Kombinasjon av lysrør

Har forsøkt å sette meg inn i dette med lyskombinasjoner, uten å lykkes noe videre. Har akkurat satt opp en 450 liter. Har montert inn 4 vanlige t8 lysrør, hver på 36 watt. Disse er oppgitt til å være 2x16.000 kelvin og 2x6500 kelvin.
(Phillips, Sylvania og Aqua-Glo)

Har bestilt 2x54 watt t5 amatur i tillegg, men hva bør jeg velge for lysrør til disse? Synes av utseende på er lyset jeg har i dag litt for "kaldt". Men mulig det er gunstig? Håper å få store fine planter En del av dem krever mye lys.

Hva salgs lysrør bør jeg kombinere de eksisterende lysene med?
Grolys
Det Kommer jo an på hva du har tenkt med belysningen. For lysrørene kommer i forskjellige fargespekter. Akvariet mitt ble levert med et dagslys-rør bake og et gro-lysrør foran, men jeg byttet ut dagslys-røret med gro-lysrør, som har et fargespekter tilpasset lysbehovet tol planters vekst og trivsel. For fiskene har lystypen ingen betydning. Men jeg har en mistanke om at kald-hvit, varm-hvit og dagslys typen kan trigge bga, da jeg har sett flere tilfeller av dette med dagslystypen. Og dette har forsvunnet av seg selv når det har blitt byttet ut med gro- lysrør. Du nevner at lyset er kaldt, så har du mest sansynlig en eller flere av de 4 typene jeg har nevnt, uten om gro typen som har et ganske varmt lysspekter, siden det er mye rødt i den. Fargene på fisken, synest jeg kommer best frem med gro typen. men det er bare å prøve seg frem med kombinasjoner, til du finner en du er fornøyd med.

Lykke til...!
Denne tråden tar for seg de ulike egenskapene Hagens lysrør har. Produktomtale.
16 000 kelvin er noe man bruker i saltvann(min mening da).
Ypperlig i ferskvann er rør med rundt 6500 kelvin, de er perfekte for plantene.
Jeg personlig har ikke noe høyere kelvin i ferskvann enn 6500, men i saltvannskarret har jeg opptil 24 000 kelvin.
Lyset blir utrolig blått når man kommer opp i så høy kelvin.
Og plantene vil sikkert trives, men kan ikke nyttegjøre seg av slikt fargelys.
Mulig algene vil like det da.
Har brukt 20.000 til saltvann, men ikke disse. De er begge oppgitt til ferskvann og plantekar, fra to ulike leverandører. Men dette kan jo være salgstriks

Uansett må jeg finne en god kombinasjon med hensyn til de siste to lysrørene. Er på jakt etter spesifikke tips om farge og type til 2 t5 rør på 54 watt?

Takk for tips så langt. Skal lese vider om lys
Arcadia Plant Pro er ett hett tips til t5 planterør.
Ser man det! Veldig bra. Da skal jeg finne ut hvem som kan levere disse her i Bergen, eller på nett. Takker så mye
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap