Fluval 2 filter

Hei.

Noen som kjenner til dette innvendige filteret? Skal det bruse ut bobler i vannet eller er det greit med bare en jevn strøm som ikke lager bobler?? Hmmmm dersom noen skjønte dette så er dere jammen god :o)

Til å begynne med så boblet det, men etter at jeg flyttet litt på det så sluttet det å boble. I stedenfor kommer det bare en jevn strøm ut av filteret. Har jeg ødelagt det på noe måte eller skal det være slik???

Håper noen kan svare meg... blir jo litt bekymra for fiskene viss det er noe galt med filteret mitt....

Hilsen meg!
Det står vel en liten "tapp" opp fra det røret som vannet blåses ut fra. Stikker denne tappen over vannoverflaten (og det er skikkelig gjennomstrømning) suges det luft inn der som sprutes ut igjen sammen med vannet og skaper bobler (denne funksjonen heter forresten "diffusor").

Enten har gjennomstrømningen i filteret blitt lavere så det ikke går lengre, tappen er tettet med noe, eller er senket under vann. Da vil det ikke blåse bobler lengre.

Det er ikke viktig at den blåser bobler dersom utstrømmen lager bevegelse i overflaten. Er det fortsatt bevegelse i overflaten så er det godt nok for oksygenopptaket.

Er det lite bevegelse i overflaten nå, kan du dra filteret litt nærmere overflaten slik at det "bølger" litt
Ja det lager en jevn strøm i akvariet.. Når jeg gir flakfor så ser jeg jo at det dras rundt i hele akvariet. Den tappen du snakker om er ikke under vann, men når jeg fikla litt med filteret igjen no så kom det litt bobler... men det bråker jo endel mer da hører jeg.. Men det viktigste er altså at jeg ser at vannet strømmer jevnt rundt i akvariet - har jeg forstått det riktig da? At det blir bobler har egentlig ikke så mye å si??

Uff... Skulle ønske jeg visste så mye mer om alt... føler jeg leser rundt her til øyet blir stort og vått av og til... hehe...

Takk for svar i alle fall
At det blir bobler har ikke så mye å si. Men det er viktig at utstrømmen på filteret lager bevegelse i overflata.

Sitter filteret for langt ned lager det bare strøm rundt i vannet under overflata, mens overflata ligger rolig. For at ny oksygen skal blandes inn i vannet må overflata være i bevegelse

Jeg synes nok at du bør se bevegelsen i overflata med det blotte øye, og ikke bare kunne se det når du tilsetter flakfór.

Sånn det høres ut bør du nok dra filteret litt lengre opp slik at utblåsen kommer nærmere overflata. Den tappen er det vel mulig å dra ut om du ikke orker boblelydene
hehe... har ikke noe problemer med bolelydene... jeg har faktisk savna dem i dag :o) Nå har jeg flytta filteret litt lenger opp så nå blåser utstrømmen i overflate så den lager god bevegelse i overflaten :o)

Tusen takk for super forklaring og en hjelpendes hånd!
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap