Varmekabler til 28l

Hei
har tenkt til å ha sand i 28L, og har da funnet ut at jeg må ha varmekabler( vil ikke ha snegler). Funker det her som varmekabler til karet? ser de er for akverier opp til 150L, men de er de minste og billigste jeg har funnet. Siden karet kun er 28L så trenger jeg jo ikke 3m med kabler, så er det mulig å klippe kablen så den blir kortere?
Eller er det noen som vet om et sted jeg kan få tak i varmekabler som passer?
Her hos oss har vi en 20 liter med fin rådasand, og den har verken snegler eller varmekabler. Her trives alle plantene veldig godt. Så kanskje du heller ikke trenger noen av delene....?
hammmm... kanskje det ja Har hørt så mye om at det danner seg gasslommer i sanden som kan slippe ut og drepe alt liv i karet.... Men dette har ikke du hatt noen prolemer med altså?
Nei, ingen død i akvariet, tror nok det bygger mest på myter..
Jeg har sand i 6 akvarium, halvparten med snegler. Merker ingen forskjell med tanke på gasslommer, er ikke gass i noen av karene.
Så jeg ville heller ikke spandert på med varmekabler.
hmmm... absolutt en idè det der, siden det har gått så bra for deg også blir det en god del billigere dahehe
Remi Horsgård
Jeg har sand i 6 akvarium, halvparten med snegler. Merker ingen forskjell med tanke på gasslommer, er ikke gass i noen av karene. Så jeg ville heller ikke spandert på med varmekabler.


merkelig at det er så mye hysteri rundt sand og gasslommer... iaff siden det ikke er noe problem ifølge deres akvarier... men men er vell kanskje en måte for handelstanden å tjene penger på, som så mye annet:p
Jeg har sand i 17 akvarier, og sandsnegler i kun 2
Gasslommer? Ingen!

Eller jo, jeg tror jeg så en boble en gang! Den suste til værs fra bunnen kjappere enn lynet, og det sa *blopp* - dermed var den borte i overflaten!

Ikke noe problemer what-so-ever med disse oppskrytte gasslommene som i teorien kan oppstå.
Hvis man ikke går helt amok med sandsekkene og legger så tjukke lag at det går opptil albuen i sand.... ja da er man nok på trygg grunn. Men det anbefales å ha fisk som liker å plukke litt og rote litt i sanden, f.eks. Corydoras, diverse maller og små dverg-ciklider som liker å plukke i sanden og lete etter matpartikler. Alt dette holder sandoverflaten i bevegelse og holder den ren og pen. Dette tror jeg er viktig.

Jeg har ikke mange cm lag med sand, bare nok til at jeg greier å plante sverdplanter i det. 3 cm kanskje, litt mer i enkelte, litt mindre i andre.

Har ingen planer om å legge tykke lag med sand nei, synes ikke det ser noe pent ut. Så blir nok bare akkurat sånn at plantene får fotfeste.
Skal ha sanden i kampfisk karet mitt og der går det en Ancistrus, holder det til roting i sanden? eller må det noe mer til?
Bump....

Ingen som vil svare på om det holder med en ancistrus til å rote i sanden?
Eller er det noen andre små sandrotere som er snille og ikke vil plage en kampfisk?
Jeg har veldig fin sand i tre kar, og innimellom ser jeg disse beryktede gasslommene, men jeg bare roter litt rundt med slamsugeren ved hvert vannbytte, og det holder lenge. Har sandsnegler også, men tror sanden er så fin og blir så tettpakket at de ikke får gravd noe særlig.

Ville ikke brydd meg med varmekabler, hvis det er nødvendig kan du rote litt med slamsugeren.

Jeg synes ikke ancistrus roter noe særlig i bunnen, men har aldri hatt ancistrus på veldig fin sand heller, kun grov sand. Har et vagt minne om at jeg en gang leste om en gravende ancistrus.... Men den er uansett for stor for karet. Tror ikke jeg vet om noe bunnlevende fisk som trives i så små kar... Ottoer går nok bra, men de graver vel ikke noe særlig..
Ja å bruke salamsugeren var ingen dum idè Er jo tross alt et kampfisk kar, så vil helst slippe å ha noen annen fisk oppe i der.
Men vil ikke slamsugeren suge opp mye sand a? Hadde engang veldig fin grus i karet og da forsvant en god del grus ned i bøtta ved vannskifte
Ja, det suger opp litt sand. Jeg har begynt å rote rundt enten før eller etter jeg starter slamsugeren, slik at den ikke suger mens jeg roter rundt
Mvjnz
Jeg har begynt å rote rundt enten før eller etter jeg starter slamsugeren, slik at den ikke suger mens jeg roter rundt:)


Noen ganger tenker jeg alt for komplisert Bra det er noen som kan å gjøre det enkelthehe
du kan jo kjøpe deg noen kirsebærreker, de rydder på bunnen, er billige, og ser jo ganske kule ut.. alger spiser de også.
I vår 20L med sand er det eneste vi har av teknisk utstyr et lite fluval2-filter, ellers har vi vel 10-12 små rasboraer, i tillegg til en koloni kirsebærreker. Her trengs ingen slamsuging og bunnen er helt ren, det skal bemerkes at det er ganske tett beplantet med lava planter som cuba, som dekker mesteparten av bunnen..
Har hatt kirsebærreker i karet før, men tror de ble mat til kampfisken for borte ble de. Mulig det er igjen en reke, men har ikke sett den på lenge, så hvem vet?
Men skal jo endre litt på oppsettet nå, så kanskje det går denne gangen....
Plussmedlem
Reker er dyr kampfiskmat
Loomis
Reker er dyr kampfiskmat ;)


Ja blir dyrt i lengden det ja:phehe Men tror kampfisken setter pris på maten da
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap