Torvfilter

Lekte med tanken på å kjøpe torvfilter til akvariet jeg holder på å sette opp, men jeg bestemte meg for å vente da jeg ikke vet den eksakte PH verdien i vannet her, men det jeg lurer på er om torvfilter senker PH'n uansett (og isåfall, hvor mye ca?) eller vil den bare senke PH'n ned til et visst nivå? Jeg tenkte at hvis vannet allerede er relativt surt, så kunne det ende opp som syre med torvfilter, for å overdrive litt :P
Er nok best å få sjekket ut ph på forhånd. Er ikke mye vits i torvfiltrering om verdiene allerede er der du vil ha de. Jeg syntes dessuten det ble for uforutsigbart å bruke torv til ph-senking. Det var umulig å gjette hvor langt ned den havnet og det varte heller ikke så lenge før virkningen ble svakere og verdiene svingte derfor altfor mye etter min mening. Jeg valgte i steden å justere ph ved hjelp av eikebarkekstrakt eller ph/kh-.
ah akkurat, ja jeg leste et annet sted her at effekten varer kanskje tilogmed mindre enn en måned, så da blir det sikkert bare svinginger, litt synd men da høres det du sa ut som en bedre ide, takk for tilbakemelding
Bare sørg for at du prøver ut i en bøtte på forhånd når du skal tilsette slike midler. Det skal utrolig lite til. I tillegg så bør endringer skje over lang tid. Aldri mer enn en halv grad i døgnet, for ømtåelige fisk enda mindre. Rask senking av ph (såkalt ph-dropp) kan være dødelig. Ikke for å skremme altså, men man må være obs underveis. Husk også at lav kh kan gi ustabil ph. Det kan føre til ph-dropp ved tilsetning av torv eller om man putter oppi røtter som påvirker ph.
Jeg synes man må tåle å bli skremt om det er med på å redde liv

Får se an hva som gjøres, jeg har enda ikke funnet ut hva for vann som er i springen her engang, så tror jeg må skaffe meg et testsett før det blir fisk.
Det letteste er jo å velge fisk etter verdiene du har i kranen. Bare husk at du må måle etter at vannet har stått i en beholder og luftet seg et døgns tid. Enkelte vannverk bruker nemlig co2 for å øke ph i surt vann i ønske om å skåne rørene. Denne ekstra co2-en forsvinner etter et døgns lufting og vannet kan derfor endre verdier.

Om det viser seg at vannet ligger litt utenfor det anbefalte for fiskene du skal holde så kan det faktisk være bedre å holde en stabil, om enn litt feil, vannverdi enn at verdiene endrer seg hele tiden fordi man bruker tilsetninger av et eller annet slag.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap