Kan noen hjelpe i filterjungelen?

Vi har et Rio 400 l som vi per i dag har et Am-top filter på. Vi angrer bittert, det bråker og gjennomstrømningen er dårlig selv om vi har overdimensjonert filteret (1200l/t).

Vel, vi vil ha et Eheim-filter, og vi vil gjerne ha hjelp av noen av dere kloke der ute til å få tips om hva som kunne egne seg for oss av de aktuelle filterne.
Når man snakker om å overdimensjonere et filter i forhold til literantallet i akvariet det brukes, så menes det volumet på filtermedie-beholderen.
Det er ikke snakk om hvor mange liter i timen filteret pumper av vann, det er hvor mye filtermedie filteret har plass til og dermed også hvor mye filterbakterier det kan huse. Jo mer filtermedie, jo bedre. Har man rikelig av det, mye mer enn anbefalt, så har man overdimensjonert. Når man velger filter, bør man derfor se på størrelsen på filtertønnen. Ikke antall liter.
Å få inn mer sirkulasjon enn filteret leverer (om ønskelig i akvariet) er en enkel sak, det kan man bruke en powerhead ute i akvariet til. Filteret bør få kose seg i ro og fred.
At det gir høyest mulig antall liter i timen er faktisk ikke av et gode. Det ser ut som mange tror det, men det er ikke slik det fungerer. Det er viktig at vannet får passere i et passelig tempo gjennom filtermediene, ikke altfor fort, for rolig tempo gir filterbakteriene tid til å rense vannet enda bedre biologisk.
jeg kjøpte meg en eheim 2028 til 540litern min nå.. med kjeramikk kuler med hull i i bunn og ehfi substrat det skulle vistnok fungere veldig bra.. har startet pumpa i dag og inntrykket mitt var at den var veldig lett-startet og går musestille.. kjører en am-top i tillegg og det suser og sildrer litt så kanskje derfor jeg syns eheimen er "musestille"
Har eheim og amtop utvendig filter...ingen av de bråker. Skjønner ikke det der, ifølge forumet her skal jo amtopen bråke noe helt forferdelig?
min heller bråker ikke så forferdelig mye... det jeg egentlig har sliti mest med er å få ut luft... rett som det er spyr den ut luft.. høres nesten ut som om den kjører intervaller med lufttilførsel men så kan det være stille en uke... syns den fungerer greit men blir lite "strøm" i vannet av den..
At det bråker kan skyldes luft i filteret. Jeg hadde litt problemer med dette på mitt AM-top i begynnelsen, men etter å ha luftet det et par ganger har det blitt tilnærmet lydløst.
Lukk ventilene, stopp filteret, forsøk å åpne "luftepluggen" og lukk forsiktig opp ventilen for "vann inn" til det renner over i toppen. Lukk tilførselsventilen og sett på luftepluggen, start opp filteret og lukk opp alle ventiler.
Gjenta om nødvendig etter noen timer/dager.

Som Mona sier er sirkulasjon i karet og filtrering to forskjellige ting.
1200 l/t bør holde lenge for å filtrere et kar på 400 liter, så kanskje en powerhead på mange ganger karets volum er det du trenger hvis du får filteret til å bli stille.
Ok, takk for oppklaringen ang dimensjoneringen. Er jo rikelig med plass til filtermedie, tre store kurver.
Det er den andre am-top pumpen vi har og begge har begynt å bråke etter en stund, tross iherdige forsøk for å få ut luft.

Men eheim 2028 kan altså være et riktig filter for oss da, evnt med powerhead?
Hvor mange liter pr/time passer for et akvarie på 325 liter?
Har en alt for kraftig sirkulasjons-pumpe bak bakgrnnen har jeg funnet ut, da jeg var en av de som trodde at det var å overdimensjonere på den positive måten. Har overdimensjonert filtermengden i tillegg da.
Men den er regulerbar, så jeg har skrudd den kraftig ned. Litt krusninger i overflaten.
Men vet ike helt hvor mange liter pr time det er da men
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap