Forvirring ang. bytte av Armatur til 240 Rio Malawikar

Da har mitt orginale armatur til ett Juwel 240 rio tatt kvelden.
Så nå kommer jeg til å bestille ett Arcadia I-bar 120cm som skal erstatte det orginale armaturet fra juwel.

Spørsmålet mitt er da, hvilke lysrør bør jeg bruke? Jeg lette lenge etter Marine-glo til det orginale armaturet, men fikk aldri tak i, nå må jeg finne ett blått t5 rør og ett annet som går sammen.

Hos webzoo fant jeg dette røret

Det er beregnet for saltvannsakvarie.
hva er den generelle forskjellen mellom saltvanns og ferskvanns lys?

Hvilke rør anbefaler dere at jeg kombinerer for malawier. (Har svært lite planter i akvariet, kun noe valisneria)

Håper noen kan hjelpe meg


Edit: Nå høres jeg sikkert enda teitere ut. Men jeg så nå nettopp at webzoo selger også Juwel T5 High lite armatur. er dette det samme som arcadia selger? Det som forvirrer meg litt er at Arcadia sitt armatur er 2x39W og Juwel sitt er 2x54W. Begge er 120cm.

Hvilket skal jeg velge? Fordeler/ulemper? Trenger virkelig hjelp av dere her.
Så vidt jeg har forstått så har Juwel sin egen standard på T5-rør som bare passer i deres armatur. Det er nok derfor du ikke har funnet Marine-glo som passer, og grunnen til forskjellen mellom Arcadia og Juwels armatur. Med Arcadia kan du altså velge friere når det gjelder lysrør, men ikke blant Juwel-rørene :b

Her er noen tråder hvor det gis råd mht passende kombinasjoner av lysrør til malawi.

Har ingen egen erfaring med malawi så det blir bare annenhånds kunnskap her fra meg. Bumper ihvertfall tråden

Forhåpentligvis stikker noen av ekspertene innom tråden din etterhvert.
Hehe. Ja, juwel er fine folk, som skal ha egne mål og greier. Men så har det seg slik at Hagen har laget rør som har vanlige må og juwel sine.
Man får tak i marine-glo til juwel sine armatur. F.eks. i mitt tilfelle så trengte jeg ett rør som var 40W 107cm. 40W standard mål er som regel 120cm.

Men, nå er arcadia I-bar armaturet bestillt. Denne gangen med to "billige" rør til, lommeboken strakk ikke helt til hehe
Når jeg handla lysrør til mitt 300l malawikar kjøpte jeg powerglo og sunglo. Farvene kommer veldig godt fram med disse røra. Tenke på blått med det kan gi en del penselalger
Ja, penselalger kan jo bli ett problem. Men, nå kosta det røret meg 150,- så det er ikke store tapet hvis jeg må skifte. hehe.

Hadde før ett Powerglo og ett Philips Nature 6500K. fargene ble fine hos golden og zebraen. Men de blå fiskene fikk en mer blå/lilla farge, dette irriterte meg en god del.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap