Lys i c. adolfoi oppdrettskar

Hei!
Hva slags belysning foreslår dere i et 60 L C. Adolfoi artskar? Det eneste av planter er en vanlig sverdplante.
Helt vanlig belysning Fiskene bryr seg stort sett ikke om belysning, og trives gjerne i dunkelt (lite) lys. Det er plantene som gjerne vil ha litt lys
Men hva er "vanlig belysning" a? Antall watt osv... Det er nettopp dette jeg ønsker å finne ut av.
Har ikke dette karet noen lystopp?

Lengden på karet stopper jo dette naturlig, siden mer watt = lengre lysrør. Finn en lystopp eller armatur som passer karet, så finner du egentlig wattstyrken av seg selv. Synes egentlig det holder med et rør også. 2 x 15 watt eller 2 x 18 watt kan fort bli såpass sterkt lys at de ligger i skjul hele dagen (med mindre du kjører på med mye flyteplanter).

eg har 54 litere med 1 x 15 watt i, og synes det er helt greit. Kan ikke ha planter som krever masse lys, men det er da nok annet å velge mellom :p
Sailfish
Hva slags belysning foreslår dere i et 60 L C. Adolfoi artskar? Det eneste av planter er en vanlig sverdplante.


Et helt vanlig, enkelt lysarmatur som dette med plass til et 15 watts rør.
60-63 liters kar har som oftest standardlengden 60 cm, og da passer et armatur på 60 cm. I disse armaturene passer kun 15 w rør.

Da jeg hadde 63 litere, hadde jeg bare det svarte enkle armaturet over, og det holdt fint det, så lenge man ikke prøver å satse på lyskrevende planter. Sverdplanter er nøysomme og hardføre, så det vil gå helt fint. Et annet forslag er javamose. Ypperlig i Corydoras-kar!

Corydoras liker ikke for skarpt lys, så for deres del trenger du bare et minimum av lys.
Det var slikt jeg lurte på ja, om jeg kanskje ikke skulle ha så mye lys på grunn av C. Adolfois atferd. Tenkte på et Glomat 2 T8 2x18w, men da blir vel dette for mye? Koster faktisk bare 230,- i forhold til det vanlige enkle armaturet til over 400,-. Skal jo tross alt prøve meg med litt opdrett av disse, så ønsker maksimal trivsel for FISKENE. Skal bare ha vanlig sverdplante og javamose, så trenger ikke mye lys for de sin del.
Glomat? Er det et armatur? Har ikke hørt om det, men hvis det er så billig... er det noe særlig kvalitet på det? Er det heldekkende armatur?

Du velger selvsagt det som passer deg (og din lommebok?) best, men som nevnt så er ikke to lysrør nødvendig for fiskenes del. Og med bare sverdplanter og javamose i karet, holder det lenge med et rør. Jeg har mange kar med kun et rør, f.eks. 85 litere, og brukte kun et lysrør på alle mine 63 og 54 litere. Men det er meg da, hehe, jeg synes jeg har bedre kontroll på algene da (hehe). Og plantene vokser de, om ikke akkurat lynkjapt.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap