Hvordan løser dere problemet med alle stikkontaktene?

Hei.

Som mange andre jeg har jeg alle mine akvariumet samlet på ett rom. På rommet her jeg 2 (dobble) stikkontakter. Til hvert akvarium trenger jeg 3-4 stikkontaker ( lys, pumpe, varme, luft, +), og jeg har 5 akvarium. 5*4= 20, det vill si at jeg trenger minst 20 stikkontakter.

Her hos meg har jeg flere slike . Jeg har flere slike koblet sammen, og da jeg var på brannkurs for ikke så lenge siden, sa de at det ikke var lurt å koble de sammen, da det lett kan oppstå brann.

Hvordan løser dere dette problemet ? Trenger råd om hvordan jeg kan koble det sammen på beste og sikrest mulig måte.
Strøm.
Ring elektriker og få satt opp x antall 4-stikk. Da får du veggmonterte veggkontakter med 4 uttak. Skal helst ikke bruke skjøteledninger fordi det kan gå varmgang i dem og dermed ta fyr. Men er dem helt nye så er ikke dette en stor fare enda.Men beste er nye kontakter på vegg, med 4 uttak.
det tryggeste er å få ein eletriker til å legge opp flere kontakter selv om dette koster penger er det garantert billigere en å svi ned kåken. kanjse du kjenner noen som er eletriker som kan fikse det.

var litt seint ute. men men
Takk for savr begge to. Noen som vet hvor mye dette vil koste ? Er det noen eletrikere her på forumet?
Jeg vil heller betale noen tusen for å få sikkre kontakter enn å risikere at hele huset står i brann.
Vil ikke tro det tar dem mer enn et par timer, spørs hvordan huset er lagt opp ellers og hvor gammelt det er, men de tar vel også betalt for reisen til og fra. Hør med foreldrene, noen har kanskje noen avtaler med noen elektrikere i nærheten.
spørs hvor fint du skal ha det.. men hvis du legger ledningene på utsiden av veggen, og ikke inni, blir det nok ikke så dyrt... selv om elektrikere har en gjennomsnittspris på 400kr. timen. så gjør han nok 10 stikk på 2-3timer. men pris er forskjellig fra firma til firma, husk å ring flere forskjellige å spør om pris! du vil nok oppleve at det er litt forskjell
biXen
Vil ikke tro det tar dem mer enn et par timer, spørs hvordan huset er lagt opp ellers og hvor gammelt det er, men de tar vel også betalt for reisen til og fra. Hør med foreldrene, noen har kanskje noen avtaler med noen elektrikere i nærheten.


Jeg har en nabo som er elektriker, jeg får ta en tur over til kan å høre hvor mye det vil koste. Huset er bygte i 94 så ikke så veldig gammelt. Men det bli jo veldig vanskelig å komme til, siden akvariumene står inntil veggen der kontaktene må plaseres.
Symbiosemannen
spørs hvor fint du skal ha det.. men hvis du legger ledningene på utsiden av veggen, og ikke inni, blir det nok ikke så dyrt... selv om elektrikere har en gjennomsnittspris på 400kr. timen. så gjør han nok 10 stikk på 2-3timer. men pris er forskjellig fra firma til firma, husk å ring flere forskjellige å spør om pris! du vil nok oppleve at det er litt forskjell :)


400,- kr i timen ja, ikke billg nei.
Det trenger jo ikke se så fint ut, siden akvariumene står ca 10 cm ut fra veggen oppå en benk. Når du skrive utsiden av vegger, blir det da som jeg har det å nå bare sikkrere ?
ja, da blir det ledninger som blir festet på veggen, ikke inne i veggen som du har nå, men det blir tryggere en skjøteledninger fordi de blir koblet til sikringskapet, og da blir det mye tryggere...
Tusen takk for svar alle sammen. Jeg skal snakke med noen eletrikere etter hvert å hvøre hvor mye det vil koste, og mest sansynlig få en hjem å sette opp noen.
ja når det er utenpå veggen så er det det man kaller et åpent anlegg dette er mye tryggere samlignet med sånn du har det nå. det er jo like trygt som anlegg med kabelen inne i veggen det er jo bare at man ser kabelen.
det første du burde gjøre er å bytte de dobble stikkontaktene til 4-er stikk. å legge pr 2x1,5/2,5 på veggen til 3-4 nye punkter burde ikke ta mer tid enn rundt 2 timer. her i stavanger koster mitt el firma ca 600,- i timen inkl. mva.

men kan si at det blir fort dyrt regn ca 1000kr til 1300,- pr. punkt.
du har jo en kontakt i veggen fra før? kan jo bare skru den vekk og skru på en ny en med 4 uttak. men finnes det ikke flere uttak enn bare 4 da??
Pris.
El.firmaer har ofte fast pris på denne typen jobb. Det er da en pris inkl. reise,utstyr og arbeid. Den første kontakten koster litt, så blir de andre billigere jo flere du skal ha. Sånn er det der jeg jobber. Er ikke elektriker, men vi har en egen el.avdeling.
fiskeren
du har jo en kontakt i veggen fra før? kan jo bare skru den vekk og skru på en ny en med 4 uttak. men finnes det ikke flere uttak enn bare 4 da??


