Trenger råd om juwel pumpe

Kjøpte meg Juwel Rekord 110 liter til mine 2 gullfisker og 1 algespiser med medfølgende pumpesystem Bioflow Super/400. Hadde oppi Fluval 2 plus pumpen fra de gamle akvariet i begynnelsen for å ha god bakteriekultur fra dag 1 mens Juwel opplegge kom i gang.

Nå er det gått 5 uker og jeg tok ut Fluval pumpen...og da gikk nitiriten til himmels. Da byttet jeg det svarte kull filteret etter 4 uker og denne filt vatten ca hver uke som foreskrevet. Virker liksom som det ikke kommer nok gørr forbi dette filtgreiene til at det bygger seg opp noe bra kultur...eller? Hvordan bytter dere disse svampene? Sånn som det står skrevet skal jo den grønne byttes etter 6 uker alt!?

Fristet til å kaste ut hele greiene å kjøpe Fluval 3 til bare 3 fisker...
Skulle jeg kjøpt et juwelkar på den størrelsen med 3 fisk.
Hadde jeg tatt ut hele juwel pumpen å solgt den og kjøpt en komplett pakke Eks: Eheim 2213/2215 Denne burde holde lenge og mye lettere å betjene Og du slepper å få groms og surr i vannet vær gang du rensker den Enkelt å greit
Ja, men nå har jeg silikonert kork bakgrunn til bakveggen som stopper der Juwel pumpen begynner....ser noe mongo ut hvis det ikke er noe der (Fluval 3 pluss passer inn) - så jeg tror ikke det blir noe utvendig pumpe.

(det som jeg har gjort med Fluval er å kutte til en flaske som jeg trer pumpen inn i mens den går under vann, så slår jeg den av å løfter den opp så blir det ikke noe grums)

Men spørsmålet er liksom dette Juwel greiene....leser jo at folk syns det er bra pumper...hvordan skifter de svamper da i tillfelle?

De svarte kullsvampene bør du kun bruke ved medisinering i karet, er den først brukt en gang, kast den!

Har selv Juwel-kar (Vision 450), men har der byttet ut svampene med Cirax kasetter.
Jeg byttet også de hvite filtermatten på toppen, men aldri hver uke (max en gang i måneden). Nå har jeg hivi den, bruker kun Cirax (3 stk) + blå svamp på toppen (grove typen)

Renser denne kun dersom utblås blir merkbart dårlig, og det er ikke så ofte.



Det skal også sies at disse filterne er veldig gode på å forsyne seg med mat som flyter (spesielt flakfor ol), så er du raus på foringen, skal du ikke se bort ifra at dette er noe av årsaken til at ting tettes fort.
JA! Det var dette jeg ville høre. Jeg skal løpe å kjøpe 2 stk Cirax og beholde den blå svampen (flytte den opp til toppen). Den blå jeg har nå er vel fin, men for å ikke bytte alt nå så bytter jeg den til blå grov når Cirax'ene har fått seg noen uker. Takker.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap