Porsareol som bøyer seg - hva bør jeg gjøre??

Forleden kjøpte jeg en "porsareol" med plass til 2x3 stk. 160 l helglassakvarier (2 i bredden og 3 i høyden), fra en akvariebutikk i Østfold. Akvariene er 1m lange. På de to rørene under hvert akvarium la jeg en 6mm tykk celleplastremse som beskyttelse mellom aluminium og glass. Alt ble vatret opp i alle retninger. Rørene var rette. Vi har fylt opp de 4 nederste karene med sand og vann. Forleden fikk jeg se noe som gjorde meg bekymret. Hvis du tenker deg aluminiumsrøret under karet i fremkant så fikk jeg se at i hvert av endepunktene, altså mot de vertikale rørene, der var celleplasten trykt helt sammen. Men mitt på røret under karet var det en glippe på ca. 6mm. Celleplasten var her ikke trykt noe sammen.
Bilde 1 viser glippen/åpningen når jeg legger et vater ut fra midten av røret.
Bilde 2 viser det samme men dokumentert med en målestokk.
Bilde 3 er et forsøk på vise at røret under karet kar en kraftig nedbøyning.
Det vi lurer på er om dette er helt normalt? Slik det er nå så er jo bare endepunktene på akvariet som bærer hele vekten. Og det er vel ikke meningen, eller? Vi følte at dette ikke kunne være riktig og forela problemet for butikkeieren, men han sa at dette var helt normalt og ingenting å bekymre seg for. Hva synes dere der ute? Skal det være slik?. Må vi bare godta å føle usikkerhet om dette vil holde? Hva med påkjenningene til akvariene?
Må legge til at dette gjelder begge rørene under alle de 4 karene vi har fylr opp. Har ikke våget å fylle de to øverste enda. Håper noen kan si litt om dette.

Wk
En 6mm tykk celleplastremse høres umiddelbart mye ut. Jeg ville nok ikke ha brukt mere en 1 til maks 3 mm.

Grunnen ser du her og som er beskrevet flere ganger tidligere. De horisontale stagene har ingen bæreevne. Der er kun "knutene" som bærer. Teoretisk kan du faktisk fjernet disse horisontale stagene, men spesielt praktisk blir det jo ikke da. Nedbøynigen av de horisontale stagene er det de 6mm tykk celleplastremse som står for.

Er du sikker på at reolen og hyllene er i vater både horisontalt og vertikalt mener jeg at du trygt kan fylle opp resten av akvariene.

Det du mener er altså at har jeg brukt en 2mm celleplastremse så ville nedbøyningen på midten vært 2mm. Og hadde jeg brukt ingenting ville jeg ikke fått noe nedbøyning? Nå er det jo slik at det skal veldig liten kraft for å klemme sammen celleplasten. Karene er 1 m. lange og bæres av 2x1m lange rør, altså 2m rør til sammen. Fordeler vi vekten av karet med sand, stein og vann vil vi få 1kg. pr. meter rør. Vil da dette trykket fra karet mot de horisontale rørene være mindre enn motstanden som ligger i celleplasten mot sammenpressing? Er ellers inneforstått med at det som bærer akvariene er de knutepunktene. Trodde bare at rørene under skulle fordele vekten slik at påkjenningen på karene ble fordelt over hele lengden??
Det ville nok ha vært noe nedbøyning uansett. Jeg kan se en lysåpning mellom rørene og akvariet. Jeg har da 9 rammekar uten noen mellom. Jeg har satt opp mine i 3x2 160 liter og 3x1 180 liter.

Jeg forsøkte en gang å sette et 128 liter, 80 cm langt i reolen som var 100 cm lang. Det holdt på å bli meget dyrt. Det var da jeg oppdaget at det ikke er noe bæring i horisontale stagene. Hvis du prøver så vil du sannsynligvis kunne bøye disse meget lett flere mm uten noe særlig kraft.
Bruk disse tettelistene til vindu med dobbeltsidig teip på mellom reolen og akvariene. Den blir nesten usynlig når du får satt opp alt. De er vel 1-2 mm tykk og noen millimeter brede.

Ja, det stemmer at det skal lite kraft til for å trykke ned 1 cm2 med celleplast, mens hvis du legger den langs hele aluminiumsstanga blir det noe helt annet pga av det relativt sett mye større arealet. .

Vekten bæres kun av knutepunktene og dermed de vertikale porsarørene. Vekten fordeles da kun på de 6 beina til reolen.

Hvordan er porsareolen festet til veggen?

Er reolen i vater både horisontalt og vertikalt?. Det krever litt innsats å få dette til da reolem lett kommer ut av vater når man begynner å få skikkelig med vekt i den.

Jeg vatret avstandsklosser på veggen for å sikre vertikal vater og benyttet veggfester for å sikre horisontal. Deretter var det bare å skru bena skikkelig på plass. Vatret igjen for å sjekke etter at hver etasje ble fylt.
Reolen står på betongulv. Da hele reolen var satt sammen på stedet ble første etasje vatret i lengderetning, på tvers og diagonalt. Sjekket derretter at reolen stod i lodd, noe den gjorde. Brukte derretter patentbånd og festet reolen vertikalt til veggen. Har sjekket vater i ettertid. Det ser rimelig bra ut, ikke 100%. Forhandler sa at diagonal kunne være ca. 2mm. ut av vater uten at det ville gi problemer
Riktig som Geir sier.
Det er kun knutepunktene som bærer vekten. De horisontale rørene er kun for å holde reolen sammen.
Det bør ikke brukes underlag i en reol med rammekar.
Du kan sette et slikt kar på 4 små klosser/ knotter i hjørnene i nøye vater og det står helt fint.
Takk til dere som svarte. Fikk saker og ting på plass med dette. Tapper vel karene ned og bytter celleplasten ut med tynnere lister, samt sjekker vater og lodd nok en gang. Ser ikke særlig pent ut slik det er nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap