T5-lysrør i 325 akvastabil, hvilke?

Skal bestille meg 3 lysrør, er veldig glad i plantevekst. Men vil ikke at det skal gå for mye på bekostning av naturlig farger på beboerne.
Vil bli noen Dverg-ciklider, scalarer + de jeg har fra før..platy, black molly, rødmunnstetra, kampfiskdamer.

Noen som har forslag til kombinasjon?
På forhånd takk

~Øystein~
Skal ikke tilsette CO2 da jeg ikke har peiling på det i det hele tatt.. bør jeg da sløyfe et ekstra parabolsett og kjøre med standard 2X54 T5?
Da kansellerte jeg det ekstra lysrøret.. så får jeg heller føye det til senere hvis jeg føler jeg trenger mer lys eller vil prøve meg på CO2.

Hvilke to T5-lys blir en bra kombinasjon da?

Hvis natrurlige farger på fiskene er det som er hovedpoenget ville jeg ha satt inn vanlige dagslys, dvs lys med 6500 Kelvin.

Det vanlige er en kombinasjon:

[URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=154&produktid=1330&Navn=10. T5-Lysrør Juwel&HKatID=21]D&D Natur[/URL] bak for god plantevekst


[URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=154&produktid=1200&Navn=10. T5-Lysrør Juwel&HKatID=21]D&D Dagslys[/URL] forran for naturlige farger på fiskene.

Takker for svar

Tror du jeg vil få algeproblemer med tanke på at jeg ikke bruker co2?

Nå er det ikke slik at det er påkrevd med CO2 for å ha god plantevekst. Plantene vil forsyne seg av karbonatene som er bundet opp i vannet hvis de ikke får nok CO2.

Litt ekstra næring så klarer de seg fint. Lysmengden i tid holder man rundt 10-12 timer så holder det. Det problematiske med mye lys er mangel på næring. Under næringsfattige vilkår er det som oftest at algene som blir vinneren.

Så hvis jeg tilfører plantenæring, noe jeg gjør i 110-literen min. Så vil det ikke bli så ille mener du?
Det er fotosyntese vi snakker om slik at det er balansen mellom lys, CO2(karbonater), næring og mengde planter som er avgjørende.

Det jeg sier er at det ikke er nødvendig med CO2 hvis man balanserer resten. Noen planter er man nødt til å gi CO2 for å få de tiul å trives, men de fleste vil klare seg uten.
CO2 tilførsel har vel nærmest blitt en moteting som strengt tatt ikke er nødvendig i de fleste tilfeller, når det er sagt så sitter jeg tilfeldigvis med alle tingene jeg trenger til å lage co2 tilførsel i mitt eget akvarium:P
Jeg skal ihvertfall prøve uten til å begynne med. Får satse på noen hurtigvoksende planter, litt flytende plantenæring, og litt ryddehjelp-beboere og forsiktig lysbruk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap