Om du ikke har fått med deg artikkelen om
oppstart av akvarium og
vannverdier så anbefaler jeg at du leser gjennom de. Som Nemo skriver så må filteret kjøres inn på nytt når det har vært avslått i lengre tid. Skyll det godt og skift ut filtermaterialer om det er behov for det.
Når det gjelder forslag til fisk i karet så må du nesten tenke etter hva slags fisk du liker; rolige, hypre, store eller små. Velg gjerne ut en hovedfisk og eventuelle andre arter som går sammen med den, eller kanskje du vil ha fisk bare fra asia eller sør-amerika.
Her har jeg lagt inn et søk for deg i fiskebasen på arter som passer i rundt 180 liter. Som du ser er det mange å velge i. (Scalarer står ikke på den listen siden fiskebasen anbefaler et minimum på 250 liter til de.)
Prøv å sett opp en foreløpig ønskeliste. Sørg for at de fiskene du vil ha der har noenlunde samme krav til vannverdier. Du kan også sjekke hvor sjeldne eller vanlige de er ved å trykke på feltet til venstre hvor det står
Finn akvarier med denne fisken når du er inne og leser om arten.
Det er lettere å gi råd om hvilke fisk som passer sammen eller ikke når det er en slik ønskeliste å gå ut fra, hvis ikke så ender du jo bare opp med fisk som jeg liker