Hjelp med skapdør i vranglås?

Nå gir jeg opp, så jeg vender meg til dere der ute i den store verden:
Jeg har kjøpt et to-dørs skap på bruktbutikk, og planen er å ha et 180-liters kar oppå og en filterpumpe inni det ene skapet.
Men så har låsen gått i vranglås, og alt stopper opp.
Jeg har smurt hengsel og lås (sånn med nøkkel), prøvd å få opp en evt pinne i selve hengselen og snudd skapet opp-ned i tilfelle låsen ordnet seg.
Tenkte at jeg fikk opp døra hvis jeg bare får opp hengslene, derfor vil jeg ha opp pinnen der, men de sitter bom fast.
Noen som ser en løsning? Er det en usynlig låsering på hengsel-pinnene?
Noen som har lure triks å komme med? Hadde blitt veldig glad.

Bilde 1: Sånn ser dørlåsen ut fra innsiden (den døra jeg får opp).
Bilde 2: Sånn ser hengselen ut fra innsiden.
Bilde 3: Hengselen fra utsiden.
Inaktiv bruker
de hengslene der trur jeg at låsepinnen er to delt, og er presett sammen, sånn at de ikke kan tas ut igjen, ser sånn ut for meg på bilde i hvertfall, er det bak vegg på skapet? eventuelt åssen type vegg? er det en type du kan få lirket av så ta av denne, og skru opp de fire skruene på låsen bakfra.
Takk for svar chr87
Ja, det ante meg det der med pinnen. Baksiden er bare en kryssfiner-plate som er spikret fast så den kan jeg ta løs. Det skal bli...
Ellers så vil jeg bare tilføye at jeg ble glad for å komme over det her skapet. Har vært innom mange møbelbutikker for å finne noe som passet, og vurderte å lage noe selv. Men så kom jeg over det her til noen hundrelapper og sparte meg både tid og penger
No skal jeg komme igang...
Inaktiv bruker
bare en finer plate ja, det jeg trudde, da skulle det bli rimelig enkelt å få åpnet dette skapet, noen litt eldre skap har innimellom "ordentlig" vegg, de er det ikke så enkelt med.
trur det skapet blir bra til å ha ett akvarium på ja, det ser i hvertfall solid ut.
Tadaaa... Der var dørene åpnet
Nå skal jeg sette magneter e.l. på dørene så jeg slipper å bruke nøkkel,
og forsterke skapet litt her og der.

No har jeg slitt med døra i mange timer, og etter å ha spurt her inne på AF
så er alt ordnet etter 30 minutter
Takk igjen, du reddet helgen, chr87!
Inaktiv bruker
det var hyggelig å høre att mitt råd hjalp, fikk du skrudd ut de skruene foresten? eller fant du en annen løsning, for når jeg tenker meg om har jeg hatt noe av det samma problemet som deg, og da mener jeg det at jeg ikke fikk opp skruene på selve låsen.
Skrudde opp, ja. Bare å plukke av etterpå.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap