Reke- og yngelsikker pumpe??

Har planer om å skaffe meg en sånn Fluval 1+, og jeg lurer på om det er fare for at reker og yngel skal bli sugd inn i den... Hva kan i såfall gjøres? Har også fått et tilbud på 43L akvarie uten rammer for 183 kr! Hva må gjøres siden det ikke er rammer? Hvordan fester man toppglasset? Pleier ikke det å hvile på ramma?? Er det verdt strevet for å få det billigere? Har sett 28L med rammer til 250 kr. Akvariet skal stå på en kommode som er malt med akrylmaling, hva nå enn den infoen skulle være godt for! Rekene jeg har sett for meg å ha er kirsebærreker. I tillegg skal jeg ha eplesnegler og sandsnegler, ingen fisk! Hva ville DU gjort?!
denne tror jeg at jeg bumper da jeg lurer på hvor sikkert innsuget i filter (utvendige jah) egentlig er for små fisk/yngel, og isåfall hva man kan gjøre for å gjøre det sikkert.
Tenyrafar
denne tror jeg at jeg bumper da jeg lurer på hvor sikkert innsuget i filter (utvendige jah) egentlig er for små fisk/yngel, og isåfall hva man kan gjøre for å gjøre det sikkert.



Om en føler at det kan gå yngel i pumpa er et forslag å tre på ei strømpe. Ta det ene benet i dame strømpebuksa å tre på filteret nedendefra og opp, en strikk som holder det sammen på toppen og vips har du et filter som ikke yngelen suges inni. Blir noe dårligere gjennom strøming av vann da, men dette er hva jeg selv har brukt. Lykke til

LOFFA
Jeg tredde en slik over innsuget på den utvendige pumpen min. Jeg har ikke gjort den ren på to måneder nå og ser ingen reduksjon i pumpekapasiteten ennå.
Slike strømper går fort tett. Anbefaler at du heller modifiserer fluvalen med blåsvamp. Har tenkt å gjøre det samme med min Fluval 1+ som etterhvert skal i en 35 liter med reker. Har modifisert alle mine Fluval-filtre. Sørg bare for å skjære blåsvampen ørlite grann større enn rommet den skal inn i slik at den tetter godt til. I tillegg til å gjøre filteret reke- og yngelsikkert så øker det også kapasiteten til filteret. Det siste kan du lese litt om her.
Blåsvamp metoden fungerer fint, men du kan også skjære tynne skiver med blåsvamp, og feste disse med strikk over innsugsåpningene. Fungerer på samme måte, med mindre bruk av blåsvamp.

Jeg foretrekker den sistnevnte metoden, da pumpa kan stå mer eller mindre urørt mens du renser svampskivene!
ThinkPink:

Husk at modifiseringen av fluval filtre ikke kun er for å sikre de mot yngel og reker, men også for å øke filterkapasiteten. Jo mer blåsvamp som blir brukt, jo bedre filterkapasitet får du. Det at den blir reke/yngelsikker er egentlig bare en heldig bivirkning

De pinglete hvite svampene som følger med fluvalen er ikke mye å skryte av dessverre.
Jeg sa ikke at jeg ikke brukte blåsvamp i mine Fluvalpumper, for det gjør jeg. Men i motsetning til noen andre så har jeg ikke filtret så "hardstappa", da jeg opplevde at det fortere gikk tett. Derfor synes jeg det var bedre med yttre filterbiter. filtermassen blir større, samtidig som det ikke går så fort tett! Og det blir reke/yngelsikkert!

Håper jeg nå var spesifikk nok!
Det var du.. jeg reagerte bare på det du skrev i forrige post om at å gjøre det slik gjorde at det ble "mindre bruk av blåsvamp". Og mindre blåsvamp er jo det samme som mindre plass til bakterier

Har aldri hørt om noen som stapper den så full at den går tett pga det, det er neppe det som er hensikten med å modifisere Noen drar det kanskje litt vel langt...
Åssen type strikker bruker du? Sånne vanlige brune? Syns det lukter litt skummelt av sånne, og det er jo en tommelfingerregel at ting som lukter (eller smaker(passer dårlig i denne konteksten)) avgir stoffer... Skal ikke late som om jeg kan dette, for det gjør jeg virkelig ikke! Så du tar altså en flat og rund del av en blåsvamp og trer over innsuget, og fester den med strikk? Så du tar bare av denne delen når du skal rense pumpa da?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap