Innkjøring av utvendig filter

Inaktiv bruker
Så, da skal jeg snart bestille et akvarium på 325-350, får se. Tenkte jeg kunne allerede nå sånn smått begynne å kjøre inn filteret til dette karet, siden jeg får vel det om ca en måned.

Det blir for øyeblikket en Am-Top 3336 (eller 3337? hvilken egner seg best?), vet dette ikke er det beste filteret i verden, og den blir mest sannsynlig bare midlertidig.

Men er det mulig å sette det inn i en 90 liter? Er for tiden to palett ciklider der, men de blir vel kanskje blåst vekk?
Jeg kjenner ikke til disse filtrene, men stort sett alle filtre kan reguleres når det gjelder gjennomstrømning. Men om de kan regulreres nok aner jeg ikke.

Jeg hadde tetratec ex 1200 i en 110 liter. Den har da gjennomstrømning på 1200 l/time, og det gikk greit.

Synes kanskje hvert fall 3336 høres noe lite ut i et såpass stort kar. Innen filteret er innkjørt kan du fint halvere liter/time i forhold til det produsent oppgir. Som en tommelfingerregel bør en kjøpe filter som er beregnet til dobbelt så stort kar, så du burde sikte deg inn på et filter beregnet for et akvarie på 600-700 liter.
Inaktiv bruker
3337 er beregnet for 500-550, da er det hvertfall en del mer enn 350 =)
Om det er regulering av utstrømmningen er jeg ikke sikker på, Am Top er ikke kjent for å ha særlig med bruksanvisninger.
Er vel kanskje bare å regulere litt på On/Off håndtaket så det er delvis steng begge veier?
Er det slike kraner på slangene for å stenge vannet, er det kranen på utstrømmen du struper, ikke innstrømmen

Som sagt, jeg kjenner ikke til disse filtrene, har aldri sett et i levende live heller. Så bare via kjapt google søk at 3336 ligger på 800 l/t. Når det er halvert er det bare 400 l/t, hvilket vil si at vannet i karet ditt kun sirkulerer 1 gang gjennom filteret per time. Syntes kanskje at det hørtes noe lite ut, men er ingen ekspert på dette
Inaktiv bruker
3337 har 1000L/t, er det fortsatt for lite?
Om du er ekspert eller ei så setter jeg uansett veldig pris på hjelpen =)
Jeg vet ikke. Dette er så mye større akvarium enn det jeg har selv

Kommer jo også veldig an på hva slags fisk du skal ha. Stor forskjell på et mallekar og et med scalare, hvert fall når det gjelder vannstrøm.

Kikket litt i medlemskarene på akvarier av din størrelse, og så at mange har eheim 2260. Men, dette var akvarier med arter som typisk vil ha mye gjennomstrømning.
Inaktiv bruker
Eheim er fine, men de koster til gjengeld litt mer.
Så må bare ha noe intill jeg tar meg råd til et mer fancy filter.
Satser på 3337 så får jeg heller selge det om det ikke funker i det heletatt =D

Takker så meget for hjelpen =)
(alltid hyggelig når man får hjelp raskt)
Hehe, eheim passer stort sett ikke til min lommebok Tenkte mer bare å sjekke hva andre bruker i sine kar på samme størrelse og se på hva de filtrene har av filterplass og gjennomstrømning. Trålte mange slike på jakt etter denne infoen selv i begynnelsen

Nå er jo filterkapasitet (plass til filtermateriale) kanskje viktigere enn gjennomstrømning, og noen hevder jo hardnakket at vannet renses bedre om det flyter sakte gjennom filteret, enn om det har autobahn-fart. Og det synes jeg høres ganske logisk ut.

Så sånn sett er det godt mulig at 3337 er veldig bra. Noen som har faktisk erfaring med akvarier i flere-hundre-liters-klassen må nesten hinte litt her
Jeg har ett kar på 312L Der har jeg en AM-top 3337 og en eheim 2217 totalt 2200L/t.
Men i dette karet går Malawi. Så alt komer ann på hva du skal ha i karet. Ikke alle fisk liker sterk gjennomstrømning....
Inaktiv bruker
ElinH
Hehe, eheim passer stort sett ikke til min lommebok ;-)


Man skulle vært rik for å kunne hatt den hobbien her...bruker alt for mye penger på dette jeg
Inaktiv bruker
Mariflyfly
Jeg har ett kar på 312L Der har jeg en AM-top 3337 og en eheim 2217 totalt 2200L/t. Men i dette karet går Malawi. Så alt komer ann på hva du skal ha i karet. Ikke alle fisk liker sterk gjennomstrømning....


Denne gangen blir det noe mer søramerikansk, så trenger ikke være kraftig pumpe =)
Inaktiv bruker
Den bråker ikke, den lekker ikke, yaaaaaaaaaaaaaaaaay!!!
Så hvordan fungerer AM-Top filteret. Jeg har en 200 liter som trenger et utvendig filter og AM filteret er vesentlig billigere en eheim. Er det noe å satse på?
heisann, jeg bruker AM-TOP 3338 i endel av mine kar å de har fungert veldig fint her hos meg.. ingen lekasjer å ikke noe spesielt med støy ifra de.. Jeg synes dette er gode pumper i denne prisklassen. Har også 2stk fluval fx-5 å dette er jo også veldig gode pumper men koster jo også litt mer..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap