Filter kapasitet ved hurtig endring av mengde (over)foring

Hei

Jeg har et 85 liters oppdrettsakvarie med en eheim 2229 og 2213 til filtrering. Det vil si 850liters kapasitet slik produsenten oppgir. Skulle være nok vil jeg si, he he.

Men spørsmålet er:

Vil de kunne ta opp plutselige endringer i (over)foring pga. sin høye kapasitet, eller vil det ta tid før de får økt sin bakteriekultur for å jobbe med den økte forurensningen?

Regner med at jeg også da må passe på nitrat verdiene siden masse nitritt "renset vekk" gir mye nitrat ut av den prossessen.
A.B
Vil de kunne ta opp plutselige endringer i (over)foring pga. sin høye kapasitet, eller vil det ta tid før de får økt sin bakteriekultur for å jobbe med den økte forurensningen?

Mengden bakterier tilpasser seg den belastningen som er i karet. Du må derfor regne med at det kan dukke opp både ammoniakk/ammonium og nitritt om du går fra ingen fisk til mange fisk på kort tid. Mulig kan det hjelpe på overgangen om filteret belastet ekstra noen dager i forveien slik at bakteriekolonien har en sjanse til å ta seg opp før fiskene havner i karet.

A.B
Regner med at jeg også da må passe på nitrat verdiene siden masse nitritt "renset vekk" gir mye nitrat ut av den prossessen.

Ja, jo mer avfall i karet dess mer nitrat ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap