Løftehøyde utvendig filter

Tenkte jeg skulle kjøpe noen eheim 2073 eller 2075 filtere. Men så står det løfte høyde ca 1,8 meter.

Og da lurer jeg på om det gjelder fra topp av pumpen eller bunn av pumpen.

Skal lage en reol med 3 akvarier. Og det øverste akvarie får kanten på akvariet på ca 2,15 meter over gulvet.

Da en 2073 pumpe er ca 40 cm høy, vil avstanden der bli innenfor målkravet på 1,8 meter om man måler fra toppen, men utenfor om man måler fra bunn.

Noen som vet noe om dette?

Bruker jeg istedet en 2075 må jeg nok ha mer plass under akvariet og da blir kanten på akvariet 2,20 cm over gulvet. Men da igjen er pumpen ca 45 cm høy. Så løftehøyden bli lik fra topp, men igjen enda lengre ifra gulvet.
Dette er ett veldig godt spørsmål som jeg har tenkt endel på.

Slik jeg har tenkt til nå så er det to ting som spiller inn:

1. Lange slanger skape friksjon og derfor redusert kapasitet, derfor vil du få mindre effekt i det høyest plasserte akvariet fordi slangene er lengre.

2. På grunn av heverteffekten så er løftehøyden ikke i fra gulvet og opp men bare differansen i høyde mellom inntak og uttak på pumpen i akvariet.


Men det er typisk meg å ta feil

Jeg lagde meg et høyt og smalt filterskap av mdf-plater, for å få plass til de utvendige tønnefilterne mellom to reoler. Lite plass krever nye løsninger
Om du har plass ved siden av din reol, så er det jo ingenting som sier at du MÅ ha hvert filter stående på gulvet? De kan stå i etasjer ved siden av også. Lager du skapdør, blir filterne skjult. Jeg gadd ikke montere på skapdøren på mitt, selv om den lå ferdigmalt og alt

Det står i bruksanvisningen på mine filtere at toppen på filteret må være minst 10 cm under vannets overflatehøyde. Det har med oppstart av filteret å gjøre, f.eks. etter en filter-rens o.l. Så det måtte jeg passe på når skapet ble tegnet.

PS! Som du ser er det montert hjul på dette. Anbefales ikke egentlig, for filterskapet blir temmelig topptungt og litt "risky" å flytte på. Ønsker meg heller ben på det. Planen var jo å kunne dra frem hele skapet på en enkel måte hvis behov for det. Men jeg synes det blir litt vinglete pga høyden. Så ben skal monteres på her etterhvert også, selv om dette skapet har stått sånn temmelig lenge med hjul på (ting tar tid...:p)

[External Image]

Her holder jeg på å male filterskapet.
[External Image]
Akvarie rom
Jeg driver nå og setter opp mitt egne lille akvarierom. Og diverse hyller med plassering ved siden av akvariet er jo vel og bra. men går litt ut over plassen jeg trenger for flest mulige akvarier. Så en vegg skal de opp 4, 720 litere med 2 i høyden. På andre veggen tenkte jeg 1 reol med 3, 240 litere i høyden, og en reol med 2, 222 litere i høyden. For 720 literene må jeg pga av takhøyde og pumpestørrelsene ha filter ved siden av akvariet. Men har i dag en reol med 222 litere der filteret står under. Ønsket derfor også dette på neste reol så jeg sparte mest mulig plass der inne.

Men veldig fin hylle mona. Skal lage noe lignende til 720 literene. Men hadde håpet på en annen løsning til de mindre akvariene.
Helge
Slik jeg har tenkt til nå så er det to ting som spiller inn: 1. Lange slanger skape friksjon og derfor redusert kapasitet, ---- 2. På grunn av heverteffekten så er løftehøyden ikke i fra gulvet og opp men bare differansen i høyde mellom inntak og uttak på pumpen i akvariet. Men det er typisk meg å ta feil :-)


Helt riktig Helge. Det er disse to elementene som betyr noe i praksis.

1: Jo lengere slanger totalt, jo mer friksjon.

En pumpe som er oppgitt til å gi 1000 l/t gir dette volumet når pumpen står i høyde med vannstanden i karet og spytter vannet rett ut uten slanger tilkoblet.
Det skal ikke mange meter slange til før kapasiteten er halvert.
Hvert eneste bend som er montert reduserer kapasiteten med en faktor. Hver krøll, skjøt, klem og sving på slangen det samme.
Bruk derfor altid så korte og rette slanger som mulig og færrest mulige bend, skjøter og andre dingser.

2: Løftehøyden på et utvendig spandfilter som er normalt montert er i praksis = null. Altså ikke tap p.g.a. løftehøyde. Kun friksjonstap.
(Spruter vannet ut over vannflaten får du en bitteliten løftehøyde å håndtere)

Står pumpen derimot i en sump, som er et åpent system, er løftehøyden fra vannflate til vannflate avgjørende.
Står det f. eks. 1000 l/t og 2 meter løftehøyde på pumpa betyr dette teoretisk at du får 1000 liter ut ved null løftehøyde og ca null liter ved 2 meter løftehøyde.
De aller fleste pumpene leveres med et diagram, enten i bruksanvisningen eller på esken. Hvis man skjønner diagrammet ser man også hvilken kapasitet en får ved ulike høyder.
Til alt overmål skal da også slangefriksjonen trekkes fra for kapasiteten.

Fin løsning Mona har med filtrene i egen hylle. Det reduserer slangefriksjonen pr. filter til et minimum.

De 10 cm Mona nevner er et praktisk tall som hjelper til med oppstarten og gjør det lettere for oss alle. Om det er 5 eller 20 cm betyr mindre. Men står pumpa høyere enn vannflaten vil de fleste få oppstartsproblemer.

Jeg har imidlertid pumpefilter som har pumpen høyere enn vannstanden. (Står på samme hylle) Da må jeg legge pumpen på siden for å oppnå de ca 10 cm som trengs for starten. Men etterpå fungerer den fint selv om pumpa står litt høyt.

Det er ikkeno' problem å ha alle filterne under reolene dine Alfen. Du må bare ta litt hensyn til slangefriksjon og bruke litt større pumper hvis det er lange slanger eller stor løftehøyde fra sump.

Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap