Fluval 304, sliter med å få den tett!


Jeg har akkurat byttet innmaten på min Fluval 304.
Koblet den fra, løftet av lokket (motoren).

Nå sliter jeg med å sette på igjen toppen av pumpa, altså der motor sitter.
Jeg ser att pakkningen er på rett sted, den er ikke slitt. men når jeg prøver fylle den med vann så renner det vann ut rundt kanten!

Toppen går heller ikke helt nedtil resten, er lite mellomrom rundt hele, vet ikke om den skal være helt sammen jeg?

Noen som har vært borti dette?


på forhånd takk folkens..
Sjekk at du har plassert lokket rett på. Det er en liten tapp på lokket der ledningen er festet og den må ned der det er tilsvarende utskåret for den på bøtta. Om det er riktig gjort og den fremdeles lekker så kan det hjelpe å smøre paktningen med vaselin slik at den tetter bedre. Det skal ikke mye til, ikke noe tykt lag altså, bare nok til at paktningen blir blank. Samtidig kan du også smøre litt rundt paktningene på den delen av slangeholderen (den dingsen slangene er festet med) som puttes ned i lokket. Er et par små paktninger der også.

Egentlig anbefales det syrefri (hvit) vaselin til dette (kjøpes på apotek), men sist jeg var i vei så var det en av de ansatte som sa at også den vanlige kløvervaselinen (gule blekk-esker) nå var blitt syrefri så da vil jeg tro at du kan bruke den også.
Fikk den helt tett, kjørte den igang å den virket helt tett.

Jeg satt pumpa i en 10liters bøtte for å se om den fylte seg. Etter endel timer tittet jeg ned i bøtta å der hadde den samlet seg halvfull. Så det vil si den lekker litt enda, uff utrolig kjipt altså!

Har satt den i en egen bøtte på badet for å se om bøtta samler vann enda.
Er så dritt bli usikker på pumpa si, er jo ikke alltid hjemme, må nesten stole på den, kjipt med 250liter vann uttover!
Prøv med vaselin. Jeg har hatt denne pumpen i flere år og en Fluval 204 er enda litt eldre, og jeg har opplevd at den ene lekket litt et par ganger og da var det nok å smøre paktningene. Siden har jeg smørt de et par-tre ganger i året og jeg har deretter ikke opplevd noe som helst av lekkasje. Det er sikkert mulig å bytte paktninger også, men det skulle være unødvendig om ikke filteret er eldgammelt. Mine er nå 3-4 år gamle og har fremdeles originalpaktningene.
Hei

tenkte gi litt status her. Jeg testet vaselin. Da gikk lokket mye bedre på også, ble lissom ikke noen mellomrom rundt hvis du skjønner.

Nå lekker den ingenting

så tusen takk!
Så bra! Det enkleste er ofte det beste
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap