For varmt i akvariet, selv uten varmekolbe.

Satte nylig i gang 325-literen, snaut to uker nå.
Fant ut at vannet var for varmt..skrudde ned varme-kolben helt ned til 19 grader..Jäger 200watt. Men det skjedde ikke stort.. temperaturen er ifølge måleren ca 28-29 grader. og det er jo noen grader varmere enn jeg vil ha det. Prøvde å re-kalibrere varmekolben, men ser ikke ut til å ha hatt noen effekt..
Har 2x54w T5 lysrør + JBL varmekabler.

Noen som har noen formening om hva som er galt?
ikke noe galt nødvendigvis. men en varme kolbe kjøler ikke karet. den varmer det logisk nok. så tempen vil nok ikke synke spess fort. men vær klar over at lysene varmer mye de og...... kjøl ned med kaldt vann.

skru nav varme kolbe og varme kabler. er ikke rart at det er varmt da om du har alt dette pluss lys på. og om det er dekke glass på/tett lokk på kommer varmen ikke ut. men blir i karet.
Du sier ingenting om når på-lyset i kolben slår seg av og på?
Det høres egentlig ut som det er lysene og varmekablene under et heldekkende armatur som gir varmen. Mine kar kommer fort opp i det samme om jeg ikke sørger for lufting ved å åpne armaturet, pga høy temperatur i rommet (akvarierom med mange kar).

Varmekolber slår seg bare på når temperaturen synker under det den er stilt inn til å være på. Lyser det lille oransje lyset noengang hos deg? Det betyr i så fall at den er på. Hvis den er "mørklagt" så betyr det at den ikke er tilkoblet for temperaturen er over det den er stilt inn på.
Varmekolber kjøler jo ikke ned karet ditt! Det må du sørge for på andre måter (senke den med f.eks. et kaldtvannsbytte).

Du må regne med at et så stort kar bruker lang tid på å synke i temperatur hvis du ikke tar et kaldtvannsbytte. Det kan ta et par dager. HVIS det synker da, om ikke lyset og varmekablene sørger for å holde temperaturen der oppe.

Er vanlig rom-temperatur, så bare ikke for meg at lysene pluss varmekablene kunne gi såpass mye varme :o
Og lukene på karet er vidåpne..skjønte da såpass..
Men jeg trodde noe måtte være feil, hmm.. liker ikke at det blir så varmt bare av lys og varmekabler.. skjønner ikke dette
110-literen holder 25grader, og der slår varmekolben seg på stadig vekk..og det er da lys der også.. riktignok ikke like sterke. No 20watts varmekabler kan da ikke varme opp så voldsomt..har koblet den ut da. Så får jeg ta et lite vannbytte med kaldere vann og håpe det ikke blir 28-29 grader hver dag :o
Den beste måten å finne ut av det på, er å gjøre som du beskriver nå Da finner du nok ut av det etterhvert, hva som kan være årsaken til den høye temperaturen.
Takker for svar forresten, glemte helt å si det
Var 26 grader i morges, så får jeg se hva det er etter noen timer med lys og varmekablene av.. litt irriterende om jeg ikke kan bruke varmekablene da men..
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Tjernshaugen
Reklame for plussmedlemskap