Hjelp til bruk av sparepære i akvarium

Hallo.

Har satt i gang et 65l. akvarium. På armaturen står det max 2x25W. Jeg satte i to stk. sparepærer på 11W, men som tilsvarer 60W vanlig lyspære.
Hva er det jeg skal gå ut i fra. at sparepærene er 11W, eller at de tilsvarer 60W. Det har jo en del å si ifh. armaturet som er max 25W.

Håper noen har erfaringer om dette.

Mole
Når det står 25w på armaturen betyr det at den pæren du setter i kun kan trekke 25w. En sparepære på 11w trekker kun 11w så det skulle ikke by på noen problemer rent teknisk for selve armaturen.
Men blir det ikke fryktelig mye lys med 2x11w sparepærer? Det tilsvarer jo 120w lys!!
hehe, jo det blei nok mye lys ja, men synes det blei fint jeg da Har en del planter jeg vil skal vokse seg store, bare håpe algene holder seg unna. Takk for svar, da satser jeg på at det funker med sparepærene.
Sparepærer er ypperlige for akvariebruk. Lysrørenes effektivitet blir tilgjengelig selv i gamle akvarier med pæresokler og man får godt lys uten at man trenger å skifte ut armaturet.

Men mitt gamle armatur har en lei tendens til å ta knekken på pærene på under halve tiden av det som er normalt, så jeg har faktisk gått tilbake til glødepærer av økonomiske hensyn. :S
Kampfisk
ta knekken på pærene på under halve tiden av det som er normalt

Her er det "allment kjent" at sparepærer i liggende sokkel ryker raskere. Derfor blir stort sett vanlige pærer brukt til slike sokler.
Sparepærer er mye mer egnet for akvariebruk enn glødelampe.

Med sparepærer kan du få pærer beregnet for planter, og disse egner seg ypperlig til planteakvarier, selv har jeg to stk sparepærer på 23w i en 28 liter og her vokser plantene som bare det. Jeg bruker 6500K pærer. Ingen alger heller

PS maks 25w i en vanlig sokkel er vel egentlig kun på grunn av varmeutvikling, ved at plasten smelter i armaturet hvis du har mer, så siden sparepærer ikke blir særlig varme er ikke dette noe problem.
Donald
[QUOTE=Kampfisk]ta knekken på pærene på under halve tiden av det som er normalt

Her er det "allment kjent" at sparepærer i liggende sokkel ryker raskere. Derfor blir stort sett vanlige pærer brukt til slike sokler.


Nytt for meg i alle fall
Hvor kjøper man sparepærer med plantelys?
Donald
[QUOTE=Kampfisk]ta knekken på pærene på under halve tiden av det som er normalt

Her er det "allment kjent" at sparepærer i liggende sokkel ryker raskere. Derfor blir stort sett vanlige pærer brukt til slike sokler.

Vanlige pærer gir dårlig vekstgrunnlag for plantene i akvariet. Men som du sier - sparepærene går ofte..

darwin
Hvor kjøper man sparepærer med plantelys?


Alle sparepærer/lystoffrør gir vekstgrunnlag for planter. Det er helst farge i lyset man ønsker andeledes når man setter det i akvariet, dette fordi varm/gul farge eller dagslys/grønn farge som vanligvis finnes i sparepærer gir lite flatteredne lys til fiskene, slik at fargene i fiskene ikke kommer noe særlig godt frem.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap