Lys, antall lysrør

Eg har nylig kjøpt eit akvarie, som kom med standard lys - to lysrør.

Akvariet er 120 liter, og eg gjerne ha det godt beplanta. Fekk høre at eg då burde ha både to ekstra lysrør og co2. I dag har eg Vanlig Skruvallisneria, Cryptocoryne wendtii “green” og har bestilt Hygrophila polysperma
“Rosanervig”.

Men eg vil gjerne høre andre sine tankar. Sjølv har eg tenkt at eg dropper co2'en og heller går for enkle planter som ikkje treng ekstra co2 for å trives.
Men er fire lysrør eit must for god plantevekst? Og heng dette sammen . meir lys - meir co2?


Eg syns lys og co2 og dette er litt vanskelig :P
Treng vel bare nokon generelle råd om korleis få fine planter, uten å bli for avansert ...
Det er riktig det du sier at lys og co2 henger litt sammen. Etter min erfaring er det lite å hente på å tilsette co2 når lyset ikke er tilstrekkelig siden plantene ikke ser ut til kunne utnytte denne ekstra tilførselen uten nok lys. Anbefaler derfor ikke tilsetning av co2 om du ikke øker lysmengden din.

Du kan likevel få god plantevekst om du velger de riktige plantene som tolererer begrenset lysmengde. Du kan jo titte litt innom profilen min. Jeg har hverken noe særlig lys eller co2-tilførsel, men har god plantevekst likevel siden jeg har valgt ut de plantene som kan trives under slike forhold. Gjødsler bare litt over halv dose pga lite lys og fordi mange av plantene er sentvoksende.

For å utnytte det lyset du har så bør du montere [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=138&HKatID=]reflektorer[/URL] på lysrørene og sørge for å bytte ut rørene (og eventuelle tennere) årlig.
Ahh, reflektor var lurt Takk for tips og råd!

Dine akvarier var jo nydelige! Liker spes godt din Asia, kanskje siden det er asia eg har tenkt på sjølv
Takk for det Mye spennende fisk i asia så skjønner godt at du vil satse på den verdensdelen. Du får ha lykke til og så håper jeg det dukker opp bilder etterhvert som prosjektet skrider frem
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap