Hjelp til eheim filter...

Hei.

Nå har jeg fått en del gode tips om hvilken type filter jeg kan gå for i Juwel Rio 180. Jeg kommer til å gå for Eheim, og skal handle dette inn neste måned, tenker jeg.

Men hvilket Eheim skal jeg gå for...?

Har nå lest om Eheim Pro 2 2028. Fordelen med dette er at det får plass inne i skapet mitt.

Videre har jeg lest om det nye Eheim Pro 3 2075 komplett med filter, som da er det siste i serien etter hva jeg har skjønt. Ulempen angående dette filteret, er at det ikke passer inn i skapet, og må stå på gulvet ved siden av.

Så det tredje og siste alternativet jeg kikket på var Eheim Pro 3 2076 electronic. Her følger ikke filtermediet med, og blir litt dyrere, og passer heller ikke inn i skapet til Juwel.

I tillegg regner jeg med at jeg skal kjøpe et UV-filter om ikke så alt for lenge også. Og i den forbindelse er det vel greit å ha et filter som kan regulere utstrømmen. Jeg leser at de fleste UV-filter ikke skal ha mer vannstrøm enn ca. 500-550 l/t i akvarier opp til 400liter. Har sett på De Bary 11w og Aquamedic 9w.

Spørsmålet er da om den nye Pro3 2075 er en del bedre enn Pro2 2028?

Og det siste spørsmålet jeg stiller meg er om Pro3 2076 electric har en fordel over den vanlige Pro3 2075?

Vet det blir mange spørsmål, men jeg er ganske nye i dette her. Og setter pris på meninger, erfaringer og litt synsing fra alle dere med Eheim filtre
Ble dobbelpost, men vi bruker denne tråden
Jeg bruker selv Eheim sine 2026, 2028 og 2080.

Alle disse er meget driftsikre og stillegående pumper.
Den eldste pumpen jeg har er en 2026 som er 3,5 år og har vært rengjort kun 1 gang siden den var ny. Har ikke hatt problem med noen av mine eheim pumper (*bank i bordet*).

Så skulle jeg valgt av de alternativene så hadde jeg gått for 2028 siden jeg ikke kjenner til de andre du nevner.
Har vel nå bestemt meg for ikke å gå for de elektroniske filtrene. Elektronikk har en tendens til å gå i stykker. 2028 og 2075 er vel de som er aktuelle. Men hva er viktigst? Filterkapasitet eller liter pr time. 2028 har vel større filter, og 2075 har kraftigere pumpe??
Filterkapasitet (volum) er mye viktigere enn liter pr time.
Faktisk så er det en fordel at det er få liter pr time fremfor mange hundre, fordi jo flere liter i timen filteret pusher, jo fortere vil vannet suse forbi og gjennom filtermediene. Det gir filterbakteriene liten tid til å rense vannet biologisk slik de skal. Men får vannet lov til å gå noe saktere forbi filtermediene, vil filterbakteriene som sitter der få bedre tid til å rense vannet biologisk. Resultatet er altså enda bedre vannkvalitet

Det er mange som tror at det er bedre jo flere liter i timen som suser gjennom filteret. Men det er i virkeligheten stikk motsatt.
Stort filtervolum er altså bra, det gir plass til mere filtermateriale og dermed flere filterbakterier. Hvis man så i tillegg skrur ned litt på vannstyrken, så vannet får passere noe saktere gjennom, så får man ideelle forhold
Alle mine utvendige Eheim tønnefiltere er skrudd ned på antall liter i timen. Ingen av dem står på fullt faktisk (man justerer styrken med spaken(-e) på toppen av filterhus-lokket)

Enig med deg at det er liten vits å betale masse ekstra for elektroniske finesser man strengt tatt kan klare seg fint uten. Jeg trenger ikke en elektronisk dings som forteller meg når jeg må rense filteret, det ser jeg ved å kaste et blikk inn i akvariet Og det er som du sier; jo mer elektronikk det er, jo mer ting er det som kan feile.
Takker og bukker for det utfyllende svaret, mona o Dette var nok innlegget som hjalp meg til å ta en endelig avgjørelse på hvilket filter jeg skal kjøpe. Glimrende info for en ny akvarist

Da blir det et Eheim Pro2 2028...og venter jeg noen uker til, så går kanskje prisen ned også; siden dette avløses av det nye Eheim Pro3 2075
Da har jeg bestilt Eheim Pro 3 2075 og et AquaMedic UV-filter 9w fra Webzoo

Gleder meg veldig til å installere dette i 180-litern. Valget falt på Pro3 2075 siden dette erstatter 2028. De mangler 2028 måtte ha og de tilbakemeldinger Eheim har fått på 2028, er nå forbedret på den nye 2075, kan det virke som.

Støy, driftsikkerhet, filterkapasitet og kvalitetsstempelet Eheim har var avgjørende for valget.

Men når jeg nå får filteret, så kommer jeg til å koble til UV-filteret med en gang. Eller bør jeg vente med det til Eheim er innkjørt?

Og hvor lenge anbefaler dere at jeg kjører Eheim paralelt sammen med mitt nåværende Juwel innvendig filter? Regner med at jeg ikke bare kan ta ut Juwelfilteret med en gang, og sette i gang med Eheim...?
Jeg skjønner ikke at du ikke heller valgte det som passer inn i skapet ditt, begge filtrene du vurderte er jo mer enn gode nok for en 180 liter, så jeg ville definetivt omgjort den ordren var jeg deg. Dersom det ikke er så viktig om filteret er i eller utenfor skapet for deg har det jo ikke så stor betydning, for meg ville ihvertfall dette være avgjørende.
Ordren er kansellert da kona ikke godkjente kjøp før juni. He-he. Så uansett må jeg komme tilbake til det


I går kom endelig nytt filter. Etter anbefaling fra Webzoo så falt valget på Eheim Pro3 2075. Ikke pga bedre kapasitet enn 2028men pga de forbedringer som er gjort på 2075. Det var enkelt å montere og bruksanvisning lett å forstå.
I tillegg ble det og et Aqua Medic 9w uv-filter.
Hvor lenge bør jeg kjøre Eheim parralelt med det innvendige filteret før jeg tar det ut? 3 uker, holder det? Og er det noen med erfaring med Aqua Medic sine uv-filter?
jeg for min del ville nok helst bare tømt filterdritten fra innvendigfilteret foran innsuget til det utvendige. OM du ikke har veldig ømfintlige fisk oppi
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap