Fin lupe for akvariebruk

Dette er bare ment som et tips til andre akvarister.

Det er ikke sjelden jeg har hatt bruk for lupe i denne hobbyen. I de fleste tilfeller må man få det man vil studere ut av akvariet for å få studert det nøye nok, og på rett avstand. Nå har jeg funnet en lupe som forandrer en hel del på dette. For en stund siden kjøpte jeg en Optivisor. Den har fokus opp til 20 cm inn i akvariet, noe som i de fleste tilfeller har vist seg å være nok. Jeg kjøpte den forstørrelsen som er mest populær (DA-5), og en OptiLOUPE i tillegg.

Jeg har hatt lignende produkter før i forbindelse med modellbygging, men de har vært utstyrt med plastlinser som ikke har vært klare nok. I tillegg har de fleste hatt for lav forstørrelse og kort fokusavstand. Optivisor er i en langt mer professionell kvalitet enn alt annet jeg har sett av slike luper.

Disse er en fryd å bruke, man har stereosyn, begge hendene fri, og det er virkelig morsomt å se på yngel, små fisk, reker osv.

Ulempen er at man ser ut som en premienerd når man har dem på, så husk å ta dem av når det ringer på døra


--
Jøran Kvalvaag

Humunukuapuaa
Fremdeles like fornøyd?


Absolutt! Galaxyrasboraene blir litt av et syn.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap