Fluval fx5

Er det noen som har hatt noen dårlig erfaring med denne pumpa?Støyer den mye mer enn 405en.Det gjør min,lurer på om det kan vere no galt.
Min erfaring med fluval er positiv, fx5 har jeg ikke prøvd ennå, men hørt masse skyt om den!
Inaktiv bruker
Har bare gode erfaringer med fluval FX5. Den bråker ikke i det hele tatt. Må faktisk helt innpå for å høre om den går. Har også en fluval 405. Den kan jeg såvidt høre, men ingen skjemmende lyd.

Kan det være at du har fått noen sandkorn/rusk der impelleren/rotoren er? Har filteret gått lenge? Når mitt var nyoppsatt, var det noen "boblelyder/surkling", men det gikk seg til raskt. Regner med at det bare var luft som skulle ut
Har hatt 2st i over et år. Dette er svært gode filtre.
Og jeg har hatt mitt i drift i 3 1/2 år og bare positive erfaringer.
Som flere skriver, den er omtrent ølydløs.
Bare positivt å si om fx5. Beste pumpen eg har hatt. Hatt litt problemer med at sandsnegler har kommet seg inn i pumpa og treffer impelleren så bråker litt her hos meg. Men rengjør eg den så er det problemet løst
Hæ er det ikke filtrering før vann strømmen kommer til impeleren?
Eheim sine er det jo en hel masse filter media før vannet kommer til impeleren?
Sitter impeleren sånn at den trykker vann strømmen gjennom filter massen?
Det kan ikke være smart!!
Torhild
Har bare gode erfaringer med fluval FX5. Den bråker ikke i det hele tatt. Må faktisk helt innpå for å høre om den går. Har også en fluval 405. Den kan jeg såvidt høre, men ingen skjemmende lyd. Kan det være at du har fått noen sandkorn/rusk der impelleren/rotoren er? Har filteret gått lenge? Når mitt var nyoppsatt, var det noen "boblelyder/surkling", men det gikk seg til raskt. Regner med at det bare var luft som skulle ut :)
Hei Torhild. Filteret er bare 14 dager,da jeg starta det gikk det nesten lydløst.Men etter noen dager begynte det å bråke,det har også hatt en stopp.Skall bytte det til fredan,ringte butikken hvor jeg kjøpte det og det var bare og komme å bytte.Tar ingen sjanser for ordne opp før fisken kommer i.Takk for svar.Hilsen Magne.
Skal byttes!
Ringte butikken hvor jeg kjøpte det for 14 dager siden det var bare å komme skulle få nytt på dagen.Det er ikke bare att det bråker,men det har stoppa uten å starte igjen også.Prøver igjen skal jo vere gode filter,takk for svar hilsen Magne
Inaktiv bruker
Buskiz
Hæ er det ikke filtrering før vann strømmen kommer til impeleren? Eheim sine er det jo en hel masse filter media før vannet kommer til impeleren? Sitter impeleren sånn at den trykker vann strømmen gjennom filter massen? Det kan ikke være smart!!


Joda, det er filtrering før vannstrømmen når impelleren. Se innlegg nr 13 i denne tråden .
Har selv masse sandsneiler i tanken med FX5 og blir ikke noe bråk av det(i mitt karr).
Joa det er filter før impelleren.
Jeg også hadde masse sandsnegler i karet mitt da jeg hadde malawi og hadde ingen problemer med ulyd i pumpen. Tror det kom inn et par sandkorn en gang, men etter en rens av impeller og impellerhus var den lydløs igjen.

Har akkurat satt igang pumpen igjen og nå er den uten lyder. Det er helt vanlig med litt lyder i begynnelsen da alle filterputer må kvitte seg med luften, men dette bør gå over etter ikke alfor mange timer.

Kan ikke annet enn å skryte av dette filteret. Ken var en knupp da han anbefalte å kjøpe dette.
Sef. kunne de mot formodning smalnet filteret litt for det går ikke inn i møbelskapet til diverse akvarier, men utover en litt ukurrant størrelse har jeg bare lovord. Aldri opplevd noe galt med pumpen.

Når det er sagt så er det flott at du får byttet din i en ny. Som med alt annet er det alltids muligheter for feilproduksjon.

Ha en flott dag.
Takk for "skrytet"Linda, ja ikke i tvill det beste kjøpbare filteret i prisklassen inntil 4000,-.
Ingen over ingen ved siden av, FX5 er konge filteret, ihvertfall inntil 660 l, det er det største karret jeg har kjennskap til at drifter et karr alene(mitt).
Noe større karr enn det, så ville jeg ha hatt en i hver ende, men nå sporer jeg rimlig av(feber vettu, influensa).

Håper ditt nye FX5 filter fungerer slik det skal, faktisk er det endel FX5 eiere som har klaget over for mye støy fra pumpen/filteret, men jeg personlig kjenner meg ikke igjen i det.
Mitt er lydløst.

Men det skulle vist nok være en produksjons feil på en serie av pumpene som ble laget et vist årstall, om det stemmer det kan jeg ikke skrive under på, men infoen kommer fra en som burde ha hatt kjennskap til det.
Så viss det stemmer så får vi håpe butikken ikke bare fikk pumper fra dette partiet, for da hjelper det jo lite og bytte.

Men husk, FX5 er "lydløs", er den ikke det så er noe "feil", bare å komme innom og evt høre på "støyen"fra filteret.
Mye filter de må gjennom jo, men de har klart å komme seg ned til bunn uansett. Hvordan i huleste de har klart det vet eg ikke
Fubb
Mye filter de må gjennom jo, men de har klart å komme seg ned til bunn uansett. Hvordan i huleste de har klart det vet eg ikke :)


Sant det, samme opplever jeg.
Hvordan klarer de og "kravle"igjennom filteret?? Ikke vet jeg.
Men filteret mitt støyer ikke av sandsneiler, ihvertfall ikke lengre en noen sekunder.
Jeg er hypper allergisk mot unødvendig støy, spesielt hjemme i min egen stue.

Hei Ken. Du har jo erfaring her,hvordan kommer man til impellern?Må man skru av pumpehuset?Har ikke akuratt sett så nøye på det,vil bare att ting skal funke med det samme.Er egentlig ikke så teknisk av meg.Hilsen Magne.
Er ikke Ken, men kan forklare allikevel. Det er riktig som du sier, du må skru ut fire skruer på pumpehuset for å komme til impelleren. Det er faktisk veldigt viktig å ta seg tid til å skru av pumpehuset når du rengjør beholderen.
Det skal bare en liten sandpartikkel til i "impellerhuset" før problemene begynner, med påfølgene støy eller at pumpen ikke starter i det hele tatt.
Husk at når du har hatt impelleren ute så påse at du setter den inn igjen med pilspissene pekende mot hverandre. (disse ser du på utsiden av skovlehjulet etter du har satt på plass impelleren) Det kan også være lurt å teste at impelleren går rundt når du setter inn ledningen i stikkontakten før du monterer pumpehuset tilbake på beholderen. Mine to FX5-er har gått lydløse og problemfrie i 2,5år. Er kjempefornøyd med disse pumpene.

Mvh. bjolle
Jepp, man må/bør ikke slurve med impelleren når man vasker resten av pumpen.
Jeg gjorde det første/andre ganger, og da fikk pumpen startproblemer, så nå er det viktig at impellen blir reingjordt de gangene du renser filteret.
Som sagt åpner pumpen engang i året, da tar jeg filteret og impellern.
Greit å høre at mange er fornøyd med Fx5-en.

Jeg har hatt denne pumpa i 3 år og er ikke 100% fornøyd. Har hatt problemer med støy pga at det kommer rusk i impelleren. Har også hatt problemer med skruene som holder lokket på plass. Har opplevd at lokket ikke har vært helt tett og at pumpa derved sugde inn luft. Dette resulterte i masse støy. Dette ble bedre etter at jeg skiftet den skruen som ikke var helt 100%, men jeg syns fortsatt at pumpa lager for mye støy.

Har også opplevd at pumpa har stoppet helt opp flere ganger. Den ene gangen skjedde det dagen før jeg skulle reise på ferie og det medførte endel panikk.

Ellers er pumpen grei på mange måter. Lett å koble til og fra og det er enkelt å rengjøre filtermassen.

Redd jeg må legge meg bak Geir på denne. Synes også den bråker unøvendig mye i perioder, har i tillegg problemer med at den slipper fra seg en god ladning bøss hver gang den settes i gang etter at jeg renset eller stoppet den av andre grunner, selv når jeg skyller slangen til utblåset, vet ikke helt hvor dette kommer fra, mistenker det røret som sitter inni selve pumpa som fører vannet ut. Jeg renser det selvfølgelig nøye når jeg åpner pumpa, men det hender jo den stoppes uten at den renses. I tillegg har jeg hatt bøss i impelleren flere ganger. Må innrømme at jeg har lurt på hva de tenkte når de satte den i bunnen. Neste gang jeg kjøper pumpe skal det nøye undersøkelser til på forhånd.
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap