Digert kar på porsareol?

Jeg planlegger å handle inn de siste helglassakvariene til akvarierummet. På toppen av en av reolene har jeg lyst å putte et 240x100x60cm kar. Under tenker jeg å ha tre mindre kar med kortsiden ut slik at de omtrent blir 76x100x40.
Alt blir altså ståene på 8 bein. Reolen skal forankres i veggen for å unngå bevegelse.

Totalt blir det 2352 liter vann, 2-3 hundre kilo glass og kanskje 300kg stein og sand. Totalt omtrent 2952 kg.

Dette blir altså maks 369 kg på hver av de åtte beina. Sannsynligvis litt mindre. Vil skoene som stillskruene går inn i tåle dette?

Jeg kan evt. lage reol selv, men porsa er smidigere og penere.

Skal dybden i karene være på 1 meter?
Håvard Støre Andresen
Dette blir altså maks 369 kg på hver av de åtte beina. Sannsynligvis litt mindre. Vil skoene som stillskruene går inn i tåle dette?


Hei Håvard.
Jeg har prøvd å få tekniske data ut fra Porsa tidligere, men har ikke lykkes.

Det blir jo mye brukt, men det er pussig å se at akvarium ikke er nevnt noe sted på hjemmesida deres. Bare "lette" ting.
Jeg har tidligere sett at det finnes kryss med og uten metallkjerne. Kun de med er egnet for akvarievekter.
Bunnskruen, 3/8" har en mutter støpt inn i plasten, men ingen metallkjerne. Dansk katalog 10 mm bolt. Her blir det mer spørsmål om hva plasten tåler enn skruen. Du må prøve å få data fra Porsa.

Er det andre som selger veldig liknende produkter? Som blir kalt Porsa? Jeg vet ikke, men jeg mener å ha sett andre komponenter enn det Porsa har i sin katalog.

http://www.porsasystem.com/
http://www.porsa.dk/script/site/default.asp
http://www.porsa.dk/files/Varekatalog%202006-150%20dpi.pdf
Håvard Støre Andresen
Vil skoene som stilleskruene går inn i tåle dette?

Litt ot, men: eg har mottatt en reol til kar på 100 x 50. Det er sprekker i sidene på noen av skoene. Disse må vel da byttes?
Ja, ja, ser det foran meg når du skal en meter inn i nederste karene for å plukke frem den malllen som ikke vil frem.. Du må jo nesten lage deg et trillebord ala et strykebrett med hjul på som du legger deg på og får noen til å skyve deg inn på.. (ha, ha.)


Reint teoretisk skulle dette holde. Det er blitt meg fortalt at det største karret du kan ha i en reol er 440 liter som måler 130*55*60cm. Du holder deg innenfor disse kravene. Men før jeg satte dette opp ville jeg ha sjekket med produsenten eller ha tatt med med en fot og knute og testet dem i ei hydraulisk presse.
[External Image]

Men, jeg tenker mere på de bunnplatene du skal bruke 240x100 cm og 76 x100 cm. Tror du kan spare mye i glass, med å lage et bærende plan under bunnglasset i f eks firkant, T eller H jern.

Du kan jo selvfølge også sette opp 4 føtter midt under karret, at du deler de rørene som er 95 cm i to, men da ville jeg ha lagt på ei solid finerplate på toppen.
Dette ble jo bare tull Nils.
Håvard veit hva han gjør, veit hva det koster og har lagd noen kar før, så det er jo ikke mye hjelp i å hjelpe han å produsere misstro til prosjektet.

Hva slags teori er det du refererer til? Står det 440 liters akvariet du nevner på ett bein? Har det 4 bein blir det knapt så mye pr bein.

Hydraulisk presse??? Da må du presse 2 - 2,5 x antatt maksbelastning for å ha noenlunne akseptabel sikkerhetsmargin.

Treplater og jern i hytt og pine. Har du peiling på statikk og mekanikk?

Jeg tror en tråd med et så spesifikt og enkelt spørsmål bør besvares av folk som vet, og har god peiling. Ikke bare syns og mener.

Håvard må få et tall fra Porsa eller andre som vet. that's it.
Tja, som havbruks ingeniør trodde jeg da at jeg kunne litt både om materiallære og mekanikk.. Tok tydeligvis feil ;-}
Anyways.... Har ikke funnet noe data fra porsa, men magefølelsen sier at det går med stor margin. Skal snakke med en kar jeg kjenner som muligens kan fortelle meg om det er noen fare for kollaps.

Takk for svar Nils og Jon
Hvilke dimensjoner tenker du å bruke på bunnplaten?
Tror det blir 19mm, men jeg må høre med Aqualine, som skal bygge karet.
Her er en link til noen andre som har brukt al profiler til div store akvarier.
Link til et tysk firma som lever al profiler i 20 mm, 25 mm 0g 30 mm, og ebay butikken deres.
Hei Håvard,

Jeg ville nok ha vært svært skeptisk til bunnpluggene. Det som kanskje er svakest her er flensen som hindrer pluggen i å bli presset videre inn i røret.
Dog er det en smal sak å forbedre belastbarheten betraktelig. Dette kan vi ta en prat om neste gang jeg stikker innom.

[External Image]

Selve bolten er mer enn sterk nok. En 10 mm bolt av kvalitet 8.8 tåler en belastning på ca 5 tonn før permanent deformering inntrer.

Bortsett fra det med bunnpluggene er jeg enig med magefølelsen din


--
Jøran Kvalvaag
Men står ikke store reoler i butikker på disse samme porsaføttene? Jeg trodde det, men har aldri sett etter egentlig. Det kan jo være at de ikke bruker stilleskruene til så store og tunge reoler?

Hmmm, kikker litt i WOHA sin forhandlerkatalog for Porsareoler. For koblingene med stålkjerne står det maks 250 Kg pr forbindelse........

--
Jøran Kvalvaag
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap