Lønner oppgradering av juwel innvendig pumpe seg?

Har kjøpt et Juwel Trigon 190 l med innvendig pumpe 600 l/t. Oppdaget at pumpen gikk forferdelig tregt. Viste seg at Rock 600 bakgrunnen hadde dekket over halve innsuget oppe og hele innsuget nede på siden. Nå har jeg kuttet til for at begge innsugene er "åpne", - hvis man kan kalle det åpent når det går skrått i bakgrunnen frem til innsuget. Men det går fortsatt tregt...

Karet er nystartet for 5 dager siden, og vannet burde absolutt blitt klart til nå. Fortsatt partikler i vannet og skit har lagt seg på blader og roten. Ingen fisk i karet. Ser jo at det er litt trykk på vannet som blir pumpet ut, men det ser ikke ut som om pumpen klarer å få inn noe vann nederst. Har rettet utrøret mot vannskorpen. Såvidt bevegelse i plantene på ene siden. Har sjekket at pumpen var ren da vi startet.

Kan nevne at jeg kjøpte en hule for 2 dager siden, - satt den bak i karet i nærheten av pumpen, - tok den ut idag (på leting etter pestsnegler og den var skikkelig sleip.... Det kan ikke være mye sirkulering på bunnen!! Ser ut til det er kun vannet øverst som bytter plass.

Hadde en oppgradering av pumpen til 1000 l/t lønnet seg og gitt noen virkning? (Desverre passer ikke 1500 l/t til Compact H modellen til Juwel). Er redd for at innsugene er i så dårlig vinkel at vannet ikke kommer inn bedre uansett hva jeg bytter til... Noen som har erfaring og fornøyd etter bytte?

Evt hva bør jeg bytte til? Siden jeg har bakgrunn på 3-4 cm, så får jeg ikke bøylen på de utvendige pumpene over kanten skikkelig, eller? Det er ikke laget utsnitt i ryggen på Trigon 190, - kun smale riller hvor man kan legge ledninger. Er redd slike bøyler gjør at lokket bak kommer til å stå åpne når man bruker utvending pumpe. Og sugekoppene henger jo ikke på bakgrunnen heller.

Takknemlig for svar .
Plussmedlem
Jeg har også Trigon 190.
Det originale filteret har jeg beholdt. Ettersom dette er et hjørnekar så er ikke filterboksen så veldig synlig/skjemmende.
Jeg oppgraderte til 1500 l/t. Ulempen med dette pumpehodet er at det tar større plass. Varmekolben må derfor plasseres på utsiden av filterboksen.

I tillegg kjører jeg et utvendig filter. Eheim 2026.
Til dette kjøpte jeg installasjonssett. Også denne.
Jeg har også innvendig bakgrunn, men den er ikke like tykk som din.
Installasjonssettene (innsug/utblås) er ikke festet i bakgrunnen, men henger kun over kanten. Utblåset kan stilles i flere retninger. Jeg har min loddrett.
(Juwelpumpa sørger for nok sirkulasjon i vannoverflaten.)
Og ja...Du må kutte i topplokket for å få plass til slanger fra et utvendig filter.
Du kan prøve med disse Ciraxkasettene og ha en finsvamp øverst, det vil øke både gjennomstrømningen og den biologiske filtreringen. En 1000-liters pumpe vil hjelpe betraktelig det også. Har selv et 350 liters Trigon med Jumbofilter. Jeg har ingen problemer med gjennomstrømning.

Jon
[QUOTE=Loomis]Jeg har også Trigon 190.
Det originale filteret har jeg beholdt. Ettersom dette er et hjørnekar så er ikke filterboksen så veldig synlig/skjemmende.
Jeg oppgraderte til 1500 l/t. Ulempen med dette pumpehodet er at det tar større plass. Varmekolben må derfor plasseres på utsiden av filterboksen.
QUOTE]

Det står jo ingen steder at 1500 l/t passer for for Compact H, - så dette var jo godt nytt. Varmekolben utenfor gjør jo ikke så mye. Dette MÅ jo hjelpe på sirkuleringen + Cirax.

Takk for svar. Jeg prøver den løsningen først
Pumpe
Heisan.jeg hadde byttet ut hele pumpehuset til juwel hadde jeg vert deg.
Det er en kjent sak at juwel pumpene med filterhuset ikke er noe bra greier.
Jeg har et juwel vision 260,det orginalet pumpe systemet var noe dritt for å si det mild.
Så jeg fjernet pumpa,skar ut pumpehuset med barberblad(ikke vanskelig) og fikk handlet meg eheim 2252 innvendig filter med påmontert langt spreder rør.det ble helt dag og natt resultat.
men 2252 kan vere litt i overkant kraftig til kar under 200 l.
men er jo mange å velge i da
Siden jeg startet tråden oppgraderte jeg til 1000 l/t og 2 x Ciraxbokser. Syntes det var natt og dag, bare det. Men det var så lenge jeg kun hadde planter.

Da jeg satt inn sommerfugl- og dvergciklider la jeg merke til at de måtte jobbe en god del i strømningene. Leste litt mer om arten og de kommer jo fra områder hvor det nesten ikke er strømninger i vannet, så akkurat nå er jeg tilbake til 600 l/t. Det ser ihvertfall ut til at de har det bedre, svømmer litt mer tilfeldig og jobber ikke for å "holde balansen".

Så i mitt tilfelle så ble det faktisk tilbake til det gamle. Fjernet litt deko som kanskje hadde innvirkning på vannstrømningene og med Cirax-boksene i tillegg så går jo vannet litt raskere gjennom den innvendige også. Selvsagt hadde en utvendig pumpe vært det beste, men i øyeblikket er jeg fornøyd med slik det er i øyeblikket *bank i bordet*
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap