Tilpassing/overgang til discus

1
hei.. har per i dag ett 285l kar med "blanda fisk":=) som jeg har discusplaner om! har studert en stund litt om dette rundt dicushold... det jeg tenker mest på nå er filtreringa av vannet.. har en fluval4 innvendig og en am-top3336 utvendig som pumper "max800l/h noen som har formening om hva som egentlig trengs for en 285l med discus som innbygger? noe mer jeg må ha i forhold til o2 co2...

2
hva gjør dere for å justere vannverdiene opp og ned? er det tabletter for alt mulig som må tilsettes hele tida eller åssen funker det når du har verdiene du ønsker?
sånn som jeg er vant til det nå er verdiene bra som de er fra springen og vannprøvene fra karet er bra uten at jeg gjør noe annet enn regelmessige vannbytte! (jeg har fått skrell får at jeg oppgir verdiene som "bra" men det er vel ikke så nøye i dette spørsmålet )
men discusen skal ha det anderledes så derfor spørsmålet jeg begynte med i pkt 2.

det er garantert noen som har kjempepeiling på dette så hvis det finns en enkel måte å forklare det på er jeg kjempe takknemmelig
Tror nok det hjelper ekspertene å vite hva vannverdiene faktisk er for noe.

Årsaken til at du får "skrell" når du bare oppgir vannverdiene til "bra", er at hva som er "bra" varierer med hva slags fisk du har! Dette gjelder spesielt PH og GH.

En PH på over 8 er perfekt for fisk fra malawisjøen for eksempel, mens den samme PHen vil være langt fra bra når det gjelder discus.

Så, for at de med discus-peil skal kunne si om du trenger å endre vannverdiene dine, må de vite hva de egentlig er for noe, bra holder ikke

Nøyaktige svar på spørsmålene overlater jeg til de med skikkelig peil på discus, alt jeg vet er at de foretrekker lett surt vann (PH under 7) og bløtt vann (lav GH)
det er jeg klar over.. tenkte egentlig mest å finne ut om filtreringsbehovet nå og hva folk gjør for å få opp og ned verdiene på vannet...skal få ordnet med den testeren så jeg kan legge ut de faktiske verdiene jeg så kanskje noen veit konkret hva som må/må ikke gjøres! men kanskje jeg kan få svar på det første i første omgang da takk btw!
Mitt svar er at akvarier under 400 liter er for smått, du bør bruke et eller helst to store utvendig filtre på størrelse med eheim 2028 eller større.

Vannverdier er helt avhengig av hvilke vannverdier du har i springen og hva du ønsker. De fleste av oss har ikke en pH på 5 i springen...
ok..sjekket ph i springen med dråpe testeren nå og den er på 7.. i akvariet er den 7,5 men må skaffe meg en større tester. hvis jeg skal starte med discus tar ingen sjanser der..har som sagt bare hatt med vannprøve fra karet i fiskebutikken og dem har sjekket det og sagt at de andre verdiene er "midt på tre" og "innenfor normalene" skjønner hvis noen blir frustrert av at jeg bruker de setningene, men han veit at jeg har scalare, gurami gullfisk, ildbuk og palettcicklide, gibby og pleco.. men takk for svar om valg av filter..
Kardinaltetra vs discus
noen som har erfaring med hvor grensa går før kardinaltetra blir mat for discus? har fått byttet ut alle fiskene mine med en stor stim kardinal i vanlig salgs-størrelse i dyrebutikken vil tippe i overkant av 1 til 2 cm og 3ancictrus på 3cm ca... skal ha inn discus etterhvert men kjipt å kjøpe for stor discus som kanskje spiser opp halvparten.... så spørsmålet er; bør jeg kjøpe små discus evt hvor små eller vente til kardinalen blir ennå større?
I og med at kardinaltetra er en del av det som står på spisesedlen for discus, er dette som alt annet i naturen vanskelig eller umulig å forutse med 100 % sikkerhet..

Det kan hende at tetraene får være i fred eller at de de blir sett på som mat av discusen på et eller annet tidspunkt.. Dette er avhengig av hvor sultne discusene er og størrelsen på på bytte / jeger.

Noen har gode erfaringer med å sette sammen små tetra og discus, andre med store tetra og små discus osv.
ok...da blir det survival of the fittest prinsippet i grunn.. blir uansett ikke voksen discus for det tilsier ikke økonomien takk for svar.. og en ting til... av corydoras-arten.. kan man velge å vrake blandt hvem type man vil ha sammen med discusen? har prøvd å lese litt blandt artene og de har samme krav til vannverdier så å si..og vanlig "metallpansermalle" er jo det billigste alternativet og litt fine..men de fleste snakker varmt om sterbai, adolfi og leopard og panda som er dyrere og finere...
Du bør velge Corydoras sterbai.
De fleste andre Corydoras-arter liker ikke det varme vannet i et diskus-kar. Du skal jo ha oppimot 30°C. Dette er det ikke alle fisk som trives i, og slett ikke blant Corydoras.

Jeg mener ikke at det betyr at de legger seg ned og dauer av det momentant om du hadde puttet en gruppe Cory i diskuskaret, men over tid vil det skade dem og forkorte livet deres med kanskje mange år. De "visner bort" over tid, rett og slett.
Corydoras sterbai
ok! da blir det en liten sterbai-familie... har foresten kuppet/snakket bort min egen tråd jeg når jeg ser etter begynte med teknisk spørsmål rundt filter og vannkvalitet også ender det med fiskesnakk:=) jaja.. takk igjen for bra svar! btw, har kjøpt meg sånn stripstester til vannet men er litt vanskelig å lese av resultatet på kh for der blir fargen litt todelt av og til "jbl easy test 5 i 1"
men i hvertfall:no3 50mg/l......no2 0mg/l.... gh>7'd....ph 7 og kh 6'd
noen som har noe mot å ha discus, cory sterbai, kardinal og ancistrus der eller er det mer viktig at det er likt der de kommer fra? det er sånn karet mitt er uten noe som helst kjemisk tilsetting... blir oppdretta discus på meg
og vanntempen har jeg på 28 pr i dag
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap