Enveis ventil

Hvordan vei skal den egentlig stå? -.- Dette fikk jeg til for nesten 10 år siden men nå står hodet i vranglås, og tør ikke å risikere feil vei med DIY CO2 opplegg.

Skal den "spisse trakten" inni ventilen peke MOT kilden med væske du ikke vil skal komme gjennom?

Dvs, på bildet så peker den mot venstre, skal co2 beholderne (med gjær å alt det der) være på venstresiden av ventilen?
Jeg husker aldri, men blås gjennom den

Den ene vegen kan du blåse, den andre vegen går det ikke. Da finner du ut hvilken vei den skal settes
Den enden som er spiss skal være mot akvariet. Poenget er at vann fra akvariet ikke skal kunne sive ut gjennom slangen.
ok så da blir det motsatt, siden poenget er å tredobbeltsikre at gjærsats fra det hjemmesnekra co2anlegget mitt ikke kommer i akvariet.

(sikring 1: en "mellom-flaske" med rent vann,
sikring 2: enveis ventilen.
sikring 3: en hmm løs knute på slangen, en løkke. Lettvint og oftest nok, men ikke helt sikkert.)
Setter du den motsatt vei vil den ikke slippe igjennom noe som helst.
Hva med en gjærlås (bare en lenke jeg fant med illustrasjonsfoto) som benyttes av vinleggere?
hæ? nå ble jeg litt forvirret. Vel jeg satt den med spissen mot co2flaska, og den begynte å boble etter litt over timen.. (men nå har den stoppet igjen :P) Så noe må jo ha sluppet gjennom
Hvis du setter spissen mot CO2-flaska så kan du risikere at svært lite slipper gjennom. Dette vil kunne føre til at det bygger seg opp trykk inne i CO2flaska og den vil kunne sprenges og det vil lukte hjemmebrent i hele rommet.
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap