Valg av filter medie

Hei.
Første post på AF...Men har vært "Kikker" i ett års tid.

Har ett gammelt Fluval 303 som jeg har skiftet alle slite deler i, men lurer fælt på hva slags filter medie jeg skal bruke i de 3 kurvene.
Eneste jeg har tatt vare på er keramikk rørene resten ble kastet.
Klarer forresten dette filteret ett 180L på egenhånd?
fant ikke noe med og søke.

MVH J.T.
Du kunne jo kjøpt filtervatt og Zeolith.

Jeg har bioballer i pumpene mine. Jeg har ikke regnet det på det men jeg innbiller meg at de ikke gir så stor overflate som Zeolithene. Jeg hadde ikke kjøpt bioballer igjen.
Det går på ehfisubstrat pro i mine bøttefilter også.

Bruker den litt nyere modellen Fluval 304 til mitt 180 liter. Skulle fungere greit om du ikke har for stor belastning. Bruker ikke finfilter i dette så jeg kjører et ekstra innvendig filter i tillegg. Etter at jeg byttet fra Fluval's egne filtermedier over til ehfisubstrat pro så har behovet for filter- og slangerens endret seg dramatisk til det bedre. Anbefaler dette altså.

Ellers så kan det være greit å vite at det lønner seg å halvere produsentens anbefalinger for å finne den reelle kapasiteten til filtrene. Står det at filteret holder til et akvarium på 300 liter så passer det antagelig best til 150.
Takk for alle svar.

Ser da ut for at jeg går for ehfisubstrat pro i mitt filter også.
Hva kan i tillfelle brukes som partikkel filter oppi bøtta? føler at slik filter vatt er for tett, og bare blir en tett klump...
Er klar over att man skal halvere det liter volum filteret er oppgitt med, men har aldri funnet utav hvor mye 303'en var oppgitt til, men viss 304 er den nye versjonen kan vel kansje disse sammenlignes til en viss grad.
Uansett kommer dette til og bli ett karr med forholdsvis liten belastning når jeg setter det opp på nytt.

Ble mye på en gang dette...

Mvh J.T.
Jeg måtte ihvertfall gi opp å bruke finfilter av filtervatt. Måtte bytte det altfor ofte.
Var akkurat det jeg tenkte, hva med en eller annen form for blåfiltermatte? Eller må jeg bare krype til korset og bruke fluval 4+ innvendig i tillegg som fin filter?
Er det eneste alternativet jeg har, ferdig innkjørt og nesten tett.
Jeg bruker faktisk en Fluval 3+ til finfiltrering (modifisert med en liten bit fin blåsvamp og en større bit grov blåsvamp), men den går tett veldig raskt og må renses hver uke. Synes ikke det er særlig effektivt heller, men nå har jeg corydoras og fôrer de med tabletter som støver veldig så det kan hende det fungerer greit for andre som ikke har slike i karet.

Har lurt på å investere i en slik etterhvert. Ser flere har gode erfaringer med den.
Den var ikke dum, den skal prøves....
Men mener og huske det var en eller annen form for fin filter(relativt grov type) øverst i 2028 filteret jeg har i 300 literen, tror kansje en tilpasset bit på toppen av øverste boksen kunne fungert...
husker du hva 304 filteret ditt var oppgitt til akvarie størrelse Tante Astrid?

Orker ikke tanken på nok ett filter som er altfor lite....Slik jeg har det i 180 literen nå er det ett umodifisert 4+, og ett grise billig filter (Hailea?) som er bare pumpehodet, og en diger rull med blåfilter matte rundt, har fungert flott i ett år nå, men ser jo ikke ut.....

J.T.
I følge det som står her så er både Fluval 303 og 304 oppgitt til å takle 70 gallons. Det tilsvarer vel cirka 265 liter og halvert så skulle det bli passende til et kar på 130-40 liter. Det pussige er at de andre kildene jeg finner opererer med at 304 passer til 300 liter og det er det jeg har gått ut fra. Det vil si at det passer for et kar på 150 liter. Det står oppgitt at 304 har bedre gjennomstrømming enn 303 og mener jeg har lest det andre steder også, men om det har ekstremt mye å si når det gjelder forskjellen på de to aner jeg ikke.

Litt forvirrende om de er veldig forskjellige i oppbygning og prestasjon eller ikke altså. Skulle egentlig hatt informasjon fra noen som har brukt 303 selv for å få svar på dette. Det jeg kan si er at min 304 såvidt holder til min 180 liter og at jeg ikke anbefaler noe mindre ihvertfall.
Tusen Takk Tante Astrid, må lese gjennom den linken, uansett kommer jeg da til og prøve fileret mitt alene med eheim ehfisubstrat pro, og "finfilteret" til eheim på toppen, tror ikke det skal bli ett problem siden det ikke skal overbefolkes i karet. har fluval 4+ filteret i backup i tilfelle, dette kan gå i en eller annen balje i test perioden etter innkjørings fasen...

Mvh J.T.
Det høres ut som en bra plan
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap