Akva-stabil 180 l

Som "nybegynner", etter 30 år uten kar, ser jeg jo at verden virkelig har gått fremover. Heldigvis.
Har festet meg i første omgang ved AKVA-STABIL 180 l. Men finner ikke noe her på forumet, (muligens mangler jeg lete-genet som kvinner har), som har info om dette karet etter noen tids bruk.
Slik det fremstilles i brosjyrer, skal dette være helt utmerkede kar. Og med en meget fremhevet armaturløsning. Mer lys i rett vinkel ned i karet. Salgstriks, eller har de virkelig funnet på noe som har noe for seg. Ikke minst ble det også fremhevet at dekkglass ikke skulle være nødvendig. Noen som har erfaring med dette?
Eheim filtre husker jeg fra dengang da. Hvilket passer best til dette karet?

Har et Akvastabil 180 og et 128 som jeg har kjøpt brukt begge to. Har armaturet rett på ramma. Veldig fornøyd med mine i alle fall. På 180 liter sverger de fleste til utvendig filter, mens jeg holder meg til innvending - så overlater til noen andre å svare der. (PS! De har veldig fine møbel også til disse karene - kan skrive under på at de tåler en god slump vann)

Har 6 180 litere i en reol. Skal du gå for akvastabil så løp linen helt ut og kjøp dimbar topp med 3 eller 4 39 W T5.

Karret kan du like greit kjøpe i Norge, mens lystoppen er mye billigere i Danmark.

Finnes ikke bedre kvalitet i rammekar en Akvastabil.

Filter til karret er Eheim 2028 eller tilsvarende. Ikke kjøp noe mindre.
Hyggelig å høre at jeg ikke har gått helt i "baret" når det gjelder valg av kar. Men er det noen som har erfaring med lyskilden fra Akva-Stabil? Dette med at man ikke behøver dekkglass. Skeptisk ........

Jeg har 8 kar uten deksglass, det er derfor man har heldekkende topper.

Når det gjelder den heldekkende toppen til Akvastabil så har denne den beste kvaliteten man finner på markedet. Det er noen negative ting med den, men det er for småtteri å regne.

Har heller ikke dekkglass i karene med akvarietopp. Helt unødvendig. Fungerer utmerket, litt mer plaget med kondens enn andre kar, men det er bare å sette toppen så det kommer til litt luft om det er stor forskjell mellom temp i rommet og akvariet.
For et forum. Får jo ikke tid til noe, før noen svarer. Hjetelig takk. Regner med at det kommer flere "undringer" herfra når det nærmer seg igangsetting av kar.
Har forresten sett med store øyne på "tante Astrid"s tråd om igangsetting av et nytt kar. "For ei dame............." Lekkert
Veldig levende forum det her ja Tante Astrid er dronnina på innredning Helt fantastisk.
Yess!!!

Så er avgjørelsen tatt. Det blir et Akva-Stabil 180 l, med dimbar armatur, og et Eheim filter med varmekolbe i pumpen. Høres fasinerende ut å ikke ha kolber i karet.
Men prisen da. Til å få bakoversveis over på et skallet hode. Leste i en tråd her, at vedk hadde importert fra Danmark. Lønner det seg i det lange løp? Tenker på evt reklamasjoner, service osv. Tror sikkert at prisene også er svært så variable også her i Bergens-regionen. Noen som har erfaringer, gode eller dårlige når det gjelder pris? Hadde ikke tenkt å bli helt raka fant, for igjen å tre inn i akvaristenes fantastiske verden.
Er jo et blomstrende bruktmarked da, kjøpte begge mine akvastabil kar brukt for ca. 2500 med bort, utstyr og alt
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap