Montere ekstra lysrør, nødvendig?

Har et 120 liters Wromak kar med lystop med 2 x 18W lysrør, nå står det et Life Glo 20W og et Sun Glo 20W fra Arcadia i det, på pakken står det t5.

Saken er den at jeg vil ha bedre lys i karet mitt, med tanke på plantene. Er det da nødvendig og prøve og montere enda et lysrør i toppen(noe jeg ikke tror det er plass til) eller kan man "trikse" med lysrørene? Har også slike reflektorer fra Arcadia i toppen.
Tviler på at du kan hacke lysrørene til å gi mer lys enn de er beregnet for. Er det ingenting annet du kan gjøre, som vask av dekkglass, fjerning av flyteplanter e.l.?
Eneste flyteplanten jeg har er en dott riccia, og den skal få være der den er

Går det ikke ann og bytte ut lysrørene i noen andre lysrør som lyser bedre(de skal byttes uansett da jeg ikke liker lyset de gir), eller noe slikt? Finnes det bedre reflektorer f.eks?
Kanskje du finner rør som presser ut et par ekstra watt, men du er jo 2 watt over normalen allerede, på hvert rør. Spørs hvordan ballasten vil tåle den ekstra påkjenningen.

Reflektorene dine ser ut til å være av den "klassiske" typen. Søk på "måkevingereflektor" for å finne reflektorer som er noen prosent mer effektive.
Kampfisk
Tviler på at du kan hacke lysrørene til å gi mer lys enn de er beregnet for. Er det ingenting annet du kan gjøre, som vask av dekkglass, fjerning av flyteplanter e.l.?


Dette er faktisk mulig, og "tyne" lysrørene så de gir mer lys en de er laget for. Dette korter ned levetiden betydelig selvfølgelig. Min far er elektriker og har trikset litt på et gammelt armatur, er ikke sikker på forklaringen på hvordan han gjorde det men jeg så selv med mine egne øyne at lyset han mekket på lyste nesten dobbelt så sterkt som "kontroll-røret".
Så det går faktisk ann..
Interessant. Hadde vært morsomt å hørt hvordan han gjorde det.
Jeg skal få ha til og skrive en forklaring som jeg også skjønner så kan jeg posten den her.
Du skriver at det står T5 på pakken, men oppgir at lysrørene har 18 W. Det rimer ikke, for T5 rør kommer ikke i 18 watt. Det nærmeste er vel 24 W.
Det høres ut som du har vanlige T8 rør i det, for de finnes i 18 W (og 20 W som Hagen har i sin Glo-serier).
mona o
Det høres ut som du har vanlige T8 rør i det, for de finnes i 18 W.


Da vet jeg ikke om det er mulig å finne måkevingereflektorer som passer.
Det har du helt rett i! Sto T8 og ikke T5, så det var en glipp fra meg:P

Kelvinen på lysrørene er:
Life Glo: 6,700 og Sun Glo: 4,200

Går det ann at lyset blir bedre ved og øke kelvin styrken, eller blir det eneste som skjer da en alge eksplosjon?
Kelvin er en fargetemperatur, ikke en styrke. Så jeg tror svaret er "nei".
Nå er det ikke nødvendigvis styrken jeg vil øke(tror jeg?) vil bare ha bedre lys for plantene mine. Så hva ville være optimalt i kelvin da, med 18-20W lysrør? Kom gjerne med en anbefalning av hvilken lysrør jeg bør ha.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap