Ph-penn kalibrering

Da har jeg blitt stolt eier av min første PH-penn, og spørsmålene står i kø.

Har søkt, og funnet litt, men må jo ha alt inn med teskje.

1. Førstegangs kalibrering.
Det fulgte med en liten pose med kalibreringsveske til førstegangs kalibrering. I bruksanvisningen står det at jeg skal ta av beskyttelseshetten, og skylle sensoren godt i vann, og riste den slik jeg ville ristet et kvikksølvtermometer før bruk.

Er det vann rett fra krana jeg bruker da? Kaldt? Lunkent?

Selve kalibreringen forstår jeg

2. Senere kalibrering
Kjøpte med en flaske med kalibreringsveske også. Og har forstått at når jeg skal kalibrere senere, kan jeg fylle beskyttelseshetten med kalibreringsveske og kalibrere der, siden jeg ikke kan putte pennen nedi flaska.

Men... kan ikke beskyttelseshetten bli "forurenset" med vann fra diverse akvarier når jeg har målt PH? PH-pennen vil vel være våt etter måling. Skal jeg tørke den etter bruk? Hvordan?

Fint om noen kan plukke frem en teskje og hjelpe en stakkar
ElinH
Er det vann rett fra krana jeg bruker da? Kaldt? Lunkent?

Ja! Jeg bruker i hvert fall det. Og jeg tar den temperaturen jeg får fra krana.

Men... kan ikke beskyttelseshetten bli "forurenset" med vann fra diverse akvarier når jeg har målt PH? PH-pennen vil vel være våt etter måling. Skal jeg tørke den etter bruk? Hvordan?

Jeg skyller PH-penna under springen etter bruk. Jeg tror det står i bruksanvisningen for penna jeg har. Når det gjelder å tørke den, er jeg faktisk ikke sikker. Jeg har søkt og søkt etter svaret selv, men ikke fått svar. Men jeg har kommet fram til følgende: jeg tørker av det som måtte være av vann utenpå, og rister av det som måtte være inni. Resten lar jeg faktisk være. Grunnen til dette er at det står at penna kan være tregere til å gi resultat hvis det er lenge siden den har vært brukt, pga. at sensoren har blitt tørr.

Fint om noen kan plukke frem en teskje og hjelpe en stakkar

Jeg var like forvirra som deg da jeg fikk min. Bruksanvisningen var tåkete, og jeg hadde ikke peiling.
Tusen takk, Inger Anne!

Ja, det står jo faktisk noe om at sensoren kan tørke og at den da må stå i 1-2 timer og "bløtes opp igjen"... så er nok riktig det ja.

Da skal jeg jammen kalibrere denne pinnen og ta en runde og måle alle karene mine. Blir spennende dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap