Pumpe i 160liter....

Kjøpte i sommer et juvel rekord 160litersakvarium med "innebyggd" pumpe. Merka vel ganske fort at pumpa ikke haddde kapasitet nok. Groggy vann og ikke særlig pent å se til. Var innom en dyrebutikk, og snakka med en, som anbefalte en pumpe, som jeg kjøpte med en gang. En Am top at1000f. Satte denne igang, og så klar bedring i vannet, nå som to pumper gikk i karet. Men så har jeg selvfølgelig seinere funnet ut at dette er en pumpe anbefalt opp til 140 liter... ikke nok for mitt kar... Begge pumpene går fortsatt, og vannet er bra... Men de tar jo litt plass da.

Hadde sett meg ut en fluval 4, som erstatter for disse. For den har jo en kapasitet på opp til 215liter... Men har nå lest her på forumet at dette ikke stemmer... At den ikke har så høy kapasitet.

Hva bør jeg velge til 160l?
Mitt råd er - som så mange andres på forumet - velg en pumpe til dobbelt så stort akvarium som du faktisk har. For deg, 320 liter. Pumpene gir ikke den gjennomstrømming som de oppgitt med når de fylles med filtermateriale, de er oppgitt uten fyll i filteret. Gå defor for en stor pumpe med en gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap