For stort filter i lite akvarium?

Har nå fått en Fluval 4 pluss av en bekjent som har holdt på med akvarie før, hvor stort akvarie skal den brukes til? går det greitå bruke den i mitt 80 liters kar? hvor mitt filter klikka igår..
FLUVAL 4 PLUSS. 1000 L/H. FOR AKVARIE OPP TIL 215 L.

Kilde:



Mvh, Mongo-fisk
så skal det vel og seiest at det litet antallet som blir oppgitt på pakken er litt høgt men at den funker mer en godt i ditt 80 liters kar er jo ingen tvil om.
Ikke noe problem i det hele tatt

Utstrømmen kan justeres om du synes at det blir "storm" oppi der.

Jeg har mange fluvalpumper og er godt fornøyd. Vil bare bemerke et par ting:

1. Det filtermaterialet som følger med er pinglete. Det lønner seg å modifisere fluvalene med blåsvamp, så får du mye mer plass til bakterier.

2. fluvalene har god gjennomstrømning (mye liter per time), men å bruke en enslig fluval 4+ i en 200 liter blir alt for lite filtrering, siden det er begrenset hvor mye svamp en får stappet inn i filteret.

Sistnevnte er egentlig ikke noe problem, siden alle produsenter overdriver kapasiteten på filtrene sine. Både liter/time og maks akvariumstørrelse kan trygt halveres for å få et mer riktig bilde av hva de bør brukes til.

Og sånn til slutt... det er ikke mulig å få for mye filtrering i et akvarie. Jo mer plass til bakterier du har, jo bedre er det. Det eneste måtte være at det blir så mye gjennomstrømning at det blir storm, men da kan jo de fleste filter justeres
Inaktiv bruker
Det skulle gå bra å bruke fluval 4+ i ditt akvarium. Får du ikke plass, kan du jo bare sette det litt på skrå Synes du strømmen blir for sterk, så stiller du den ned (spaken med + og -). Selv har jeg fluval 3+ i 63 liter.

Produsenten oppgir at det passer til 215 liter. Dette er uten motstand fra filtermateriell. Del oppgitte litere på 2, så har du sånn ca hva det passer til.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Brohjem
Reklame for plussmedlemskap