Filterkrise...

renset ene eheim libertyen da det såvidt sildret fra den.. nå starter den ikke i det hele tatt.
var utrolig vanskelig å få ut impelleren, men fikk den ut og gjorde ren både den og impellerbrønnen..
men hva nå da.. skal bort imorra, men kan vel få kommet meg opp tidlig nok til å få dratt innomm en butikk og få tak i et nytt filter.. bakteriene har jeg jo.
men hva med ikveld!? blir jo ikke noe filtrering ikveld og i natt..
nitritt testen var gul foreløpig, kanskje litt mer mot oransj enn det som er ønskelig. skal ta fra hverandre filteret en gang til, men det er jo idiotsikkert oppbygd, går jo ikke ann å sette det sammen feil...

Det GÅR ett innvendig powerhead med filterpatron, men det er jo sørgelig underdimensjonert...


har lite lyst til å miste fisken som er i akkurat det karet.. har heller ingen plass å ha alt i, de fleste karene mine er enten fulle eller rekekar. det eneste jeg kan ofre er 22 litern med crs.. og putte noe i 64 litern, men det er snakk om 19 voksne coryer, 5-6 pennefisk 4 otto en malle og ett ukjent anntall amanoreker..

dette er ikke det jeg har lyst til å oppleve en sen helligdag -.-;
okayt, jeg har 4 andre kar. 22 liter med crs, 20 liter halveis kubisk formet med blueberry bee, 28 liter med blue pearl og 64 liter med asia suppe.

kan prøve å flytte fisken, men vet ikke om det er noe vits... coryene vil få det trangt uansett hvor jeg flytter de =/ og bare coryer og otto kan jeg til nød ha med reker. pennene har små munner men er noen utrolige jegere.. urk, jeg hater dette..
Ville bare tatt et middels vannbytte, de klarer seg nok i karet til imorgen.
jo, har begynt å roe meg ned nå og lar nok fisken være der til imorra.. saken er jo at jeg skal bort imorra, men det går jo an å kjøpe filter i oslo og sette det igang når jeg kommer hjem. greia blir vel bare å finne en grei butikk og ett greit filter sånn på sparket..
så bort på karet nå, og filteret funket plutselig. vridde på knappen for å justere strømmen og det stoppet igjen.. noe er ihvertfall galt med filteret =/
Skal du være borte lenge?
Tror karet til og med skal klare seg "helt" til mandagen uten at det blir noen gedigen krise. Spesielt siden det virker som du har stor tilgang til filtergugge så du kan kickstarte med engang det er i hus.
ja, har noen kar gående så det er ikke no problem. skal bare være borte imorra på dagen/kvelden, så kjempelenge blir det ikke. fikk bare litt hetta med en gang, helligdager og helg og alt det der. måtte jo skje nå og ikke på en vanlig ukedag :p
problemet blir nå hvilket filter jeg skal ha. karet er på 96 liter, men en smule overbefolket. har pennefisk som ikke liker at det stormer så regulerbar strøm er et must. og helst ikke altfor dyrt.. men jeg betaler heller for et bra filter enn no billig drit. og ikke minst må det være mulig å oppdrive uten for mye tull.

skal til oslo imorra men er ikke kjent med alle dyrebutikkene der. men får vel søke meg til noe imorra tidlig og håpe jeg finner fram og finner noe ok filter til suppa mi...
Filter er ikke helt min greie, har en ehem professional og en amtop professional, syns de funker like godt begge to...prisen var dog veldig forskjellig.. am topen hadde lettere justering av vannstrøm da.
har selv en eheim pro bøtte til 64 litern min, greit nok filter det. fluval har jeg aldri vært borti, men det skal visst være helt kurante. pop quiz'en blir da om jeg får tak i en sånn i oslo, og hvilken butikk.. men det får bli morgendagens problem, for nå skal jeg sove. filteret har ikke startet igjen. skulle visst ikke pirket på det..
Tam alna har kjempe utvalg og greie priser.... og veldig god service..... de ligger på alnabru senteret..... der får du alt med en gang....
Om ikke impelleren starter (ikke så uvanlig på f.eks fluval+ for eksempel) tar jeg bare å plugger det i kontakten og "knipser" igang impelleren,
Når du først er i Oslo er det ikke langt til Kløfta, og prisforskjellen dekker iallefal bensinpenga og en del til . i en vanlig akvarieforetning koster en 3+ opp i 1000 kroner.
takker for svar men cluet her er at jeg ikke har bil, jeg tar tog innover, jeg aner ikke hvor kløfta er og ting må bli gjort litt kjapt... men til tam alna skal jeg nok greie å komme meg, har vært der før, hehe.

og, en fluval 3 blir for liten, må nok gå for 4'ern


se ingen død fisk ennå, heldigvis. å knipse rotoren igang blir vanskelig da det er veldig trangt for hendene mine..
da har jeg gått til innkjøp av et eheim ecco pro 300, var det beste og billigste jeg fant. ingen døde fisk heller, så dette ser ut til å ha gått greit. nå blir det bare garanti saken for det gamle filteret da dette var knapt ett halvt år gammelt..
Tilfeldig bekjentskap
© Anders M. Kaste
Reklame for plussmedlemskap