Spørsmåls tråd. co2,utvendig filter,lys,boller,nano og mye mer..

Har en del spørsmål på hjærte og tenkte å ta alle sammen i samme tråd
Regner med at det går greit

Første spørsmålet er.. Har planter om å gå til innkjøp av Co2 sett.. Beste og billigste løsningen jeg har kommet fram til er JBl 603. Med 2 kg flaske til 500 Liter.. Grunnen til størrelsen på flaska er liten plass unner akvariumet.
Lurer litt på andres erfaringer med dette sette? Det er som sakt med komputer og alt man trenger.. Koster rundt 6.000 kr.

Har bestilt 2 stk av den største Am-topen som finnes.. Noen som har erfaringer med disse? Og hva burde jeg huske på får å evt gjøre alt mye lettere? Bedre? Disse koster meg 2300 kr ink filter.. Kan jeg velge noe annet som er bedre?

Når det gjelder lyset hadde jeg tenkt å bruke en armatur som heter Metall halogen 36a med 2 stk 150w og 2 stk 39w og 2 led spoter med 40 dioder tilsammen. Noen som har erfaringer med dette? Eller kan jeg få noe bedre til samme pris til rundt 4000 kr?

Nok et spørsmål hehe.. Med tanke på boller og nano..
Så hadde jeg tenkt til å bruke dette som oppvekst kar får scalare og L211 evt samt noen Corydoras paleatus .. Noen som har noen gode tips? Eller bude jeg kjøpe vanelig akvarium på rundt 30-40 liter? Hva er best og billigst?

Hvordan tilsettning burde jeg ha til disse plantene.
Som sakt dette skal være et plante akvarium/biotop.. Mye av plantene består av Echinodorus tenellus,Echinodorus martii,Echinodorus bleheri,Cabomba furcáta, Cabomba palaeformis .. Samt noe vasspest osv
Husk at fisken også må tåle plante næringa

Hva er det beste jeg kan mate mine vanelig scalarene mine med?
Samme gjelder Corydoras paleatus og L211..?

Noe jeg også sliter med å finne tror jeg har titta på rundt 100 bøker minst både på nett og i butikk.. Biotop får scalare. evt en elv?
Ser også at mange andre har vært på utsikk etter en biotop bok/sted på nett..
Lurer derfor på om noen har funnet noe?

Håper på gode svar

Med vennelig hilsen Kim Martinsen.. Som kan egetlig veldig lite om mat,plantenæring, men hold av fisk og lesing er jeg flink til hehe
Når det gjelder plantenæring så har jeg de siste månedene "krydret" plantene som de flinkeste planteakvaristene gjør og ta ikke feil, det gir fantastiske resultater. Selv akvariene uten CO2 har flott vekst med sunne pene planter.

Har du godt lys, endel planter og masse CO2 så har du igrunn ikke noe valg, det er bare ikke nok næring i vannet til å holde plantene pene. Du kan nesten tenkte deg noen som driver ett stort drivhus og ikke gir tomatene der næring... Det ville ikke gått så bra. Du må rett og slett ha ett system å dosere etter for å unngå alger og sikre pen plantevekst.

Jeg er ikke allvitende om plantenæring (ikke engang i nærheten) men hvis du vil så kan jeg gi deg en link til hvor du handler, en oppskrift på hvor mye du skal blande ut og ett ca oppsett på dosering. Det finnes ikkke absolutte regler her som du MÅ følge men da har du en begynnelse og så kan du plusse på eller trekke fra etter som du ser det utvikler seg med veksten i ditt akvarie. Når jeg likevel mater fiskene hver dag så er det ikke noe problem å gjødsle i samme slengen...

Angående AM-Top så har jeg to av de og jeg ble nødt til å bruke epoxylim på ett par av plastikkstussene som gikk over kanten til akvariet da jeg ikke fikk de til å henge skikkelig sammen. Jeg kjøpte også bioballer og hadde i. Du får rett og slett ikke nok filtermateriale med når du kjøper den. Kunne jeg valgt igjen så hadde jeg kanskje heller kjøpt sånn hvit "grus" og hatt i korgene. Men men, jeg er fornøyd nok med bioballer.
Det er jo sant Aldri hatt problemer med alger Aldri sett det før i mine akvarier.. Det er vel noe positivft? hehe
Hva mener du med kryddret? Mye næring? hehe
Det høres flott ut.. Co2 settet skal vente et par måneder til lommeboka ser normal ut igjen.. Så greit å vite hva jeg skal gjøre i mens

Dette blir jo bort i mot 400 Watt med lys.. Pga høyden er 70cm høyt

Tar gjærne i mot linker Så kan jeg lese meg fram litt på det
Så pumpene står å går den dag i dag med litt kluss? hehe :=)

Fikk med 2 ferdig pakker med finfilter blåsvamp og efhi og en annen ting med omtrent samme navn Bioballer skal kjøpes inn..
Så tenker vel å litt av vært Også en del bio baller siden dette er bedre for strømmen..
Pumpene er helt ok de, bare litt monteringsproblemer.

Angående næring så kan du se her. Jeg kjøpte KNO3, KH2PO4 og K2SO4 i 250 gramsposer.Mikronæring trenger en også, foreløbig benytter jeg Tropica Aquacare (uten plussen).

Det finnes flere kalkulatorer og en masse teori, det er vel bare til å se litt nærmere på siden jeg linket til eller se her og en masse andre plasser så klart

Problemet med å sette seg inn i dette materialet er alle navnene som blir benyttet. Noen skriver KNO3 andre skriver kaliumnitrat... F.eks så er:
KNO3, potassium nitrate, Kaliumnitrat og salpeter samme stoffet. Uff, ikke like lett alltid. Men fortvil ikke, kunne jeg få det til så kan alle



Nå har jeg lest og lest

Kommer fram til at jeg skal bruke 50 ML av vær flaske..
altså en flaske er 500 ML av vært stoff?
1x KNO3 ca 50g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska1)
1x KH2PO4 ca 8g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska 2)
1x K2SO4 ca 5g, 1 påse blandas ut i flaskan med Micronäringen (Flaska 3)
1x Micro+ 25ml, 25ml flaskan blandas i 500ml vatten (Flaska 3)

Men hvor ofte må jeg tilsette næringen?
Med tanke på at jeg skal ha det en god stund hvor mye må jeg bestille?
Og hvor lenge holder flaskene seg?
Fant ut av veska holder i 6 måender
Og pulveret i all evighet
Som sagt så finnes det kalkulatorer men jeg sverger til oppskriften som jeg fikk av Jan Ove her på forumet for da vet jeg at væsken jeg doserer er den samme hver gang... Jeg synes bare det er enklere sånn.

40 g KNO3 til en liter med destillert (eller kokt) vann.
10 g KH2PO4 til en liter med vann
K2SO4 blandes ikke ut.

Da er det bare å finne ut hvor mye og hvor ofte

Hør nå; det finnes ikke noen absolutt lov som sier at du må gjøre det ene eller andre, litt justering må en regne med. Disse tallene gir deg noe å begynne med, selve finjusteringen varierer fra kar til kar...
Tallene jeg oppgir her nå ligger også litt under målene for hva en ønsker (i henhold til EI-doseringsregimet) og du må ikke bli overrasket om du ender opp med å f.eks doble doseringen ettersom du prøver deg frem. På den andre siden så doserer jeg rundt halvparten i ett av de andre akvariene mine hvor det er lite lys og ingen CO2. Du kan også bruke en nitrattest til å sjekke at du ikke vandrer helt av skalaen med nitrat. Målet er å ligge på en rundt 30 men verden går ikke under om du havner litt over fra tid til annen.

For ett akvarium på 70-liter så antar vi at det er ca 50 liter vann (bob bob), det er disse tallene jeg har brukt. Hvis du skal ha deg ett 500 liters så ganger du bare tallene jeg oppgir her med 10, det er det jeg har gjort med 540-liters akvarie. Dette blir omtrentelig godt nok... Som sagt, tallene her er for 50 liter ikke for 500, gang opp etter som det passer deg.

Mandag 10 ml KNO3, 10 ml KH2PO4
Tirsdag 2 ml Tropica Aquacare
Onsdag 10 ml KNO3, 10 ml KH2PO4
Torsdag 2 ml Tropica Aquacare
Fredag 10 ml KNO3, 10 ml KH2PO4
Lørdag 2 ml Tropica Aquacare
Søndag Skifte 50 prosent vann, 1/5 teskje K2SO4

Angående Tropica så følger jeg anvisningen på flasken (mulig at tallet jeg oppgir er for lavt). Anvisningen på flasken er ukesbehov så du må dele det på 3. Se heller ikke bort i fra at du må øke dette endel etterhvert.

Så i ett større akvarium så må en altså tømme i en hel desiliter hver annen dag og det høres mye ut men vi vet jo at det bare er 40 g med KNO3 i flasken i utgangspunktet så det er ikke noe å bekymre seg for.
Dette er alt jeg trenger får at plantene skal være topp?
Samlern 2008
Dette er alt jeg trenger får at plantene skal være topp?


Jeg lurer også på det

Jeg ser at ett par av plantene har hemmet vekst (krøllete, brune, lilla blader etc) som ganske sikkert kommer av mangler, hvorvidt de bare trenger mer eller noe jeg ikke har på hus vet jeg ikke ennå. En annen ting er at noen av de hurtigvoksende plantene vokser så fort at de rett og slett ikke blir pene da de har ganske lang avstand mellom stilkene.

Jeg er også slurven når det gjelder tilføring av bunnæring og jeg ser ikke bort i fra at de plantene som har hemmet vekst kunne dratt fordel av at jeg ble flinkere med dette. Utenom dette så vil jeg si ja, dette er alt du trenger

Å, fordelen med å blande så svakt som jeg gjør er at du det ikke er så viktig å treffe på milliliteren når du doserer, ca duger plenty...
Helge
Jeg ser at ett par av plantene har hemmet vekst (krøllete, brune, lilla blader etc) som ganske sikkert kommer av mangler, hvorvidt de bare trenger mer eller noe jeg ikke har på hus vet jeg ikke ennå.


Det kan være mangel på Co2, hvordan ser Dropcheckeren din ut når lyset kommer på?
Samlern 2008
Første spørsmålet er.. Har planter om å gå til innkjøp av Co2 sett.. Beste og billigste løsningen jeg har kommet fram til er JBl 603. Med 2 kg flaske til 500 Liter.. Grunnen til størrelsen på flaska er liten plass unner akvariumet. Lurer litt på andres erfaringer med dette sette? Det er som sakt med komputer og alt man trenger.. Koster rundt 6.000 kr.

Dette er veldig mye penger å betale for en dårlig Co2 difussor og en Ph-kontroller du ikke trenger.
Fra akvariestørrelse på 150liter og oppover ville jeg gått for en større flaske enn 2Kg.

Her har du anlegg med skikkelige reaktorer til en fornuftig pris.
Vært inne å titta på siden før også..
Det er vel noen fordeler med Ph-Kontroller? Selv tenkte jeg at da har jeg Ph måler i samme slengen til akvariumet
Grunnen til 2 kg flaska er bordet unner akvarie Akuratt får kort til noe større enn 2 kg.. Vis ikke hadde jeg gått for 6 kg seff

Hvem av de på siden ville du valgt med tanke på pris, kvalitet og med ph kontroller?
Jeg har forhørt meg på priser og har så langt kommet til at en ny (eller godkjent overhalt) flaske på rundt 6 kg koster 1000 kroner. Enkel reduksjonsventil skal jeg få fra akvarieforetning for 1000 kroner. Reaktor, drop-checker og bobleteller har jeg fra før men det kom på ca 350. Så for under 2500 kroner bør en klare å få ett komplett CO2 sett.

Utenom drop-checkeren så er alt da kjøpt i Norge over disk.
Jan Ove
Dette er veldig mye penger å betale for en dårlig Co2 difussor (...)


Er det en dårlig diffusor? Hva er i såfall en god diffusor? Vil bare vite... Jeg har to 4-liters kanner som putrer i 540-literen nå og den ene går inn på en slik diffusor og den andre går rett inn i en innvendig pumpe. Drop-checkeren i andre enden av akvariet er bare motvillig grønn, vil visst helst være blå.
Høres ikke dumt ut
Hvor mye sats bruker du i 4 liters dunkene dine?
Jan Ove
[QUOTE=Helge] Jeg ser at ett par av plantene har hemmet vekst (krøllete, brune, lilla blader etc) som ganske sikkert kommer av mangler, hvorvidt de bare trenger mer eller noe jeg ikke har på hus vet jeg ikke ennå.


Det kan være mangel på Co2, hvordan ser Dropcheckeren din ut når lyset kommer på?

Den er grønn. Jeg er likevel enig i at det kan være ett problem med CO2 transporten da de med krøllete topper står inne i en ganske tett suppe av planter som jeg ikke har riktig orket å tynne ut i. Kan hende at CO2 er tilstede men at den ikke når frem til alle de som trenger det... Ene sorten jeg sliter med er hygrophila combosa (e.l.) Den andre heter Nesaea Pedicellata. Jeg ser at begge slå ganske kraftige røtter og bunnæring har jeg ikke puttet mye av oppi da jeg har tenkt å flytte akvariet likevel. Men de står altså litt klemt til.

Uansett jeg har ryddet i dag og flyttet noen krølltopper over i to andre akvarier så får vi se hva som skjer

Samlern 2008
Høres ikke dumt ut :) Hvor mye sats bruker du i 4 liters dunkene dine?


1 pakke tørrgjær
1 kilo sukker
2 liter vann

He he, det kan godt hende det er på tryne men det er nå sånn jeg blander det
Hakke noe peil på det
Derfor jeg spurte hehe
Høres ikke dumt ut det... Brukte ferdig pulver en stund men det kosta 45 kr får 1 liter i ca 20-25 dager.

Nå har jeg brukt sjorta på akvarium og div ting så tenkte jeg skulle vente litt med co2 anlegge og kanskje kjøre sats et 2-3 måneder

Viktigste jeg har lært om sats er å bruke vannfilter. Da fungerer alt så mye bedre. Jeg lagde mine av norgesglass. Ikke lett å borre i glass men jeg fikk det nå til.

En annen ting er at plastkannene ikke tåler mye mottrykk så jeg må holde reaktoren og den innvendige pumpen ganske høyt i akvariet ellers så lekker det gjennom gjengene i korken uansett hva jeg finner på. Er på jakt etter mer robuste plastkanner men ikke funnet noe ennå. Vil ikke bruke brusflasker slik det er satt opp nå.

Mottar gjerne tips her.
Karbon er det viktigste næringstoffet i planteakvarier.
Co2 er det vanskligste aspektet ved planteakvarier med mye lys.
Mange planter som regnes for vanskelige mht til lys er egentlig begrenset mht til Co2, dvs de er "dårlige" opptakere av karbon i gassform.
Trenden på de store planteforaene er nå å bruke mindre lys etter at det en periode har vært vanlig å bruke lamper mer egnet til koraller.
Det er flere aspekt ved tilsetning av Co2 enn bare å få gassen boblet i en fornuftig takt ut i vannet, svært viktig er også fordelingen av dette og andre næringstoffer. Jeg tror man bør sikte på 10-15x turnover i ett godt beplantet kar. En kraftig hovedpumpe gjerne med ett powerhead i tillegg.
Den beste diffusjonsmetoden er såkalt "misting", dvs at gassen løses i mikrobobler som blåses over bladene. Da skapes en gunstig gassutveksling som er energibesparende for plantene.
Mikrobobler kan oppnås vha vanlige glassdiffussorer, mazzei venturiinjektorer eller en nåle/meshhjulspumpe. En ulempe med Mazzeiventurien er at den krever en pump som gir godt med trykk, og disse er som regel hverken billige eller lydløse.
Den største ulempen med "misting" er at karet hele tiden ser ut som en nyåpnet brusflaske. Med en meshimpellerpumpe vil derimot "mistingen"( heretter tåkelegging!) bare redusere sikten litt da boblene er så mikroskopiske.
Reaktorer fungerer ved fullstendig oppløsning, men de begrenser seg til kar på mindre enn 500liter og uten alt for mye lys.
Tilfeldig bekjentskap
© Håkon Kolderup
Reklame for plussmedlemskap