Btn modul og innerfilter

Har et 405 l akvarium som jeg vil montere inn BTN moduler i-både på bunn og sideglass. Ønsker å sette et Eheim 2252 innerfilter inn i en veggmodul for å øke sirkulasjonen. Har Eheim 2128 Thermo som hovedfilter i akvariet fra før. Har også BTN slimline veggmodul.
Lurer på om noen vet hvilke BTN moduler (bokstav?) som kan ha plass til dette filteret på en sidevegg? Vanskalig å finne ut på nettsiden til BTN.
Hvor mange ventiler/rister bør det være for å skape god nok sirkulasjon i denne modulen?
Kan/bør man lage ventiler/rister i moduler som monteres på bunnglasset slik at ciclidene kan bruke dette som hule?
Fortsatt god jul og takker for svar.
Hilsen Morten
Jeg har en Eheim 2252 som innerfilter i et kar (ikke i modul) og enModul R. Filtermodul 38cm i et annet kar. I denne har jeg en Maxi-jet og div. filtermateriale (se fra tråden min her: Innlegg 46.

Jeg tok noen mål i sted og fant ut at modulen har et rom på 12,5 cm fra glasset og ut.
Og hvis du bruker bare pumpehuset på Eheimen så er den 11 cm høy og bygger 9 cm fra glasset og ut hvis du tar av munnstykket for utblås..
Så hvis du setter modulen og pumpen på ei siderute og fester en slangebit fra utblåset og rett frem gjennom modulen så skulle det gå bra tror jeg.

Du kan også legge kjeramikkrør og blåfiltermatte i bunnen som grovfilter.
Jeg har laget innløp for vann øverst også så pumpen er dekket med vann hele tiden. Kraftig pumpe i modulen gjør at den lett går tørr, spesielt hvis man bare har hullet i bunnen (et blad er nok til at det blir tett).

Jeg har ikke erfaring med bunnmoduler, men jeg skulle tro det går greit å lage de som hule. Husk bare på å lage et lite hull i toppen for å slippe ut gassbobler, og at fisk vil bli vanskeligere å fange (men det er vel bare å tette hullet med en stein e.l. først).

Håper det her var til hjelp.

Mvh Kristin





Takk for svar
Dette høres bra ut. Hadde faktisk ikke tenkt muligheten for å dele filteret i to. Skjønner og at det er lurt med et hull i toppen på en bunnmodul. Hvis der er andre synspunkter på dette tar jeg gjerne imot.
Hilsen Morten
Har plassert en modul F på bunnen i min 530 liter. Ville nok ikke ha gjort dette en gang til, eller for å si det slik gjorde jeg det ikke i den neste 530 literen jeg satte opp. Grunnen til dette er selv om BTN er fantasisk flott er det noen begrensninger. Du må lime den meget godt fast i bunnen. Det er ikke noen muligheter for å plante nært denne og det er vanskelige å kombinerere denne med med røtter og andre steiner. derimot å la mindre f eks modul U gå ut fra bakglasset og utover bunnglasset er noe4 helt annet.

Når det gjelder å lage hull i denne ville jeg nok ikke ha gjodt dette selv. Fisk som skulle f eks død inne i en slik hule ville svært vanskelig å oppdage og få ut derfra. Fisk du vil fange vil garantert svømme inn der, og du vil nok bli oppgitt over at det er du selv som har laget dette flotte skulestedet for fiskene.

Du kan i utgangspunketet bruke nesten alle modulene til filter, De modulene som ikke har en "åpning" må du sage av slik du får en åpning. Jeg har brukt en eheim 2080 og to powerhaed i en Modul H. denne hadde jeg fylt med blåsvamp og har kun en filter rist på 50 mm i denne. Ellers kan jeg henvise deg til Unimati sine hjemmesider med en del forslag og bilder på flere akvarier med nettopp moduler og filter.
Takk for svar
Da tror jeg at jeg ikke lager hull i denne bunnmodulen eller bruker en mindre utgave som den U varianten. Jeg har pumpe type Hydor Koralia 3. Kan denne benyttes innbygget i en veggmodul?
Går det an å få denne U modulen limt pent inntil min BTN slimline bakvegg? Takk for gode linker.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap