Filterets verdi

Hei Akvarie venner. Filteret er akvariets hjert!

Jeg har gjort litt oppdagelser i mitt akvarium etter jeg byttet filter, og vil dele dette med dere og deres synpungt rundt det.
Jeg hadde Eheim utvedig fileter 2224 for 250L akvarium, akvariumet mitt er på 220L i lange tider, og syntes dette var ok, men etter vert så jeg fisken bli slapp og kranglet mye sammen, og jeg følte at det var noe dem savnet, jeg har regelmesig skiftet vann og fliter som andre drevende akvariset, men jeg følte det var noe galt.
Så tenkte jeg hva med strømmen i vannet, er den tilstrekkelig, jeg begynte og tenke på oss og soffan, den er jo go for mange, og vi ser jo hva som skjer med oss, vi forfaller som soffa dyr. Jeg løpte og kjøpte Eheim 2078E, monterte dette, starte på det laveste som tilsvarte om trent det jeg hadde fra før, så satte jeg i gang Biosyteme eller programet i pumpa, på 12 timers inntervaler, veldig lavft til og begynne med og økte dette for forsiktig, Nå går filtere mit på regelmessig strømniger 15 sek fult 15 sek lav. automatikken ordner dettte.
Venner fisken storkoser seg, rekene har kommet fram og plantene stråler av glede, og de fisken som ikke vil hvere mitt i strømmen står på utsiden og koser seg, men stadig innom og tar seg en trimm i strømmen,
dette ser ut for meg at de anbfalte filter typene er for høyt, det filtre jeg nå er anbefalt for 700L. men du verden så fint det er i 220L. på natta går mitt filter ned på halv fart. tenker jeg riktig nå?
Ja du gjør det

Produsentene oppgir pumpekapasitet (altså liter per time) uten filtermateriale.

Dermed, innen vi har fylt filteret med materiale og dette er innkjørt og passe fullt av gørr, er egentlig pumpekapasiteten bortimot halvert.

I tillegg overdriver de hvor stort akvarium filteret passer til.

Tommelfingerregelen er vel å kjøpe filter som minst passer dobbelt så stort kar som du faktisk har. Så er karet rundt 250 liter, bør filteret være oppgitt å passe akvarier på rundt 500 liter.

Det er jo ikke mulig å få for mye filtrering (strømmen kan jo bli for sterk, men den kan jo evt. justeres ned), så det er i hvert fall ikke mulig å kjøpe for stort filter. For lite filter er det derimot ganske vanlig at en blir sittende med
Takk for svaret
Dette forundrer meg, for de mange har problemer og de hvet ikke at flitret er akvariets hjert. men du verden så flott den nye 2078e er. Hvel det er en innvestering, men kan du kjøpe fisk for noen kroner, så er jo filtret som avgjør hvor gamle dem skal bil og hvor godt dem skal ha det.
Gjort samme erfaring med 2224, og driver nå og kjører inn et 2080 til et 180 liters kar. 2224 klarer ikke det det er oppgitt til å skulle klare, og burde ikke brukes i kar større enn 100 liter spør du meg.
Selmer
Gjort samme erfaring med 2224, og driver nå og kjører inn et 2080 til et 180 liters kar. 2224 klarer ikke det det er oppgitt til å skulle klare, og burde ikke brukes i kar større enn 100 liter spør du meg.


du har helt rett, jeg bruker det nå i mitt 54L kar med yngel, og med blåsvamp i innsuge, helt topp.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap