Co2 blanding?

Driver å tenker mye på blanding og blandingsforhold...
Lest mye her på forumet men er så mye forskjellig..

Hvor mye er passe til 100 Liter?
Selv skal dette gå i en 500L og tenkte meg en kanne på rundt 10-15 liter med sats..

Hvor mye burde jeg blande og hva skal jeg gjøre for at den holder lengst mulig ..

Ser også at en del er redde får å få sats i vannet.. Er man ikke 100% sikker med tilbakeslags ventil? eller 2? Samt vannfilter?..

Mvh Kim Andre Martinsen
Tilbakelsagsventil vil ikke hjelpe deg i det hele tatt angående sats i vannet. Det er vannfilteret som gjør den jobben og etter at vannfilter er på plass så tror jeg ikke det er så mye mer å bekymre seg for. Tilbakeslagventil monterer du for at ikke vannet i akvariet skal finne på å renne ut gjennom satsslangene og ut på gulvet. Jeg bruker tilbakeslagsventiler men synes ikke det er så veldig viktig da jeg har satsen høyere enn akvariet. Andre mener kanskje noe annet?!
Helge
Tilbakelsagsventil vil ikke hjelpe deg i det hele tatt angående sats i vannet. Det er vannfilteret som gjør den jobben og etter at vannfilter er på plass så tror jeg ikke det er så mye mer å bekymre seg for. Tilbakeslagventil monterer du for at ikke vannet i akvariet skal finne på å renne ut gjennom satsslangene og ut på gulvet. Jeg bruker tilbakeslagsventiler men synes ikke det er så veldig viktig da jeg har satsen høyere enn akvariet. Andre mener kanskje noe annet?!


Min kommer til å stå unner akvariumet :-/ Men det går nok bra det også?

2 kg sukker
2 pakker tørr gjær
4 liter vann

I en 10liters tank?

Høres greit ut for meg, kanskje en pakke gjær er nok da jeg innbiller meg at den formerer seg selv til å bli så mangfoldig som den kan bli i satsen, jeg har lest ett sted at noen ikke var enige men det er nå slik jeg forstår det.

Personlig så har jeg bare beskjeden erfaring men jeg ser at en firelitersdunk klarer å overdose en 70-liter mens to firelitersdunker ikke klarer å overdose en 540-liter. Så en ti-tyve liter høres jo sånn bob-bob passe ut. Kan være greit å ha to dunker og starte EN ny hver uke for å holde tilførselen jevnest mulig. Jeg har kommet litt i ulage på akkurat det punktet.

De selger jo vindunker på en 20-25 liter. Skal se om jeg finner en slik en dag. Tror heller ikke det er noe problem at den står på gulvet om du husker på tilbakeslagsventil.

PS!
Tror det er lurt at en ikke fyller dunkene helt opp men holder de sånn ca halvfulle pga skummingen som inntrer de første dagene.
Det vakke dumt med 2 dunker
Blir jo mere jobb men bedre

Da blir det 2 tilbakeslags ventiler og 2 stk 10 liters dunker tenker jeg

1 gjær pakke til vær da?
Med 2 kg sukker og 4 liter vann på vær? Burde gjøre susen
Andre ting du kan trenge er vinkelstusser e.l. for gjennomføringer til vannfilteret, slange beregnet for CO2 og epoxylim.

Vinklene kjøpte jeg på akvariebuttikk og hadde dimensjonene 4/6 mm og slange kjøpte jeg også på akvariebutikk. Ser biltema har CO2 slange, 10m for 24,90 eller noe sånt. Epoxy er også billig og bra på biltema, Jeg kjøpte en pakke med to separate tuber. Billig, brukervennlig og veldig hurtigvirkende. Tørt på timen.
Får stikke ned i butikken å høre litt hva de har
Også får jeg skaffe meg 2 ventiler og kannene
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap