Pumpen stoppet

Jeg satte i går opp ett nytt akvarium på 230l.
Jeg hadde fra før av et 100L med en am top 250l pumpe som var godt innkjørt og med en veletablert bakteriekultur. Jeg overførte vannet fra 100l til 230l akvariet, sammen med pumpen og grusen fra det gamle akvariet og etterfylte en tredjedel med nytt vann.
Alt dette skjedde i går.

I dag når jeg våknet hadde pumpa stoppet en gang i natten og jeg vet ikke hvor lenge den kan ha stått. Det viste seg at det hadde vært litt luft i systemet som tilslutt hadde fått pumpa til å slite med sirkulasjonen.

Siden jeg er nybegynner i akvarielivet, er jeg utrolig redd for allt uforutsett.

Er det noe sjanse for at noe av bakteriene har overlevd? Hva kan jeg gjøre for å eventuellt pleie det som kan være igjen?? Jeg tipper nitritt blir å fly i været om ikke lenge

Tips å råd mottas med stor takknemlighet.


Jeg har for øvrig: 3 sølvhai, 1 pansermalle og en black ghost knivfisk som jeg er alt for glad i til å miste.

Jfr retninglinjene du finner direktelenke til nederst på siden bør medlemmer ha mest mulig informativ overskrift på innlegg i forumet.
Om du ikke har dråpetest for nitritt så anbefaler jeg at du skifter 30% av vannet daglig frem til du får skaffet deg det. Har du derimot test så anbefaler jeg hyppig testing og samme mengde vannbytte hver dag om du får utslag. Er du riktig heldig så har pumpen ikke stått for lenge og du slipper de daglige vannbyttene
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S Falk
Reklame for plussmedlemskap