Hvilken filtermasse er best?

Inaktiv bruker
hei, lager en ny tråd, syns ikek min gamle fikk så mye respons som jeg håpet.
har en am-topn 3337 filter, det jeg lurer på er hvilket filter masse som dere syns det er det beste å bruke?
og si gjerne i hvilke del am filteret dere har hva eventuelt, om dere bruker forskellige filtermasser, mitt filter har to sånne "kurver" inni.
kjøpte noe greier i går som vistnok skal være bra, legger ved bilde.
men disse flyter bare opp når jeg tar ut den første kurven, så syns ikke disse var helt av de ebste, men gjør kanskje ikke noe at de flyter opp? de blir jo med oppi andre kurven igjen når jeg løfter den opp.
men si meg en ting, hvilken vei fungerer egentlig pumpa?
er det sånn at det vannet som komem rinn, går rett til bunnen, for så å bli filtrert oppover i filteret, eller blir det sugd neddover gjenom filteret, om dere skjønner?
Inaktiv bruker
ingen som har noen meninger om filtermasse her?
Hva bruker DU da? selv er jeg litt skeptisk til disse her plast makaroniene, siden de flyter rundt så fort jeg tar av den øverste kurven, de flyter ikke ut av den øverste, siden jeg har noe filter vatt liggendes over denne, men har plasert ett slags filter(noen ale de blåe nesten alle her inne skrive rom) i bunnen påm det nederste, dette virker dumt nå.
noen som akn komme emd en stapp by stepp forklaring på hvordan jeg burde bygge opp dette filteret?
Jeg har ikke Am-Top selv, kun Eheim filtere, men regner med at oppbyggingen og prinsippet er det samme. Am-Top ser iallefall ut utenpå som en tro kopi av Eheims originale modeller :p
Hvis ikke, håper jeg noen sier fra
Og du kan fint bruke Eheims filtermateriale i et AmTop filter... og skal jeg dømme etter de merkelige plastdingsene du viser bilde av, så tror jeg at jeg ville satset på å bytte til kvalitetsvarer, ja

Et Eheim filter av de modellene jeg har, har 2 kurver. Den nederste inneholder EfiMech, som fordeler vannstrømmen og holder tilbake grove partikler.
Så kommer en blå svampskive for partikkelfiltrering og biologisk filtrering, og så kommer øverste kurv, som inneholder EfiSubstrat Pro. Dette kuleformede substratet er smekkfulle av små porer og danner derfor grobunn for millioner av de nyttige bakteriene vi vil ha i et filter, de som renser vannet for oss og fjerner nitritt. EfiSubstrat Pro er knallbra! Anbefales.
På toppen av den øverste kurven ligger en skive hvit filtervatt, som tar seg av de aller minste partiklene og gjør vannet klart og fint.

Du finner prinsippet tegnet opp her (side 2).

Mona har helt rett. Am-Top er simpelthen "rema 1000" utgaven av Eheim. Begge har samme produsent. Jeg har mange Am-top i mine kar. Jeg er en svoren tilhenger av kraftig overfiltrering. Derfor bruker jeg Am-Topen utelukkende til biologisk filtrering. Litt makaroni i bunn, og stapper resten av filteret med efisubstrat. I tillegg har jeg enten et innvendig filter med kun blåsvamp eller en bakgrunn fylt med blåsvamp, drevet av Powerhead. Men det går nok fint å putte både makaroni,svamp og efisubstrat/bioballer i 3337 filteret
Inaktiv bruker
du har en variant av makaroni i mitt bilde i det første innlegget, de der skulle vist ha en større flate enn de normale greiene, og derfor skulle det sette seg flere bakterier på de, som dere ser er de sikk/sakk rundt, med ett kryss i midten
kanskje dette forlarer litt
Inaktiv bruker
etter som jeg kans e fra eheim sine punmper så har disse tre kurver? mens min har bare to, så hva skal jeg fylle disse to med?
1.kurv-
2.kurv-
dere får fylle ut resten, med det dere syns jeg skal ha hehe
chr87
du har en variant av makaroni i mitt bilde i det første innlegget


Nei, det er ikke makaroni. Det er bioballer. Disse skal utføre den samme funksjonen som efisubstrat. Jeg skrev feil i mitt forrige innlegg (lett å rote med navnene) og har rettet på det. Makaroni er det samme som efimech. Dette skal bidra til å øke spredningen på vannet som går gjennom filteret.
Inaktiv bruker
tender
[QUOTE=chr87]du har en variant av makaroni i mitt bilde i det første innlegget


Nei, det er ikke makaroni. Det er bioballer. Disse skal utføre den samme funksjonen som efisubstrat. Jeg skrev feil i mitt forrige innlegg (lett å rote med navnene) og har rettet på det. Makaroni er det samme som efimech. Dette skal bidra til å øke spredningen på vannet som går gjennom filteret.
nå begynner det å bli litt sent her for meg, men mener du at de greiene jeg har postet bilde av ikke er disse makaronniene, men en form for bioballer?
Yepp! Og det funker fint det. Mange sier at efisubstrat er enda bedre enn bioballer. Selv har jeg begge deler, og synes ikke jeg merker særlig forskjell. Fisken lever og vannverdiene er fine
Inaktiv bruker
da begynner vi på bunn av filteret, da med kurv2.
denne skal jeg da helle oppi sånne Ehfimech i først, og så legge på en en blå svampskive( noen som hvet hvor man får disse is tørre, enn de små de selger overlat elelrs? har sett etter disse, emn finner bare for små tilfilteret mitt, og hvilken grovhet og tykkelse burde jeg velge?), dette er det som da skal ligge i den enderste kurven, ikke noe svam elelr anent filter u bunn, rett oppi med Ehfimech, og det blå filteret oppå der?

kurv 1 blir da:
førts oppi med Ehfisubstrat, uten noe annet form for filter i bunn av kurven(?)
og på toppen av denne fin hvit filter vatt, for å fjerne resten av de alelr fineste partiklene man ikke har klart å fjerne til nå(?)
og til slutt legger jeg på det grønne "plast lokket" som tydligvis skal hindre filtermaterialet i å komme inn i motor delene/rotorer og sånt.

kan man ikke bare fylle hele greia med sånn blå filter svamp? trudde bakteriene ville like seg godt inni de jeg.
eller kanskje rett å slett bare putte litt Ehfimech i bunn, fylle opp resten av kurv 2 med Ehfisubstrat og en sånn blå filter svamå på toppen, kurv 1 fylles nesten helt med kunn Ehfisubstrat, og en ny blå filter svamp, med en hvit filtervatt helt på toppen, før den grønne platlokket.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap