Eheim 2213

kjøpte meg et nytt brukt akvarie på fredagen og satte det opp. det fulgte med alt. pumpa var av eheim 2213.
Men jeg sliter med at den bråker noe sinnsykt og når vi har hånda oppå den så er den stille.

De vi kjøpte av sier den har vært stille til de, og de hadde kjørt akvariet helt til torsdagskvelden.

Og jeg må si at jeg kan ikke så mye om utvendige pumper, men jeg skjønner godt at den ikke skal bråke som den gjør!
den sirkulerer ikke heller nå.
Om jeg tar den med til tropehagen zoo imorgen, kan de se om den er ødelagt da??
Sjekk at den er koblet sammen riktig, alle kurvene satt ned riktig veg og ingen løse deler.

Som regel når det er bråk i filteret er det en eller annen løs del, evt. feilmontering eller luft i systemet (men dette høres ikke ut som luft).

Sjekk spesielt impelleren (rotoren). Kjenner ikke filteret, men den sitter mest sannsynlig i pumpehodet (lokket). Sjekk at den er hel og sitter riktig.

Brukermanualen kan lastes ned her. Kan jo hende den hjelper deg.
Hvis den sirkulerte tidligere i kveld men ikke nå så tipper jeg på luft i pumpen. Løft ut slangen som skal sende vann ut til akvariet og legg den i en balje og la det renne noen liter gjennom pumpen, da burde den starte igjen. Når du får den i gang igjen så vil den fortsatt bråke, du kan da riste pumpen og det vil bli bedre. Det kan gå dager før dette gir seg.

Ellers så kan den jo feile noe i selve pumpehodet, knekt aksling etc, men jeg tipper på luft.
hadde akkurat samme erfaring på lørdag .....kjøpte brukt akvarie og satte det opp med veldig bråk..... åpnet pumper og sjekket alt..... Problemet ble løst ved å fylle inn slanger med vann og pumpene fulle..... da satte alt igang helt lydløst...... dette gjalt både am-top og eheim pumpe......
ble i orden igår, holdt på med det til halv 2 på natta
Bare for å få det til!!
For et pes det var.... en nå vet vi jo hva vi skal gjøre, var nok luft i pumpa ja
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap