Lys skogen, hva er inn og hva er ut?

Jeg har i lang tid prøvd å lese meg smart på det som har med akvariebelysning å gjøre. Det dukke stadig opp nye ord og utrykk og mye går ann å finne svar på. Men hvis noen hadde hatt mulighet til å skrive en brukbar innføring i fordeler og ulemper ved de ulike lyskildene hadde det vert til stor hjelp.

Det jeg grovt sett lurer på er hoved forskjellen er på

HQ, HQI OG HQL Hvordan henger dette sammen med vanlige halogen pærer man bruker i stua?

Er det ett enkelt skille på når det er lønnsomt å bruke dette fremfor t5? Tenker da også på pris.

Finnes det alternativer utenfor akvaristikken som kan brukes, og som er billigere en ulike akvarielysarmaturer?

Mvh John

Dette er det ikke lett å gi et ensidig klart svar på. Du finner sterke tilhenger av både HQI og T5 som nok er de mest aktuelle til store og lyskrevende kar.

Diskusjonene går på hvor effektive de forskjellige lyskildene, om endring av fargene i lys spektret i løpe av tiden, tilført effekt / avgitt effekt, pris levetid osv osv.

Når det gjelder utstyr som ikke er beregnet for akvarium er det vel et stort spekter av produkter som kan brukes. Div lyskilder som brukes i drivhus, oppaling av planter osv. Den enkle måte å få en reflektor til f eks 150 watts HQI pærer er å bruke en 500 watts arbeidslys og sette en ballast på denne.

Da vil jeg lede deg tilbake til kostpris og driftsutgifter kontra hvor effektive lyskilden blir. Hensikten med de fleste reflektorer til akvarier er jo å gi mest mulig lys på en relativt liten flate, sett i forhold til f eks et arbeidslys eller gatelys.

Enkleste måte å hjelpe deg er at du forteller hva du trenger, hvilket akvarium du har og hvor mye du tenker å bruke på lys.
Jeg driver konstant å endrer og setter opp nye akvarier, derfor prøver jeg å forstå hvilke muligheter man har, i forhold til de ulike størelsene.

Sånn som det er nå har jeg ett kar på 240 L.
Så har jeg i tillegg en del 24x26x26cm (16 liter) skal ihvertfal sette opp ett av dem i dag.
Har også noen 40x60x30 cm (70liter) som jeg vurderere å sette opp.

Alle karene skal mer eller mindre være plantekar, så lys er viktig.

Men angående HQ-pærer, hva er forskjellen på en vanlig HQ-pære man bruker i stua i forhold til HQL og HQI? Er det her fargetempraturen (kelvin) som er forskjellen?

Tusen takk for svar så langt, er ikke lett å komme inn i dette med belysning på en to tre. Arbeidslys ideen og drivhus utstyr er lagt trykt i bakhodet.
Ville nok helle ha sett på T5 armaturer til kar i denne størrelsen. Finnes en rekke av diss til en meget rimelig pris på Ebay.

En 16 liter med f eks denne [External Image]og 70 liter med [External Image] 6x 24 watt. 240 liter med f eks 6 x 39 watt T5 burde ikke det ikke være lyset som er begrensningen til en eventuell plantevekst.
På min 22 liter har jeg brukt en slik , trenger vel strengt tatt ikke mer. Plantene vokste iallefal igjenn karret på kort tid og flyteplantene (som dekket hele overflarten) ble mye større og flottere der enn i de andre karra. Hadde en skikkelig tynningsjobb der i går.
Se her ja, her dukker det opp litt smarte løsninger. Ebay er gjerne litt større en Finn og andre norske akvariesider som jeg har leitet på.

Digi, hva slags pære bruker man i tilfelle til det arbeidslyset du postet link på? Bruker du det som står i, eller får man kjøpt spesialpærer til akvarie i den typen?

Hvordan er det med vanlige sparepærer i butikk. Er dette noe som kan brukes til mindre akvarier?
JohnH
Hvordan er det med vanlige sparepærer i butikk. Er dette noe som kan brukes til mindre akvarier?


Ja, men hvis du vil ha god plantevekst bør den kombineres med et plantelys. Mulig du kan få tak i plantesparepære med samme sokkel, det vet jeg ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap