N2-problemer ved vannskifte?

Har fiksa meg no kran-overgang-greier nå som jeg er i ferd med å gå fra 110 til 325 liter. Bøttebæring er ikke lenger aktuelt

Så til problemet(?), det blir mye luftbobler i vannet fra kranen via slangen og ut i akvariet..hvordan unngår jeg dette? Og trenger jeg å unngå det?
grunnen til oksygen-boblene er så enkel at kaldt vann inneholder mer oksygen enn det varmt vann har kapasitet til. Når vannet varmes opp minker oksygeninnholdet, og dette kommer opp i bobler.

Helt normalt, og ikke skadelig for noen ting:
I vann som er satt under trykk og som i tillegg er kaldt er løseligheten av gass mye større enn ved 1 atm og 25 grader. Du ser dette hver gang du fyller et glass med kaldt vann fra springen og så lar du bli varmt, og da kan du se gassboblene som danner seg på veggene i glasset.

Når du tapper vann under trykk i ditt akvariet vil det dermed skje en gassover metning i akvarievannet ditt. Dette kan forårsake irritasjon i slimhinnene og andre mere patogene problemer fisken. Og dette er selvfølgelig ikke bra for fisken.

Du vil selvfølgelig ha en hvis overmetning av O2, men den største overmetningen er av N2. Du vil også få "mye" CO2 etter et slik vannbytte.
Så hva kan jeg gjøre for å løse dette?:o
Og hva er patogene problemer?
Jeg har "fjernet" mye av gassboblene med å bruke en store slange og åpne kranene helt når jeg skifter vann. Så har jeg en god sirkulasjon slik at gassutvekslingen gjennom overflatevannet skjer raskest mulig.

F eks gassbobler inne i fisken på samme måte som dykkersyke (Bends) hos mennesker, problemer med gassutvekslinger gjennom gjeller osv.
Aight, da får jeg prøve det. Slangen er vel en 16/22 eller no, er det stort nok?
Får kjøre på med full guffe på krana da, kjører vannbytte bak bakgrunn, så det hjelper jo kanskje litt.

Takker for gode svar
Har prøvd det meste nå, men det blir fortsatt mye "gass" ut sammen med vannet.. Noen som har flere løsninger?
Mellomlagre og lufte vannet i 24 timer før du bruker det.
Hmmjo, jeg har sett på forum her at det er noen som gjør det.. men har dessverre ikke anledning til det..
Som du sikkert forstår er dette ikke noe du bare kan gjøre noe med, sånn uten videre. Ved enhver trykkendring og temperaturendring gjelder Henrys lov vedrørende løselighet av gasser i en veske.

Kan du ikke mellomlagre det vannet du trenger, og ønsker et tappevann uten gassovermetning trenger du en kaskadelufter. For å få den tilstrekkelige fall høyde, (eksponeringstid i atmosfærisk luft) trenger en tårn på ca 6 meter. Dette vil nok de fleste finne vanskelig å plassere!





HeHe..du får nå sagt det
Men jeg går utifra at ikke alle har muligheten til å lagre hundrevis av liter hver uke heller? Så det går vel stort sett greit?
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap