Filter i rekeakvarium

Jeg holder på å starte opp ett rekeakvarium, på 20 L. Når jeg kjøpte akvariet fikk jeg med ett lite filter. Det bråkte noe veldig, så jeg gikk til innkjøp av en fluval 1. (har modifisert det med blåfilter og nylongstrømpe) Men når jeg fikk opp fluvalen så bråkte dette og noe veldig. Grunnen til det er at filteret er så nærme "veggen" på akvariet, at det begynner å dure. Har prøvd å legge det ned, henge det litt ut fra veggen osv. men det faller bare tilbake inntil veggen hele tiden. Har også prøvd fluval 2, men dette bråkte også, og det ble litt for sterk strøm. Har noen en annen ide til hvordan jeg kan ordne dette? Husker å ha lest noe om å ta blåfilter i hjørnet på akvariet, eller noe sånt, men fant ikke igjen denne tråden. Noen som har noen lure tips til meg?

Har aldri hatt noen problemer med at dette filteret blir liggende å vibrere. Om du har modifisert det med blåsvamp så burde du ikke ha behov for strømpe i tillegg. Mulig denne strømpen fører til at filteret ikke henger som det skal? Du kan jo fjerne den og se om det hjelper.

Ellers kan du jo prøve å dempe vibrasjonene ved å legge imellom litt blåsvamp.
Tante Astrid
Har aldri hatt noen problemer med at dette filteret blir liggende å vibrere. Om du har modifisert det med blåsvamp så burde du ikke ha behov for strømpe i tillegg. Mulig denne strømpen fører til at filteret ikke henger som det skal? Du kan jo fjerne den og se om det hjelper. Ellers kan du jo prøve å dempe vibrasjonene ved å legge imellom litt blåsvamp.


Tingen er den at på fluval 2,3, og 4 så er det jo en sånn ting som man kan henge sugekoppene på, også henger man bare filteret på på andre siden. For å få festet det til veggen. Men det er det ikke på fluval 1, der er det bare å henge sugekoppene rett på filteret. Og da kommer filteret helt inntil veggen på akvariet, også begynner det å dure. Skal prøve å ta bort strømpen, men da blir det litt for stort hull inn, for filteret går litt utover i bunnen, så da er jeg redd at rekene kan bli sugd inn. Vet noen evnt om ett annet filter som er heelt stille og heelt rekesikkert?

Nugatti
Vet noen evnt om ett annet filter som er heelt stille og heelt rekesikkert?:)


Lurer på om det er luftfiltere med blåsvamp som er mest rekesikker. Problemet er vel at luftfiltere gjør at det bobler og lager lyd...

Jeg har selv en Elite Stingray som jeg tenkte jeg kanskje skal bruke sammen med noen reker. Litt usikker på om dette er rekesikker. Men i innsuget så er det helt dekket med en grov svamp (Lik blåsvampen) så håper at dette skal gå greit å bruke.
Jeg har en eheim luftpumpe til å koble på luftfilter og sånt, men syntes denne ogsp bråkte for mye. :P Men på dyrebutikken hadde de ett powerhead koblet til en svamp. Ikke noe lokk utenpå eller noenting. Og han som jobbet der sa at rekene kunne da sitte og spise på denne svampen. Tror det var i merket sera. Kostet ca 650 kroner. Noen som har erfaringer med dette, eller noen liknende? Og går det evnt ann å gjøre noe slikt med fluval pumpen? Bare fjerne lokket, og feste svampene med powerheaden på en måte?

En powerhead med svamp vi selvfølgelig fungere utmerket. Tenkte ikke på det

Med fluvalen så kan du modifisere det med "Bjarne metoden"

Ta av bunn på filteret, putt en blåfiltersvamp inn i hylsen. Pass på at den er litt for stor slik at reker ikke har mulighet å komme inn i filterhuset. Den kan godt stikke litt ut på nedsiden også.

Ett annet alternativ er å kjøpe f.eks. en [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1836&HKatID=]proflow svamp [/URL]og putte på en powerhead.
Ja, har modifisert den med "bjarnemetoden", men filteret bråker uansett :P
Skal se om jeg får modifisert det enda litt mer

Tusen takk for hjelpen
Sitter å lurer på hvordan dette kommer borti glasset ? Du har to sugekopper ikke sant. Har ikke noe problemer med det selv.
Vel veggene er av plast. Vet ikke om det har noe betydning, men det er kanskje litt mindre hardt, så det vibrerer lettere?
Og har på sugekoppene, men filteret ligger såpass nærme veggen allikevel, så det durer. Men hvis jeg tar filteret litt ut ifra veggen hører jeg ikke en lyd. vet bare ikke hvordan jeg skal få den til å holde seg borte fra veggen..?

Er dette ett godt brukt filter ? Hvordan er sugekoppene, tenker på om de kanskje er harde og mistet litt av elastisiteten sin?
Neida, det er helt nytt, kjøpte det på tirsdag denne uken. Sugekoppene er de samme som fulgte med filteret, altså de er også helt nye.

Merkelig. Har som sagt samme filter uten å være plaget med during.

Jeg ville kanskje vurdert å gå tilbake til butikken og bytte. Kan jo ikke være riktig at det skal dure sånn.

Alternativt kan man kanskje ta litt filtervatt å legge bak filteret der det kommer inntil veggen?
Jeg kan ikke noe om den pumpa du har, men jeg har en vitatech-pumpe, og den bråkte veldig. Grunnen var at den roterende saken i pumpa satt skeivt. Etter at jeg tok den ut og satte den riktig på plass ble den helt stille.

Ellers så har jeg en hang-on-pumpe på min 30L, og den er så stille at jeg må sjekke om den er i drift
Ok, får gå tilbake med den å høre. Men tror liksom ikke det er noe galt med filteret, for som sagt så bråker den ikke noe særlig når jeg bare får den ut fra veggen :S

Dilla: Har du en link til det hang on filteret? Hvor kjøpte du det?

Takk for hjelpen
En powerhead i en liten 20 liter...? Det blir storm i et vannglass!

Nugatti
Men på dyrebutikken hadde de ett powerhead koblet til en svamp. Ikke noe lokk utenpå eller noenting. Og han som jobbet der sa at rekene kunne da sitte og spise på denne svampen. Tror det var i merket sera. Kostet ca 650 kroner. Noen som har erfaringer med dette, eller noen liknende?
mona o
En powerhead i en liten 20 liter...? Det blir storm i et vannglass! ;)


Tja med ett lite powerhead burde det vel gå. Micro jet 320 kan jo justeres mellom 120l-320l. Så da burde det vel gå greit. Fluval 1 er vel på rundt 200l
Hehe, har ikke peiling jeg altså. Kanskje det heter noe annet, men tror han i butikken sa powerhead :S

Skjønner ikke hvorfor den bråker. Min 1+ er helt stillegående og vibrerer ikke mot glasset. Forstår heller ikke hvorfor du ikke kan bruke den modifiserte utgaven. Blåfilteret skal jo fylle hele tomrommet i "boksen". Ingen risiko for rekene da. Skal bruke samme filter med modifikasjon i mitt eget rekekar når det blir satt opp og har ingen betenkeligheter med det. Har tidligere brukt det i et akvarium med ørsmå yngel uten problem.
Hmm. Kan det være mulig at det er en gammel versjon av fluval 1 jeg har fått? For jeg har også fluval 2, og 4, og fluval 1 er veldig anderledes fra de to andre. Vet ikke om det er meningen at den skal være det?
Fluval 1 er en mye enklere variant enn 2 og 4 så er ikke så unaturlig at den er annerledes. På 2 og 4 kan du vel endre rettning på utblåsingen o.l.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap