Fin sand

Jeg hadde fin sand i akvariet mitt før (chinchila sand), men da fikk jeg problemer med nitritt.
Hadde dette vert ungått hvis jeg hadde hatt sandsnegler?
Eller var det typen?

Har lest mye at det er mange som bruker biltema sand, men er redd for å bytte til denne siden jeg sleid sånn med den andre sanden.

Er det flerne typer sand på biltema? tenker da på korningen..
Er du sikker på at sanden var grunnen til at du fikk mye nitritt i vannet?
Kristoffer Karlsen
Er du sikker på at sanden var grunnen til at du fikk mye nitritt i vannet?



Ja jeg er det, for jeg holdt på i flerne uker med vann bytte ca 30-40% hver dag uten resultat. Men etter jeg bytta til grovere grus så ble at bra.
Synes det høres merkelig ut. Vet at flere her inne har brukt chinchilla-sand, for ikke å snakke om biltemasand, og ingen nitritt av den grunn.

Har du sjekket ut at det ikke var andre grunner til problemet. Brukt sand, filter som ikke var kjørt inn, hard rens av filter, plutselig økning av belastning osv.
Tante Astrid
Synes det høres merkelig ut. Vet at flere her inne har brukt chinchilla-sand, for ikke å snakke om biltemasand, og ingen nitritt av den grunn. Har du sjekket ut at det ikke var andre grunner til problemet. Brukt sand, filter som ikke var kjørt inn, hard rens av filter, plutselig økning av belastning osv.


Alt jeg vet er at alt gikk fint i ca 2 mnd. så fikk jeg problemer med nitritt.
Og etter jeg byttet sanden så gikk den vekk.
sanden var ny.

Hvor ofte bør en støvsuge med når en har fine sand?
Oftere enn vanligt?
Jeg bare støvsugte overflaten, kan dette ver grunnen?
Hadde problemet ver løyst hvis jeg hadde hatt sand snegler?

Mye spørsmål her
Jeg sluttet nesten å støvsuge overflaten da jeg skiftet over fra grus til sand. Det ligger jo nesten aldri noe oppå uansett

Jeg bruker sandsnegler i karene mine, men jeg vet at mange kar fungerer fint uten også. De som ikke har spesielt mye planter bryr seg gjerne ikke om hverken sandsnegler eller varmekabler. Nitritt dukker likevel ikke opp der.

Aner ikke hva som kan ha skjedd i karet ditt og jeg skal ikke si at det ikke var sanden sin skyld, men jeg synes det er veldig merkelig
Tante Astrid
Jeg sluttet nesten å støvsuge overflaten da jeg skiftet over fra grus til sand. Det ligger jo nesten aldri noe oppå uansett :) Jeg bruker sandsnegler i karene mine, men jeg vet at mange kar fungerer fint uten også. De som ikke har spesielt mye planter bryr seg gjerne ikke om hverken sandsnegler eller varmekabler. Nitritt dukker likevel ikke opp der. Aner ikke hva som kan ha skjedd i karet ditt og jeg skal ikke si at det ikke var sanden sin skyld, men jeg synes det er veldig merkelig ;)


Men hvis jeg bruker den groveste til biltema, må jeg vende og snu på den?
slik det ikke komme gasslommer?

Du kan bruke sandsnegler så er problemet med gasslommer løst. Sandsnegler er det flere som har som du sikker kan få.. bare til å komme å hente her på grødem

Jeg har chinchillasand i mine akvarier.. jeg fikk beskjed at jeg skulle sile vekk mest mulig av de skjella som ligger der.. de er i sanden for at fuglene spiser dem å vasker seg i dem.. å hvis du har fisk som napper i alt, går disse i 1000 biter.. de ligger da etter hva jeg tror å råtner. alt er med modifikasjoner.

men med biltema sanden så har du ikke dette problemet.
Nernes
Du kan bruke sandsnegler så er problemet med gasslommer løst. Sandsnegler er det flere som har som du sikker kan få.. bare til å komme å hente her på grødem ;) Jeg har chinchillasand i mine akvarier.. jeg fikk beskjed at jeg skulle sile vekk mest mulig av de skjella som ligger der.. de er i sanden for at fuglene spiser dem å vasker seg i dem.. å hvis du har fisk som napper i alt, går disse i 1000 biter.. de ligger da etter hva jeg tror å råtner. alt er med modifikasjoner. men med biltema sanden så har du ikke dette problemet.


Ok jeg fikk besjed om at jeg ikke trengte å rense den
Du blander ikke fuglesand og chinchillasand nå, Nernes?

Chinchillasand brukes til chinchilla, er helt finkornet og så vidt jeg vet ikke tilsatt skjell i det hele tatt. Fuglesanden derimot er ofte tilsatt litt skjellsand, men det er heller ingenting som kan råtne i disse skjellene. Det er jo bare knuste skall.

Man skal være forsiktig med å bruke sand med skjell eller annen kalk-kilde i akvariet siden dette kan øke ph, kh og gh mer enn fiskene setter pris på.
Jeg blander nå ja.. sorry for dette.. men det stemmer nok det du sier, sikkert på grunn av ph, gh jeg skulle sile vekk skjella..
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap