Er det noen som har erfaring med giesemann nova 1x250 w

Jeg tenker på å skaffe meg et nytt akvarium som skal brukes som plantekar. Tenkte å få et spesielbygd med disse målene (LxBxD) 90x60x45cm, altså rett under 250 liter. Blir denne lampen overkill, er kanskje 150w å foretrekke? Anyone? Det skal også bemerkes at 250w lampa er på tilbud, og mye billigere enn 150w..
Nå er jo karet ditt bare 45 i høyden?

150 watt burde holde men hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt [URL=http://www.dahlsdyrerike.no/index.php?nr=90&case=4&id=9&idkategori=]denne[/URL]

Denne har både 150w halogen og 2 x39w t5 rør
Samtidig har du 2x 20 dioder som nattlys

Godt kjøp!
+ at det følger med lyspærer og rør!
Fikk iværtfall jeg beskjed om når jeg ringte og skulle bestille!
Karet ditt er for langt til denne lampen med mindre du henger den veldig høyt opp, da vil du få mye strølys som er veldig sjenerende med så høye wattstyrker.
250w er veldig mye på ett kar som er bare 45cm høyt når det gjelder plantevekst. Selv med stabilt Co2 nivå på mellom 30-40ppm og full næringstilgang med NPK og mikro så kommer du sannsynligvis til å få planter med vekstforstyrrelser.
Om du henger lampen høyt opp (40 cm ca) og bruker ett skikkelig plantesubstrat alà Elos Terra eller ADA Amazonia og har stålkontroll på Co2 og makro samt mikro så kan det la seg gjøre.
Men det blir som å spasere på en knivegg, ett manglende næringstoff så kommer det til å smelle med alger på en knapp dag....
Been there done that
Egentlig egner ikke karet ditt seg spesielt godt til Mh-belysning fordi det også er nokså dypt.
Hadde jeg skulle lyssatt ett slikt kar ville jeg vurdert 2 lysbjelker med 2 t5 39w rør.
Spør de om de kan lage akvarium til deg også!
Gode priser! Fikk de til å lime og fikse istedefor å bestille av danmark spør om dette. Regner med at akvariumet ditt koster rundt 3000-3500 kr ink tilkjørt på døra! Og da er det bare å få de til å ta med lyse og pumper om du trenger. 1150 kr får en Am-top 3338 1200 L/T og 6,5 i filtervolum!
Nå tenkte jeg egentlig at karet skulle være 60cm høyt, altså over middels, og dybden i karet skulle være 45cm, så det er vel litt mindre skivebom, men dersom dette kan være algefella fra helv.. så er det nok lurere å tenke på en annen lampe. Det er forøvrig ifra akvarieudstyr.dk jeg eventuelt ville bestillt ifra, og så hentet det selv. (Frakt var avsindig dyrt). Tilsammen for akvarium og lampe ville det komme på overkant av 4000,- som jo er veldig billig mener jeg. Er det forøvrig noen som har noen formeninger om hvilke mål på et kar denne lampa ville passet? Jeg bor litt trangt, så jeg kan ikke ha et veldig langt akvarium, derfor tenkte jeg at å gå i høyden ville være lurt..
Takk for innspill forresten..
Takk for tipset, den så jo veldig bra ut.. Mulig jeg heller slår til på den ja)

Om lampen fra Samlern 2008
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap