.08 kl 11:44
GalemorMens helglass er bygd for at glasset under skal hvile på ei plate ol, det er derfor det er så viktig at man har noe under, isopor eller slikt for å unngå punktbelastning hvis litt bøss tilfeldigvis skulle ha kommet seg under.
Jeg har bare helglasskar, og samtlige av mine har en liten plastramme rundt nede på karet som gjør at bunnglasset ikke kommer nedpå det du setter de på. Disse må jeg tro er beregnet til at bunnglasset skal henge i løse lufta.
Har også 3x45 liter i reol av slike, det går helt fint.
Postet 14.12.08 kl 11:54
Hmm det kommer kanskje ann på dybden i karret å. Hvor mye glass som egentlig blir "hengende" i løse luften. Hadde kanskje ikke gått så greit om karret var 80 dypt og 100 langt, da måtte det nok vært en bærer på midten.
Litt lyst til å lage reol med spesialmål på helglasskar, nemlig med litt dybde i så bunnarealet blir større. Har for tiden begynt å få større interesse for hvor stort bunnarealet er i steden for hvor mange liter det er på, dette kan ha noe med corydoras interessen min da
Men da tenker jeg jeg kommer til å ha plate under, bare for sikkerhetsskyld
Litt lyst til å lage reol med spesialmål på helglasskar, nemlig med litt dybde i så bunnarealet blir større. Har for tiden begynt å få større interesse for hvor stort bunnarealet er i steden for hvor mange liter det er på, dette kan ha noe med corydoras interessen min da
Men da tenker jeg jeg kommer til å ha plate under, bare for sikkerhetsskyld
Postet 14.12.08 kl 12:35
GalemorMens helglass er bygd for at glasset under skal hvile på ei plate ol, det er derfor det er så viktig at man har noe under, isopor eller slikt for å unngå punktbelastning hvis litt bøss tilfeldigvis skulle ha kommet seg under
Jepp, og det er derfor du legger noe tynt under (slik jeg har gjort). Ikke for bæringen sin del, men for å hindre punktbelastning. Med en hel plate under burde du egentlig ha hatt noe slikt mellom akvariet og plata uansett for å unngå evt punktbelastning mot plata
Postet 14.12.08 kl 20:01
Postet 14.12.08 kl 21:40
Her er noen bilder fra en ny butikkinnredning i Stockholm. Eieren skal bygge 1.000 slike kar som er 60x60x60 cm. Slik dere ser har han brukt en BTN slim line som bakvegg, Bruker luft for å dra vannet gjennom filtret. Dette var hans prøveoppsett og prototypen av en reol med tre kar. Han bygger konsekvent sine kar og de karrene han selger med bunnen innenfor veggene, altså ikke under som vi er vant til.
Så til poenget. Reolen hans er bare 40x60 cm i bunnflate slik at karret stikker 10 cm ut fra reolen fremme og bak!
Mellom reolen og akvariene la ha en tynn vinduslist for å unngå at det vle metall mot glass.
Så til poenget. Reolen hans er bare 40x60 cm i bunnflate slik at karret stikker 10 cm ut fra reolen fremme og bak!
Mellom reolen og akvariene la ha en tynn vinduslist for å unngå at det vle metall mot glass.
Postet 14.12.08 kl 21:44
Dette med at det stikker ut er vel for å få vekten mer sentralt, slik at ikke det "henger" masse bunn i løse luften.
Trodde vinduslistene var i metall jeg, av en lettere type en den vi har i takrenna, men tar pointet med at ikke glass skal hvile på metall, ikke at jeg skjønner pointet, rammekar hviler jo gjerne på metallkant.
Trodde vinduslistene var i metall jeg, av en lettere type en den vi har i takrenna, men tar pointet med at ikke glass skal hvile på metall, ikke at jeg skjønner pointet, rammekar hviler jo gjerne på metallkant.
Postet 14.12.08 kl 21:56
Skulle selvfølge ha skrevet at det er slike selvklebene gummi tetningslist
det er snakk om her.
Nå hviler ikke bunnglasset eller sidene på rammekar direkte på rammene men på silikonen som er mellom ramma og glasset
Grunnen til at det er det samme hvor på sideveggene du har den verikale opplagringen er at den vertikale skjærekraften er like stor uansett hvor du velger å sett opplagrings punktene. Det er selvføgelig slik at setter du et akvarium på et helt plant og bærende matriale er kunne du ha bygd bunnen med et glass med en tykkelse >0 mm. Et eksempel på et slik kar er f eks bunnen i et betongkar.
Problemet blir da de horisontale kreftene som er nesten like stor nederst på sideglasset som den verikale kraften på bunnglasset. Da selvfølge med unntak av punkt belsatninger med stein osv. Har du da et dødt og plant underlag som er helt stivt, kan du gå kraftig ned på tykkelsen på bunnplata. For å feste sideglassene og stive den av for de vertikale skjærespenningene kan du da lime på avstivere ned på bunnen likt som det er i toppen av akvariet.
Du kan da heller ikke sett bæringa på akvariet noe særlig innefor sideglasse slig at det er bunnen som bærer akvariet.
det er snakk om her.
Nå hviler ikke bunnglasset eller sidene på rammekar direkte på rammene men på silikonen som er mellom ramma og glasset
Grunnen til at det er det samme hvor på sideveggene du har den verikale opplagringen er at den vertikale skjærekraften er like stor uansett hvor du velger å sett opplagrings punktene. Det er selvføgelig slik at setter du et akvarium på et helt plant og bærende matriale er kunne du ha bygd bunnen med et glass med en tykkelse >0 mm. Et eksempel på et slik kar er f eks bunnen i et betongkar.
Problemet blir da de horisontale kreftene som er nesten like stor nederst på sideglasset som den verikale kraften på bunnglasset. Da selvfølge med unntak av punkt belsatninger med stein osv. Har du da et dødt og plant underlag som er helt stivt, kan du gå kraftig ned på tykkelsen på bunnplata. For å feste sideglassene og stive den av for de vertikale skjærespenningene kan du da lime på avstivere ned på bunnen likt som det er i toppen av akvariet.
Du kan da heller ikke sett bæringa på akvariet noe særlig innefor sideglasse slig at det er bunnen som bærer akvariet.
Postet 14.12.08 kl 23:41
Postet 16.12.08 kl 08:40
Postet 16.12.08 kl 09:19