Hvis det er for lite kapasitet på den kretsen så er det en fordel å legge opp mer enn bare flere kontakter
Gosjameg....det ville ikke blitt noen billig fornøyelse!

Glad onkelen til mannen min er elektriker, og gjør sånt for oss
Han har montert flere 4-uttaks stikk-kontakter på akvarierommet mitt.

Alexander Løhre
det første du burde gjøre er å bytte de dobble stikkontaktene til 4-er stikk. å legge pr 2x1,5/2,5 på veggen til 3-4 nye punkter burde ikke ta mer tid enn rundt 2 timer. her i stavanger koster mitt el firma ca 600,- i timen inkl. mva. men kan si at det blir fort dyrt:) regn ca 1000kr til 1300,- pr. punkt.
Trygg bruk av padder
Det går fint an å bruke padder (strømfordelere) på en trygg måte.

Bare vær kritisk med hva du plugger i padder, og vær enda mer kritisk med hva du plugger i padder som er plugget i padder.

* Plugg varmekolbene rett i veggen, eller til nød i en padde som er plugget i veggen.

* Plugg lysene i en padde som er plugget i veggen, eller til nød i en padde som er plugget i en padde som er plugget i veggen.

* Pumper og annet utstyr som bruker veldig lite strøm, kan kobles i padder som er koblet i padder som er koblet i padder, eller hva som helst. Risikoen for varmgang er sånn ca. ikke-eksisterende hvis utstyret bruker under 50W.

Så er det et par triks som i kombinasjon med reglene over, gjør paddebruket ganske så risikofritt:

1) Etter at utstyret har vært oppe og gått i noen kvarter, kjenn etter på paddene. Hvis noen av dem er varme, kast dem og skaff bedre padder.

2) Sørg for å holde paddene tørre.

Og det var alt.
Kampfisk
Det går fint an å bruke padder (strømfordelere) på en trygg måte. Bare vær kritisk med hva du plugger i padder, og vær enda mer kritisk med hva du plugger i padder som er plugget i padder. * Plugg varmekolbene rett i veggen, eller til nød i en padde som er plugget i veggen. * Plugg lysene i en padde som er plugget i veggen, eller til nød i en padde som er plugget i en padde som er plugget i veggen. * Pumper og annet utstyr som bruker veldig lite strøm, kan kobles i padder som er koblet i padder som er koblet i padder, eller hva som helst. Risikoen for varmgang er sånn ca. ikke-eksisterende hvis utstyret bruker under 50W. Så er det et par triks som i kombinasjon med reglene over, gjør paddebruket ganske så risikofritt: 1) Etter at utstyret har vært oppe og gått i noen kvarter, kjenn etter på paddene. Hvis noen av dem er varme, kast dem og skaff bedre padder. 2) Sørg for å holde paddene tørre. Og det var alt. :)


Hei, tusen takk for god beskrivelse på hvordan seg skal sette de opp på best og sikkrest mulig.
Ja har plugga de i nesten slik som du sier med ett untak at varmekolbene er i padde og pumpene i veggen, så jeg skal bytte det om.
Jeg skal gå ned å sjekke nå om de er varme eller ikke. Vil det si at om ikke de er varme, er det da like trykt å ha padder som å ha stikkontakter i veggen ?
Minuset med padder, er at de ligger på gulvet (med mindre du skrur dem opp på veggen)

Da er de utsatt for vann, og kan lage kortslutning, og brann i neste padde, da de ikke har sikring.

og alle apparatene som er koblet til en padde som kortslutter, kan få overspenning og bli ødelagt, i motsetning til stikk som slår ut sikringen.
Symbiosemannen
ja, da blir det ledninger som blir festet på veggen, ikke inne i veggen som du har nå, men det blir tryggere en skjøteledninger fordi de blir koblet til sikringskapet, og da blir det mye tryggere...




? he.he hvor kobles en skjøteledning? Jo, i et stikk som går til sikringsskap.!

Men uansett, en skjøteledning/padde vil nok mest sansynlig ikke ha noe som helst varmgang i og med at en "skikkelig" skjøteledning/padde tåler 16A og CA 3200watt.. Så hvis ikke du har et sykt stort kar med ekstreme lys og pumper skulle du ikke bruke mer en toppen 500-1000watt.

Så lenge en bruker logikk med vann og strøm skal det helt sikkert gå bra med skjøteledning/padde.. Det er min mening.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap