Nå trenger jeg ekspert råd....

Får levert ett nytt juwlkar i morgen av type vision 450L. Har kjøpt det på Dahl dyrerike i Moss. Ville ha utvendig filter på det så han anbefalte amtop 3338 til dette karet som han mente var like bra som Eheim. Har ingen erfaring med dette filteret. Ville egentlig ha Eheim for det hadde jeg i mitt forrige kar, men så er det prisen da..... Er det noen som kan hjelpe meg i å ta ett fornuftig valg her før jeg kjøper det ? Må ringe i dag og si at jeg vil ha et annet filter hvis det blir aktuelt !!
Jeg ville valgt Eheim. Garantert deler i årevis, og er etter min mening mer pålitelig enn Amtop. Har ikke noen statestikk som beviser det, men en magefølelse jeg har. Har hatt en mengde Eheim filtre og aldri hatt tull med de. Eller jo.. Unngå de som har slik varierende vannstand, de har det vært litt klunder med. Har prøvd et par amtop for 3-4 år siden. Mulig de er blitt mye bedre etter det da, men...
Har lest opp og ned om dette. søkt på google osv. men mye av det som jeg fant var gamle tråder med det emne. Tenkte at det var noen som kansje hadde "nye" erfaringer med dette filteret. Hadde 2026 prof. i det gamle karet mitt på 180L. Hva bør jeg da ha i et 450L ?

Har funnet 2 på Eheim sine sider. det er :
Eheim 3 2075 opptil 600L
Eheim 3e 2078 opptil 700L

Vet ikke hvordan disse er men....
Jeg er ingen ekspert på akvariefiltre, fordi det er lenge siden jeg kjøpte noen, men hvis jeg skulle valgt nå ville jeg prøvd et Eheim 2075 som heter Professionel 3 -600 Og kan brukes i kar fra 240-600L.
Hvilke type fisk skal du ha i akvariet? Mye stor fisk krever kanskje enda større eller flere filtere.

Les om filtret på Eheim sine sider.

Hvis du synes dette er dyrt så gå for et Eheim Classic 2217. Det finnes fra ca 1000Kr
Uten tvil ville jeg valgt Eheim (eller fluval) fordi min erfaring med disse er gode.
Jeg synes ikke man skal se på lommeboka når det gjelder kjøp av filterpumpe. Denne er akvariets hjerte. Og jeg vil føle mest mulig sikkerhet ovenfor dette med lekkasjer og eventuelle vannskader.
Eheim professionel 3 filter 2080 kanskje. Ville iallefall gått kraftig opp i forhold til anbefalingene produsent gir i forhold til antall liters akvarie pumpene passer til

mvh
Har ikke blitt enig med meg selv om hva slags type fisk men jeg kunne tenkt meg kansje:
1-2 L 144 og en stor stim med tetra. Enten kardinal eller rødmunnstetra
Noen reker av typen viftereker og gabonreker.
Så får jeg ta resten etter hvert....
Heisann!
Jeg har en amtop 1200 l/t og en amtop 600 l/t i mitt Vision 350.. Det fungerer utmerket, plass til begge i ett skap, de lager overhodet ikke lyd..

Jeg må si jeg er storfornøyd selv om jeg hadde Eheim i forrige kar..

Mitt synspunkt i allefall Lykke til hva enn du gjør!
Jeg ringte Tam Alna nå og forhørte meg litt og de hadde bare bra erfaring med Am top. De solgte veldig mye av den og hadde ikke fått en eneste klage i følge han jeg pratet med....
Har ikke erfaring med de to utgavene du nevner her.
Men uten tvil ville jeg om jeg skulle velge mellom de to, gått for pumpa 2078 som anbefales til opp i 700 liter.
Egentlig ville jeg gått enda mer opp, Faktisk nesten doblet kapasiteten i forholdt til anbefalt. Jeg har en 2080 i et kar på 720 liter. (anbefales for akvarier oppe i 1200 liter) Og det er ikke for mye - jeg satte faktisk inn enda en utvendig pumpe i dette karet. (en Eheim Pro I 2224 Spesial )

Dette er kostbare pumper. Men har man muligheten mener jeg man ikke bør se på prisene når det gjelder pumpa som skrevet før.
(Fluval sine er rimeligere - og min erfaring med disse er god.)

Som Fiske_Arne nevner har det jo betydning hva slags og hvor mange innbyggere du skal ha i akvariet.
Jeg har endel "sugemaller". De er flinke til å "tømme tarmene" - og å rote opp skitt foreksempel. Pumpene hjelper meg til å få dette bort.

Har kun selv en snar erfaring med am top. Og den erfaringen var så dårlig at jeg aldri vil ha en slik pumpe i hus igjen. Men. Jeg kan ha vært særdeles uheldig - og skal ikke dømme denne typen ut fra den episoden.

mvh
Har begge merker i utvendig filtre. Merker liten forskjell på dem foreløpig. Eheimen er fra 2001 og holder bra stand enda. Amtopen er mye nyere, men ser ikke noe som skulle gjøre prisforskjellen kritisk.
Litt bedre løsninger på eheim sine pumper ang slangefester, oppfylling av filteret med vann etc, men ingenting med den vanlig driften. Like stille, og like effektivt. Et problem kan være reservedeler, for der er Eheim MEGET gode..
Jeg er ingen ekspert men jeg har både Am-Top og Eheim utvendige pumper og de virker like godt så langt jeg kan se.
Siden du kjøpte karet på Dahls, synes jeg det er rart han ikke anbefalte deg noen Boyu-filtrene han selger.
Han snakket ihvertfall varmt om disse sist jeg var nede i Moss. Har ingen kjennskap til hverken Boyu eller Amtop selv, bruker Eheim, og er meget fornøyd.

Har du ikke tenkt til å bruke det interne som følger med Juwel? Med Cirax kassetter er disse faktisk ganske bra. Søk på Cirax her på AF, så er det en del erfaringer med dette. Bruker disse selv og er meget fornøyd.
Skorstein
Har begge merker i utvendig filtre. Merker liten forskjell på dem foreløpig. Eheimen er fra 2001 og holder bra stand enda. Amtopen er mye nyere, men ser ikke noe som skulle gjøre prisforskjellen kritisk. Litt bedre løsninger på eheim sine pumper ang slangefester, oppfylling av filteret med vann etc, men ingenting med den vanlig driften. Like stille, og like effektivt. Et problem kan være reservedeler, for der er Eheim MEGET gode..


Skulle jo tro at det er lett å få tak i reservedeler hvis det blir solgt mange av dem, som han på Tam sa til meg ??
Dagfinn Lunde
Siden du kjøpte karet på Dahls, synes jeg det er rart han ikke anbefalte deg noen Boyu-filtrene han selger. Han snakket ihvertfall varmt om disse sist jeg var nede i Moss. Har ingen kjennskap til hverken Boyu eller Amtop selv, bruker Eheim, og er meget fornøyd. Har du ikke tenkt til å bruke det interne som følger med Juwel? Med Cirax kassetter er disse faktisk ganske bra. Søk på Cirax her på AF, så er det en del erfaringer med dette. Bruker disse selv og er meget fornøyd.


Nei han anbefalte faktisk amtop til meg. Billig og bra sa han.
Det innvendige filteret ba jeg han ta ut for han monterer innvendig bakgrunn for meg før jeg får det levert :o)
Hadde jeg vært deg ville jeg valgt 1 stk 2078e.
Selv skal jeg bestille en 2076e så fort jeg får fingern ut av rompa
Og vis jeg var deg ville jeg valgt en Fluval 4 som innvendig vis du ikke har noe i mot det
Denne pumper 1000 L/T og kan kobles luft til
Da har du både en sirkulasjons pumpe og en luft pumpe i et

Kan man sette på litt luft om natta Noe jeg har god erfaring med

Samtidig er den veldig god til å fjerne partikler rester som et innvendig filter

Vær gang jeg renset min fluval 4+ så var den sikkelig tykk og god masse

Amtopp har jeg ingen erfaring med men Eheim har jeg god erfaring med

Du som skal ha 450L kar burde også gå til innkjøp av to balljer på 80 L og en varmekoble og en liten pumpe
Og istede for fluvalen så kan du kjøpe en Eheim 2215/2217 som kan filtrere sina Eheim 2076 og da blir det mere nok filtering
Og når du skal ha vannskifte så lar du den ene balja så over natta med varmekolbe og pumpe ( Den lille pumpa eks Fluval 2 til et par hunde kroner )
Og når du skal bytte så tar du bare utsug slangen til Eheim 2215/2217 og putter i balja og vips har du gjort et 25 % vannskifte. Også tar du bare innsugs slangen oppi den friske vannet og vips så er det nytt fisk vann tilbake

Dette er værtfall noe jeg også skal bruke på mitt nye discus kar ettervært
Problemet er at den 2078 pumpa koster over 3000 kr og det synes jeg er litt i overkant. Innvendig filter vil jeg ikke ha for jeg synes det er stygt. Er en grunn for at jeg tar ut det som sitter inni der. Mitt føstre juwel kar brukte jeg den innvendige til å begynne med å synes det var et ordentlig herk...
Smak og behag det med innvendig filtere
Skal ikke si noe galt om amtopp

Men det filtret er jo vært pengene
Jeg kjøpte nylig 2 stk Eheim Pro 3 - 300 fra Akvaristikshop i tyskland. Skikkelig fine priser og bra butikk (på engelsk).

2078-pumpen kan du se på her, den kommer til å koste ca 2700,- inkl moms og frakt. Den leveres komplett med alt filtermateriale.

Ellers kan du se på Eheim 2075. Den finner du her. Den leveres uten filtermateriale. Den vil komme på ca 2100,- inkl moms og frakt.

Lykke til!

--

Fikk levert karet i dag UTEN pumpe da de ikke hadde fått den med på bestillingen. Vurderer nå sterkt å legge i noen ekstra kroner for Eheim filter..... Skal jeg ta den som er opp til 600L eller 700 L ??
Vanlig tommeltottregel sier at det er passe med et filter som er oppgitt til å tåle et dobbelt så stort akvarium som det man har. Dette tilsier at begge filterne er i minste laget. Det er ikke noe problem å bruke Eheim 2078 på et 450 liters kar, men fordelen med et større filter er at man slipper å rengjøre filteret så ofte.

--
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap